سمنان- کمبود آب در استان سمنان یکی از چالش‌های اساسی در جلوگیری از رشد جمعیت، اجرایی نشدن طرح‌های توسعه صنعتی و همچنین رکود در بخش معدن است.

سمنان تشنه است

قدس آنلاین-گروه استان ها: بنا بر آمار منتشره در استان سمنان سالانه یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون مترمکعب آب تولید می‌شود که حدود ۸۷ درصد در بخش کشاورزی، ۹ درصد در بخش آشامیدنی و چهار درصد در بخش صنعت و خدمات به مصرف می‌رسد و این استان سالانه با کمبود حدود ۱۵۰ میلیون مترمکعب آب مواجه است.

کمبود آب در بخش صنعت و کشاورزی موجب شده تا بارها نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه سمنان بر این موضوع به مسئولان تذکر دهد.

آیت‌الله سید محمد شاه‌چراغی در این رابطه می‌گوید: در سفر استانی آقای روحانی به سمنان در فروردین‌ماه ۱۳۹۵ طرح انتقال آب خزر به سمنان مصوب شد اما باوجود گذشت بیش از یک سال از این سفر اقدامات قابل‌توجه ای در این زمینه صورت نگرفته است.
وی اضافه می‌کند: تعداد قابل‌توجه ای از واحدهای صنعتی و تولیدی سمنان به دلیل کمبود آب تعطیل شدند و تأمین آب پایدار برای جلوگیری ادامه این روند اجتناب‌ناپذیر است.

تعطیلی صنایع

کمبود آب عامل اصلی اجرایی نشدن طرح‌های توسعه به‌ویژه در بخش معدن و در شهر دامغان است.

فرماندار دامغان بابیان این مطلب اظهار می‌کند: تعداد ۷۰ واحد معدنی دامغان به دلیل کمبود آب غیرفعال و یا از ۳۰ درصد ظرفیت تولید خود استفاده می‌کنند.

علی‌اصغر مجد کمبود آب را چالشی اساسی برای این شهر عنوان کرده و می‌گوید: در زمان حاضر دامغان با چالش کمبود آب ۱۱۰ لیتر در ثانیه در بخش معدن مواجه است و باید برای افزایش اشتغال و رونق و آبادانی این شهرستان برنامه ویژه‌ای با تأمین منابع آبی اتخاذ شود چراکه با شرایط فعلی نمی‌توان طرح‌های توسعه‌ای اقتصادی را در دامغان اجرا کرد.

وی تأکید می‌کند: بر این اساس نباید اجازه داد که کمبود آب مانع بی‌رغبتی و بی‌میلی سرمایه‌گذاران به‌ویژه در بخش معدن شود زیرا این موضوع ارتباط مستقیمی با ایجاد اشتغال و رفع بیکاری دارد.

تهدید عرصه‌های منابع طبیعی

باوجوداینکه خشک‌سالی و کمبود آب بخش صنعت و معدن را با خود درگیر است اما این تبعات دامنه‌ای گسترده‌تر داشته و ضمن اینکه زندگی روستائیان در روستاها را تحت‌الشعاع خود قرار داده دامن طبیعت را هم گرفته است.

تعداد ۷۰ واحد معدنی دامغان به دلیل کمبود آب غیرفعال و یا از ۳۰ درصد ظرفیت تولید خود استفاده می کنندمدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری سمنان در همین راستا خشک‌سالی و کمبود آب را مهم‌ترین تهدید عرصه‌های طبیعی این استان عنوان می‌کند و می‌گوید: متأسفانه این عارضه بر زندگی و معیشت روستائیان تأثیر منفی داشته و بسیاری از آن‌ها را به کوچ از منطقه سوق می‌دهد.

علینقی حیدریان اذعان می‌کند: خشک‌سالی همچنین تنوع پوشش گیاهی و جانوری را تهدید می‌کند و این کاهش پوشش گیاهی درنهایت به ضرر حیات‌وحش و همچنین محیط‌زیست تمام می‌شود.

وی با اشاره به این موضوع که خشک‌سالی فرسایش خاک را به دنبال داشته است ادامه می‌دهد: فرسایش خاک به ۲ صورت فرسایش آبی خاک و فرسایش بادی وجود دارد که این مشکل خاک حاصلخیز را از بین می‌برد و لذا به‌طور مستقیم در کیفیت هوا و از همه مهم‌تر بر اقتصاد و معیشت روستائیان تأثیرگذار است.

وی با اشاره به‌ضرورت طرح‌های آبخیزداری در استان تأکید کرده و می‌گوید: باید قدر همین مقدار اندک بارندگی را هم دانست و اجازه نداد که به‌صورت سیلاب از دسترس خارج شود.

شرایط فرا بحرانی

فرونشست دشت‌های سمنان به دلیل برداشت بی‌رویه آب و کمبود بارندگی از جملات نگرانی‌های مدیرعامل آب و منطقه‌ای است که در این رابطه می‌گوید: در حال حاضر تعداد ۱۳ دشت از ۲۶ دشت موجود استان سمنان به دلیل کمبود آب و افزایش تدریجی فرسایش بادی در شرایط فرا بحرانی قرار دارند.

ایرج حیدریان اظهار می‌کند: در حال حاضر شهرهای شاهرود و سمنان در بخش خانگی با کمبود آب ۲۰۰ و ۱۵۰ لیتر در ثانیه مواجه هستند که لازم است با حفر چند چاه عمیق و انتقال آب از حوزه‌های دیگر به استان با این مشکلات مقابله کرد.
وی بابیان اینکه تعداد ۱۰ شهر و ۵۰ روستای این استان به دلیل حفر غیرمجاز و افت سطح آب‌های زیرزمینی با چالش کمبود آب مواجه هستند ادامه می‌دهد: برای حل این مشکل نیازمند راهبرد و تفکر فراستانی هستیم.

 انتقال آب از خزر تنها راهکار

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان بابیان این‌که برای رفع چالش‌های فرارو،راهی جز انتقال آب خزر به این استان وجود ندارد بیان می‌کند: برای رفع کمبود آب در نواحی صنعتی و مسکونی استان راهی به‌جز انتقال آب از دریای خزر به سمنان نیست.

وی می‌گوید: پرونده انتقال آب خزر به این استان برای رفع مشکل صددرصدی کمبود آب تعدادی از شهرستان‌ها برای مطالعات بیشتر در سازمان حفاظت محیط‌زیست در حال رسیدگی است.

وی اضافه می‌کند: البته در کنار انتقال آب خزر به سمنان، انتقال آب از چشمه‌سارهای استان گلستان به شاهرود و همچنین انتقال آب از سد نمرود به شهرستان گرمسار هم در برنامه قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.