معاون فرهنگی قوه قضائیه  با تأکید بر اینکه سواد حقوقی و ارتقای اطلاعات اجتماعی، می‌تواند به کاهش جرایم کمک کند، گفت: این موضوع باید در نظام آموزش و پرورش مورد توجه قرار گیرد اما نظام آموزشی کشور به این موضوع بی توجه است.

نظام آموزشی به افزایش سواد حقوقی بی توجه است

قدس آنلاین- معاون فرهنگی قوه قضائیه  با تأکید بر اینکه سواد حقوقی و ارتقای اطلاعات اجتماعی، می‌تواند به کاهش جرایم کمک کند، گفت: این موضوع باید در نظام آموزش و پرورش مورد توجه قرار گیرد اما نظام آموزشی کشور به این موضوع بی توجه است.

حجت‌الاسلام‌هادی صادقی در بازدید از غرفه روزنامه قدس در نمایشگاه مطبوعات درباره فعالیت‌های قوه قضائیه در زمینه تولید محتوای فرهنگی، آموزشی و ترویجی برای اطلاع رسانی به مردم با هدف کاهش جرایم، گفت: ما در جامعه با کمبود اطلاعات و سطح پایی آگاهی نسبت به مسایل حقوقی روبه‌رو هستیم و خیلی‌ها در این زمینه قصور دارند از آموزش و پروش گرفته تا دستگاه‌های مسئول حوزه اجتماعی و فرهنگی. نظام آموزشی ما در این حوزه بسیار کم کار است. رسانه‌ها کم کاری کرده‌اند و دیگر بخش‌هایی نیز که در ارتقای آگاهی عمومی مؤثرند کمتر به این حوزه از آموزش مورد نیاز جامعه پرداخته‌اند.

وی افزود: ما تاکنون ۱۲۰ مجموعه آموزشی مکتوب برای ارتقای آگاهی عمومی در زمینه مسایل حقوقی، آموزه‌های لازم برای جلوگیری از بروز مشکلات قضایی، معاملات، عقد قراردادها و امثالهم منتشر و توزیع کرده‌ایم. ۶۰ مجموعه دیگر نیز در حال تدوین و انتشار است که توزیع خواهد شد.

معاون فرهنگی قوه قضائیه خاطرنشان کرد: علاوه بر این ما تا کنون  نزدیک به ۸۰ تیزر آموزشی برای ارتقای سطح آگاهی مردم با نگاه به اقشار و مخاطبان مختلف در سطوح گوناگون مبتنی بر مفاهیم اخلاقی و دینی تولید کرده‌ایم که هدف از آنها کاهش سطح جرایم و پیشکیری آگاهانه است. تعداد زیادی از اینها توسط رسانه‌ها پخش شده اما این کافی نیست. کار زیادی باید صورت گیرد.

حجت الاسلام صادقی افزود:باید در نظام آموزشی تحولاتی ایجاد کنیم.  این آموزش‌ها و مفاهیم باید در برنامه مدارس و کتب درسی گنجانده شود تا بچه از همان کودکی با مسایل آشنا شوند و فرهنگ سازی به صورت بنیادی در این زمینه شکل گیرد.

معاون فرهنگی قوه قضائیه در باره فضای مجازی و ظرفیت‌ها و آسیب‌های این حوزه نیزاظهار داشت: فضای مجازی ظرفیت مناسب و بزرگی برای ارایه آموزش‌های اجتماعی و فرهنگی و ارتاق دادن آگاهی جامعه است، البته اگر از این فضا درست استفاده شود. قوه قضائیه نیز به این ظرفیت توجه دارد. ما محتوای آموزشی تولیدی خود را در فضای مجازی بارگذاری می‌کنیم و از ابزارها و پیام رسان‌ها نیز بهره می‌گیریم. در حال حاضر کانال‌های آموزشی متعددی در این زمینه راه‌اندازی کزرده‌ایم که تأثیر خوبی داشته‌اند اما اقدام یک دستگاه در این حوزه کافی نیست و جواب نمی‌دهد.

وی افزود: مسئله آموزش و فرهنگ سازی نیاز به یک همت جمعی و اقدام بین بخشی دارد. همه دستگاه‌ها و رسانه‌ها باید به میدان بیایند لذا هر چه در فضای مجازی کار شود با هم کم است.

حجت الاسلام صادقی اظهار داشت: ما محتوای تولیدی مان را در فضای مجازی هم بارگذاری و منتشر می‌کنیم از ابزارها و پیام‌رسان‌ها در فضای مجازی هم استفاده می‌کنیم. معاونت فرهنگی کانال‌های مختلفی را ایجاد کرده که در جهت ارتقای فرهنگ عمومی در حوزه کاهش جرایم فعالیت می‌کنند اما یک دستگاه به تنهایی نمی‌تواند کارهای بزرگی انجام دهد و انجام داد اینجور امور نیاز به همت جمعی دارد. همه دستگاه‌ها رسانه‌ها و مردم باید به میدان بیایند. لذا هرچه در فضای مجازی اطلاع رسانی شود باز هم کم است.

متأسفانه میزان و وزن همکاری دستگاه‌های دولتی با ما کم است تعدادی از دستگاه‌ها با ما وارد همکاری شده‌اند که بیشتر خارج از دولت هستند ما با شهرداری‌ها و سازمان امور مساجد همکاری خوبی داشته‌ایم اما دستگاه‌هایی مثل آموزش و پرورش با ما همکاری مناسبی ندارند که باید به میدان بیایند. ما هم آماده‌ایم کمک کنیم تا سطح آموزش کودکان را بالا برریم. سواد حقوقی باید از دوران کودکی شکل بگیرد و در آموزش‌های مدارس بیاید متصدی افزایش سواد مردم ما نیستیم. آموزش و پرورش و وزارت علوم متولی هستند، اما آموزش ما تک بعدی است و تنها سواد علمی کودکان را آنهم به شکلی حفظی را بالا می‌برد، اما سواد ارتباطی، اجتماعی، اقتصادی و حقوقی آنها در این نظام آموزشی بالا نمی‌رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.