مشهد- آخرین فرصت خرید و تهیه سوغات برای هر مسافری شاید خرید از فروشگاه‌های مستقر در سالن فرودگاه‌ باشد، در مشهد نیز غرفه‌ها و فروشگاه‌های عرضه مواد غذایی و سوغات در فرودگاه هاشمی نژاد مستقر است، اما در این میان برخی از مسافران گلایه هایی در خصوص قیمت کالاهای عرضه شده مطرح می‌کنند.

«گرانی» سوغات مسافران از فرودگاه مشهد

قدس آنلاین-گروه استان ها-علیرضا لعل اکبری: محسنی، مسافر پرواز تهران در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: قیمت بسیاری از کالاها در فرودگاه بالاست و چندان تناسبی ندارند.

وی می‌افزاید: آبمیوه بسته بندی با قیمت مصرف کننده ۱۹۰۰ تومان به قیمت ۲۵۰۰ تومان فروخته می‌شود و این دور از انصاف است.

وی تصریح می‌کند: موضوع رابا فروشنده در میان گذاشتم و وی در جواب گفت ملاک، قیمت نصب شده روی قفسه است و اگر گران است، نخرید!

این مسافر اظهار می‌دارد: این جواب، حکایت از اختیار کامل داشتن فروشگاه‌ها در عرضه محصولات به قیمت دلخواه دارد.

سودهای ۵۰ درصدی به بالا

سراج مقدم، یکی دیگر از مسافران حاضر در فرودگاه با تأیید صحبت‌های این مسافر می‌گوید: برای خرید یک بسته چیپس ۳۰۰۰ تومان پرداخت کردم در حالی که قیمت درج شده روی آن ۲۰۰۰ تومان بود.

وی می‌افزاید: بر طبق چه معیاری فروشندگان در فرودگاه می‌توانند براحتی این چنین گرانفروشی کنند، مگر بازرسان به اینجا سر نمی‌زنند.

سوغات «گرانی» از مشهد

مسافر پرواز شیراز که در حال خرید صنایع دستی بود، می‌گوید: فرصتی تا پرواز ندارم و ناچارم کالایی را به عنوان سوغات خریداری کنم اما قیمت‌ها نسبت به فروشگاه‌های سطح شهر و حتی اطراف حرم به مراتب بالاست.

وی می‌افزاید: از فروشندگان غرفه‌های فرودگاه انتظار می‌رود اجناس خود را به طور معقول قیمت گذاری کنند و اختلاف زیادی با فروشگاه‌های سطح شهر نداشته باشند.

وی تصریح می‌کند: با این خرید، علاوه بر سوغاتی، گرانی را نیز از مشهد به شیراز سوغات خواهم برد و این موضوع خوشایند نیست.

قیمت‌های دستوری

با یکی از فروشندگان حاضر در فرودگاه مشهد موضوع را در میان می‌گذاریم و می‌گوید: اغلب فروشندگان مالک نیستند و بنا به دستور مالک، اجناس را قیمت گذاری می‌کنند.

وی می‌افزاید: از گلایه‌های مسافران در این خصوص خجالت زده هستیم، اما چاره‌ای نداریم؛ چون قیمت‌ها به صورت دستوری است و ما هم موظف هستیم قیمت تعیین شده را در اتیکت مخصوص کنار کالا نصب کنیم.

تأکید روی درج قیمت ها

یکی از غرفه داران در خصوص بازرسی و نظارت‌ها بر قیمت کالا در فرودگاه، می‌گوید: هر چند وقت یک بار بازرسانی به اینجا سر می‌زنند و آنچه که بیش از همه مورد توجه آن‌هاست درج قیمت کالاست.

وی می‌افزاید: قیمت کالاها بر روی اتیکت مشخص شده شرکت پژهان درج می‌شود و این شرکت برخی از خدمات فرودگاهی را در مشهد به عهده دارد.

وی تصریح می‌کند: هنگام بازرسی، بیشتر تأکید بر درج قیمت به روی اتیکت‌های شرکت است تا قیمت کالا!

سختگیری روی قیمت‌ها نیست

فروشنده دیگری نیز در این خصوص می‌گوید: بازرسان به شکایت و گلایه‌های مسافران رسیدگی می‌کنند و کاری به قیمت‌ها ندارند و در این خصوص فروشگاه‌ها و غرفه داران دستشان باز است.
وی می‌افزاید: چنانچه شکایتی از سوی مسافران مطرح شود، بازرسان پیگیری می‌کنند و در غیر این صورت آنان نسبت به قیمت‌ها، زیاد سختگیری نمی‌کنند.

یکی دیگر از غرفه داران می‌گوید: غرفه‌ها در اختیار شرکت پژهان است و متقاضیان اجاره غرفه باید به این شرکت مراجعه کنند و قیمت تمامی اجناس باید بر روی اتیکت هایی که آرم این شرکت بر روی آن چاپ شده، درج شود.

مدیر نمایندگی مؤسسه فرهنگی تبلیغاتی پژهان نیز در در گفت و گو با خبرنگار ما می‌گوید: این شرکت طی قرارداد سه ساله کار فضاسازی، بازاریابی و اجاره غرفه‌ها و تابلوهای فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد را به عهده دارد.

سید مسعود منتجبی تصریح می‌کند: این شرکت به عنوان مجری، برخی خدمات ازجمله اجاره غرفه‌ها به متقاضیان را انجام می‌دهد و در این بین برخی غرفه‌ها به برندهای خاص و برخی به غیربرندها براساس نوع قرارداد اجاره داده می‌شود.

وی در خصوص قیمت اجناسی که در این غرفه‌ها عرضه می‌شود، می‌گوید: قیمت اجناس در غرفه هایی که برند هستند، همان قیمت درج شده بر روی کالاهاست.

وی می‌افزاید:قیمت اجناس در غرفه هایی که برند نیستند، براساس نرخ مصوب و تحت نظارت اداره بازرگانی فرودگاه و بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت عرضه می‌شود.

قیمت‌ها کنترل می‌شود

منتجبی خاطرنشان می‌کند: به منظور یکنواخت بودن نحوه درج قیمت کالاها، اتیکت‌های خام با آرم شرکت پژهان در اختیار فروشندگان قرار می‌گیرد و آنان قیمت اجناس را بر روی اتیکت‌های درج می‌کنند.

وی تصریح می‌کند: این شرکت در تعیین قیمت اجناس نقشی ندارد و قیمت‌ها توسط بازرسی‌های دوره‌ای دستگاه‌های مرتبط کنترل می‌شود.

مسافران موارد گرانفروشی را گزارش کنند

وی با اشاره به گلایه تعدادی از مسافران در خصوص گرانفروشی دربرخی از غرفه‌ها می‌گوید: فروش چیپس ۲۰۰۰ تومانی به مبلغ ۳۰۰۰ تومان و آبمیوه کارخانه‌ای ۱۹۰۰ به ۲۵۰۰ تومان تخلف است و قابل پیگیری است.

منتجبی خاطر نشان می‌کند: چنانچه مسافران با موارد گرانفروشی روبه رو شدند، می‌توانند با مراجعه به دفتر اداره پایانه‌ها، موارد شکایت خود را در فرمی مخصوص عنوان کنند ومطمئن باشند که به شکایت آن‌ها رسیدگی خواهد شد.

وی تصریح می‌کند: در تابستان امسال چهار مورد شکایت صورت گرفته که دو مورد مربوط به خدمات ایرلاین‌ها و دو مورد درخصوص گرانفروشی آبمیوه و بستنی بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.