گیلان-مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان گفت: طی بررسی‌های که در چند ماه اخیر توسط کارشناسان اداره کل منابع طبیعی استان انجام گرفت برداشت‌های غیرمجاز پنج سال اخیر پایش شده که به‌طور متوسط بین یک هزارتا یک هزار و دویست مترمکعب سالانه بوده که با سه هزار اصله درخت برابری می‌کند.

برداشت غیرمجاز سه هزار اصله درخت طی پنج سال اخیر در گیلان

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی ،، محسن یوسف پور بابیان اینکه در رابطه با برداشت‌های غیرمجاز آماری دقیقی در گیلان وجود ندارد اظهار کرد: طی بررسی‌های که در چند ماه اخیر توسط کارشناسان اداره کل منابع طبیعی استان انجام گرفت برداشت‌های غیرمجاز پنج سال اخیر پایش شده که به‌طور متوسط بین یک هزارتا یک هزار و دویست مترمکعب سالانه بوده که با سه هزار اصله درخت برابری می‌کند.

وی با اشاره به طرح تنفس جنگل افزود: طرح تنفس جنگل یا همان طرح استراحت جنگل در برنامه ششم توسعه پیشی بینی شده و در تلاش هستیم که طی سه سال طرح توقف فعالیت‌های صنعتی در جنگل‌های شمال را پایان دهیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان گفت: ما در بین استان‌های شمالی کشور به دلیل اهمیت جنگل‌های گیلان پیشگام شدیم تا در جنگل‌های گیلان از این به بعد هیچ بهره‌برداری صنعتی نداشته باشیم.

یوسف پور بابیان اینکه نیاز گیلان به صنایع چوب و سلولزی یک واقعیتی است گفت: گیلان به دلیل عدم وجود نیروی کار کافی و مشکلاتی که به دلیل امکانات دارد ۵۰ تا ۶۰ درصد برداشت‌های غیرمجاز منجر به کشف را دارا است.

وی افزود: ما در شش ماه اول سال جاری در حدود ۴۷۶ مترمکعب چوب کشف کردیم و در غالب این مقدار چوب ۱۹۰ فقره پرونده تخلفاتی تشکیل دادیم که همه منجر به رأی شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان مطرح کرد: ما به دلیل همکاری با نیروی‌های انتظامی، نظامی، قوه قضاییه و مردم استان کشفیات رضایت بخشی داشتیم.

یوسف پور با اشاره به اینکه قاچاق چوب یکی از معضلات و پدیده‌هایی است که از قبل وجود داشته است افزود: ما باید با این شدت و ضعف‌ها به مسئله قاچاق چوب بپردازیم و البته استان گیلان هم باید استانی باشد که از چوب استفاده صنعتی نکند.

وی با تأکید بر اینکه باید به اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان کمک شود افزود: علاوه بر کمک نیروهای انتظامی، نظامی و قوه قضاییه به کمک‌های نیروهای مردمی به‌ویژه روستائیانی که در حاشیه جنگل‌ها زندگی می‌کنند هم نیازمندیم تا بتوانیم این پدیده شوم قاچاق چوب را ریشه‌کن کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.