عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: طرح تحول سلامت اقدام بزرگ و خوبی بود که اجرای آن به دلیل آثار ملموسش در انتخابات خیلی به درد رئیس جمهور خورد .

مشکل طرح تحول سلامت عدم تخصیص کامل بودجه است

قدس‌آنلاین- عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: طرح تحول سلامت اقدام بزرگ و خوبی بود که اجرای آن به دلیل آثار ملموسش در انتخابات خیلی به درد رئیس جمهور خورد و توانست از آن بهره‌برداری کند اما مشکلات بوجود آمده برای این طرح، به دلیل آن است که دولت در ۳ سال گذشته، منابع طرح را به طور کامل پرداخت نمی‌کند.

حسینعلی شهریاری در بازدید از روزنامه قدس، در گفت‌وگو با خبرنگار ما درباره مشکلات مالی اجرای این طرح افزود: منابع لازم برای اجرای طرح تحول سلامت در بودجه‌های سنواتی دیده شده است.

از ۳ سال پیش طبق لوایح بودجه خالص ۱۰ درصد درآمد هدفمند کردن یارانه‌ها و افزایش قیمت حامل‌های انرژی باید به حوزه سلامت داده شود. دولت در لایحه بودجه ۴ هزارو ۸۰۰ میلیارد تومان برای این بخش اعتبار در نظر ‌گرفت یعنی  در ۳ سال گذشته حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح تحول سلامت دیده شده است. از سوی دیگر مجلس برای تأمین منابع پایدار ۱ درصد از مالیات بر ارزش افزوده را به طرح تحول سلامت اختصاص داد که حدود ۹ هزار میلیارد تومان از این محل تأمین می‌شود. اگر این پول به صورت کامل داده می‌شد، بخش درمان و بیمه ها مشکلی نداشتند.

شهریاری افزود: برخی تصمیمات که در شوای‌عالی بیمه گرفته شد با تدبیرکافی نبود. یکی از آن‌ها این بود که افزایش تعرفه‌ها با پیش‌بینی منابع مالی نبود یا وقتی گفتند می‌خواهیم ۱۱ میلیون نفر را تحت پوشش بیمه قرار دهیم منابع مالی مورد نیاز آن هزار میلیارد تومان بود اما دولت فقط ۵۵۰ میلیارد تومان پرداخت کرد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود:۵ میلیون همپوشانی بیمه رخ داد که حدود ۲۲۵۰ میلیارد هزینه تحمیل کرد و یک سال و نیم است که وزیر رفاه را ملزم کرده‌ایم این مسئله را اصلاح کند اما ایشان هنوز این کار را نکرده است. ضمن اینکه هنوز ۸ میلیون نفر تحت پوشش نیستند که ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار می خواهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.