۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۱
کد خبر: 571788

اگر از آنهایی باشید که کمتر اهل پرداختن به مسایل و جریانهای سیاسی معاصر هستند ، بی شک کمتر هم نام «حسین فدایی» را شنیده اید. نسل امروزی ها هم ممکن است او را فقط در حد و اندازه یک نماینده اصولگرای مجلس بشناسند. اهالی سیاست اما ،چه از طیف اصولگرا باشند و چه اصلاح طلب ، «فدایی» را مرد تأثیرگذار و حتی پشت پرده جریان اصولگرایی می دانند که در بسیاری از تصمیم گیری ها و تصمیم سازی های اصولگرایان نقش اساسی دارد.

... و اینک حاج حسین

قدس آنلاین- رسیده بودند به آخر یک مصاحبه مفصل و خبرنگار گفته بود : نظرتان را در باره افرادی که نام می برم با یک جمله و عبارت بگویید ... آیت‌الله مهدوی‌کنی؟ فدایی گفته بود : «روحانی مجاهد برجسته» ... محسن رضایی؟ «چقدر خوب بود نماد رزمندگان و جنگ می‌ماند» ... آیت الله صادق لاریجانی؟ «روحانی جوانی که تلاش می‌کند خوب عمل کند»... حسن روحانی؟ «رئیس جمهور قانونی کشور ... ناطق نوری؟ و فدایی پاسخ داده بود: «می توانست بازوی رهبری باشد» ... البته اینها، حرف امروز و دیروز نیست، نقل چهار سال پیش است و زمانی که «حسین فدایی» فکرش را هم نمی کرد، روزی جانشین مردی می شود که می توانست بازوی رهبر انقلاب باشد. البته اگر گذشته «حسین فدایی» را ورق بزنید، متوجه خواهید شد او در همه این سالها – بی سرو صدا -  در بازوی نظام و رهبری بودن، چیزی کم نگذاشته است اما با حکم روز گذشته رهبر معظم انقلاب، حالا باید به طور رسمی و آشکار تلاش کند تا «بازو» یی توانمند و حاضر و ناظر باشد. جوری که اگر چهار سال دیگر، دوباره خبرنگاری از او پرسید : حسین فدایی؟ بتواند قاطع و محکم بگوید: «بازوی نظام و رهبری».

جوانی کردن به سبک «فدایی»

کشاورز زاده اهل «شهر ری» که ۶۲ سالگی را رد کرده است، مثل خیلی از هم مسلکانش، پیش از اینکه پا بگذارد به عالم سیاست و ماجراهای دور و درازش، به هیئت ها و تشکل های مذهبی پا گذاشت. هنوز تازه به نوجوانی رسیده بود که با همسن و سالهایش «هیئت متوسلین به حضرت علی اکبر(ع)» را به راه انداختند. البته معلوم بود که نوجوانان هیئتی آن دوره به جز عزاداری، جلسات قرآن و کتابخوانی، به مرور با فعالیت های سیاسی هم آشنا می شدند و وقتش که می رسید، از پخش اعلامیه های امام «ره» تا تهیه سلاح برای مبارزان و جذب نوجوانان و جوانان را هم انجام می دادند.

گروه «بدر»

به جز نوجوانی، جوانی اش هم خورده بود به سالهای پیش از انقلاب. جوانی کردن هایش البته خیلی شبیه «جوانی» های مرسوم آن روزگار نبود. با همان هیئتی که آن  را پایه گذاری کرده بود، بزرگ شده و بالیده بود، در آشنایی با شهید «شاه آبادی» مدتی دروس حوزوی خوانده بود و بعد هم با راه اندازی «گروه توحیدی بدر»،  نوجوانی و جوانی اش را با سبک و سیاق خودش به هم گره زده بود. از اینجا به بعدش را ما هم اگر نگوییم خودتان می توانید حدس بزنید که در پرونده جوان ۲۳ ساله آن دوران، تا ۲۲ بهمن سال ۵۷ که مردم ریختند و آزادش کردند، چند بار دستگیری و زندانی شدن و ... دیده می شود.

کادرسازی

درس را پس از انقلاب در رشته اقتصاد و در دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد. مبارزه و تلاش راه هم همزمان در «شهر ری» دنبال کرد. راه اندازی "اتحادیه انجمن‌های اسلامی، با هدف جذب جوانان و کادرسازی برای انقلاب و مراقبت از جذب نشدن آنان به گروههای وابسته چون سازمان منافقین خلق، تشکیل و راه‌اندازی و ساماندهی جهاد سازندگی، کمیته انقلاب اسلامی، کانون شوراها و انجمن اسلامی کارخانه های مختلف در شهرستان ری و کشور از جمله فعالیت های فدایی در سالهای نخست انقلاب بود.

