نگرانی از ادامه حاشیه‌های سفر اربعین امسال آنهم پس از اعتراضات تنی چند از ائمه جمعه و مدیران عالی نظام پای مجلس را هم به این ماجرا باز کرد.

مجلس سرانجام صدای زائران اربعین را شنید

قدس آنلاین- نگرانی از ادامه حاشیه‌های سفر اربعین امسال آنهم پس از اعتراضات تنی چند از ائمه جمعه و مدیران عالی نظام  پای مجلس را هم به این ماجرا باز کرد.

• آغاز حاشیه‌های یک سفر

نقطه عطف این حاشیه‌ها از اعلام خبر گرانفروشی دولت برای زائران اربعین و محاسبه دلار ۲۴۰ تومان بالاتر از نرخ بازار آزاد شکل گرفت؛ یعنی پس از آنکه سامانه سماح یا همان سامانه ثبت‌نام زائران اربعین به یکباره دچار اختلال فنی شد و پس از ۳ روز قطعی وقتی کاربران به این سامانه مراجعه کردند با افزایش هزینه ریالی صدور ویزا مواجه شدند بگونه‌ای که سیستم از آن‌ها طلب هزینه ریالی ۴۰ دلار آن هم با رقم ۴۲۵۰ تومان! می‌کرد. آنهم در حالی که قیمت دلار دولتی هم اکنون حدود ۳۵۰۰ تومان و قیمت در بازار آزاد ۴۰۱۰ تومان است.

نصرالله پژمان‌فر در گفت و گویی با خبرنگار ما گفته بود در مکاتباتی که با سازمان حج و زیارت داشته‌ایم، درخواست کرده‌ایم توضیحات کاملی از هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم خود را به مجلس اعلام کنند. در مورد تفاوت قیمت دلار دریافتی از زائران، با قیمت بازار نیز حتماً پیگیری کرده و با این موضوع که منجر به تضییع حقوق زائران می‌شود برخورد می‌کنیم.

• حاشیه‌های دیگر

از سوی دیگر چراغ سبز دولت به پیشنهاد دبیر انجمن تعاونی‌های مسافری مبنی بر دو برابر شدن قیمت اتوبوس‌های زوار اربعین نیز اعتراضات بسیاری را در پی داشت بگذریم از اینکه هیچ یک از مسئولان دولتی وقعی به این اعتراض‌ها ننهادند.

دریافت هزینه ۵۰ هزار تومانی بابت هزینه پارکینگ در پایانه مرزی چزابه، مسدود شدن چند روزه مرز خسروی، اطلاعیه نادرست سازمان حج و زیارت مبنی بر کافی بودن اعتبار سه ماهه گذرنامه، دلالی کاسبان و صدور ویزای چند ساعته در روز تعطیل و نهایتاً سردرگمی زائران در مرزهای خروجی کشور و نکاتی از این دست واکنش‌های متفاوتی را در پی داشت.

•نگاه قوه قضائیه به ماجرا و واکنش مجلس

چنانکه دیروز آیت الله آملی لاریجانی، رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه برخی جلوه‌ها نظیر معطل ماندن زوّار در پشت مرزها و گرفتاری آن‌ها زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست، در نشست مسئولان عالی قضایی اظهار داشت: «ما از قانون مداری مسئولان اجرایی و رعایت ضوابط حمایت می‌کنیم بویژه اینکه طرف عراقی نیز در این قضیه دخیل است، منتها معتقدیم که رعایت قوانین و ضوابط، منافاتی با تلاش برای کاهش گرفتاری مردم در پشت مرزها ندارد و باید تلاش کنیم که شور و شوق مردم به سبب برخی برخوردها خدشه دار نشود.»

دیروز اما سخنگوی فراکسیون حج و زیارت مجلس نیز از برگزاری نشست امروز اعضای این فراکسیون با اعضای ستاد اربعین وزارت کشور برای رسیدگی به برخی از موضوعات مرتبط با عبور زائران اربعین از مرزها خبر داد.

موضوعاتی همچون افزایش هزینه‌های تردد زائران اربعین، بهای بالای پارکینگ‌های مرزی، روادید، معضل تراکم جمعیت و مباحث امنیتی در مرزها بود که حسن حسین شاهرودی به آن‌ها اشاره کرد و در عین آنکه گفت این نشست تعاملی و همدلانه خواهد بود، بر محتوای انتقادی بودن آن هم تاکید کرد.وی گفت:ما معتقدیم با همه تلاشی که دولت برای هرچه سهل‌تر کردن تردد زائران از مرز انجام داده است، اما چون خود را درگیر موضوعات حاشیه‌ای کرده است، نتوانسته رضایت مردم را تأمین کند.وی همچنین گفت:

دولت با ورود به حوزه‌هایی که ربطی به او نداشته موجب شده حضور بخش مردمی در اربعین حسینی کمرنگ شود.

• هشدار یک هفته پیش مجلسی ها

موضوع ورود مجلس به اضافه دریافتی از زائران پیش از این، دوم آبان ماه از سوی نایب رئیس فراکسیون حج و زیارت مجلس نیز اعلام شده بود. سید جواد حسینی کیا؛  درست یک هفته پیش اعلام کرده بود: این فراکسیون به موضوع اضافه دریافتی از زائران اربعین ورود خواهد کرد. او حساب کردن هر دلار را برای زائران بالاتر از نرخ موجود در بازار را ناشی از بی‌تدبیری و قصور مسئولان مربوطه دانسته و گفته بود: «مسئولان باید در این خصوص پاسخگو باشند و مجلس آن‌ها را مورد سوال قرار خواهد داد.»

حالا امروز مجلس و اعضای ستاد اربعین وزارت کشور روبروی یکدیگر خواهند نشست تا چرایی آنچه را که در حاشیه راهپیمایی اربعین امسال گذشته با هم حلاجی کنند.نشستی که عده‌ای معتقدند خیلی دیر شکل می‌گیرد و نوشدارویی است پس از مرگ سهراب.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.