ایثارگران

اگر از آنهایی باشید که کمتر اهل پرداختن به مسایل و جریانهای سیاسی معاصر هستند، بی شک کمتر هم نام «حسین فدایی» را شنیده اید. نسل امروزی ها هم ممکن است او را فقط در حد و اندازه یک نماینده اصولگرای مجلس بشناسند. اهالی سیاست اما، چه از طیف اصولگرا باشند و چه اصلاح طلب، «فدایی» را مرد تأثیرگذار و حتی پشت پرده جریان اصولگرایی می دانند که در بسیاری از تصمیم گیری ها و تصمیم سازی های اصولگرایان نقش اساسی دارد.

حضور در قلب تنگناها و معرکه های مختلف سیاسی، خصلتی است که «فدایی» آن را از نخستین سالهای انقلاب با خود دارد. از جمله پایه گذاران و اعضای اصلی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی است که سالها در این تشکیلات حضور می یابد و تا آخرین روزهای حضور در برابر جریان فرعی و انحرافی این تشکل مقاومت می کند. از سال ۱۳۷۵ نیز «جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی» را راه اندازی می کند تا با فعالیت در آن، طی سالهای بعد، دیگران به او لقب «نو اصولگرا» را بدهند.

در میدان عمل

اگر برخی به او لقب مرد پشت پرده اصولگرایان را داده اند سبب نشود شما تصور کنید «فدایی» در همه دوره های انقلاب اسلامی، تنها اهل حضور در هیئت مؤسسان و اتاق فکرها بوده و دور از میدان عمل و اجرا فعالیت می کرده است. او مدتی مسئول ستاد فوریت های جنگ تحمیلی بوده، نمایندگی وزیر سپاه در مجلس و همچنین مسئولیت بیناد مستضعفان تهران را به عهده داشته است. در پیشینه نماینده سابق مجلس همچنین عضویت در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی نیز دیده می شود.   او در مجلس هفتم ریاست کار گروه مبارزه با مفاسد اقتصادی و در مجلس هشتم نایب رئیسی کمیسیون اصل ۹۰ را بر عهده داشت، بیشترین حجم فعالیت خود را به «مبارزه با مفاسد اقتصادی» اختصاص داد و در مجلس هشتم نیز نقش کلیدی در پیگیری و شناسایی فساد سه هزار میلیاردی را بر عهده داشت.

طرفدار جوانگرایی

اوایل شهریور ماه همین امسال بود که خبر استعفایش از دبیرکلی «جمعیت ایثارگران» اعلام شد. با اعلام این خبر بلافاصله حرف و حدیثها نیز آغاز شد. تحلیلگران جناح مخالف با رمز گشایی هایی که شاید بخشی از آن  حاصل شور و شعف پیروزی در انتخابات بود، دلیل کناره گیری «فدایی» را شکست اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم و دوازدهم می دانستند. سخنگوی جمعیت ایثارگران اما اعلام کرد لزوم جوانگرایی در کادر رهبری این جمعیت، دلیل استعفای «فدایی» بوده است. اگر شما نه حرف سخنگو و نه حرف آنهایی که سعی کرده اند از همه چیز رمز گشایی کنند را قبول ندارید، می توانید گفت و گوی ۴ سال پیش «فارس» با «حسین فدایی» را بخوانید که در بخشی از آن به لزوم جوانگرایی در تشکیلات مختلف اصولگرایان اشاره می کند.

این جایگاه حساس

چه حرف و حدیثها در باره استعفایش صحت داشته باشد و چه نداشته باشد، «حاج حسینِ» اصولگرایان، امروزه در جایگاهی قرار گرفته است که شاید هیچیک از فراز و فرود های سیاسی  گذشته، به کارش نیاید. از آنجا که در حکم رهبر انقلاب نوشته شده بود : «آقای حسین فدایی دامَ توفیقِهِ... دفتر بازرسی بخش حساس و مفیدی از مجموعه‌ی منتسب به این حقیر است...»  او خوب می داند که برای خدمت در چنین مجموعه ای باید به جای تمرکز روی این یا آن جریان سیاسی، روی تجربیات سالهای جنگ، عضویت در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی و روحیه ای که  سالهای سال او را در کنار نظام و رهبری نگهداشته است تمرکز کند.  

Normal ۰ false false false EN-US X-NONE FA

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.