سخنگوی وزارت امور خارجه تحریم‌های کاتسا را یک عملیات روانی و سیاسی با هدف تحت تأثیر قراردادن روابط تجاری و ایجاد تردید در همکاری اقتصادی کشورها با ایران خواند.

اقدامات ترامپ نمایشی است، در دام او نمی‌افتیم

قدس آنلاین- سخنگوی وزارت امور خارجه اقدامات ترامپ را نمایشی خواند و گفت: ایران در مقابل این پروژه، خردمندانه رفتار خواهد کرد و در دام ترامپ نخواهد افتاد.

بهرام قاسمی‌ که امروز عصر میهمان ویژه روزنامه قدس در نمایشگاه مطبوعات بود، افزود: این تحریم‌ها بیشتر یک نمایش و شانتاژ است که توسط یک سیاست ناکارآمد و ناآشنا با جهان امروز دنبال می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: عصر تحریم گذشته، آمریکا دیگر آمریکای دیروز نیست و ایران امروز هم ایران دیروز نیست. جهان هم کاملاً تغییر کرده و جهان جدیدی است لذا آنچه در گذشته می‌توانست اتفاق بیفتد و در مقطعی، با ایجاد اجماع علیه ایران رخ دادغ دیگر قابل تکرار نیست.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی‌ و رسانه‌ای وزارت امور خارجه تصریح کرد: احساس می‌شود اعلام اجرای قانون «کاتسا» علیه برنامه موشکی ایران، سپاه پاسداران و افراد و شرکت‌های ایرانی که در گذشته نیز مشمول این تحریم‌ها بوده‌اند، یک حرکت روانی و سیاسی است که با اهداف مختلفی دنبال می‌شود. از جمله اهداف این کار، ایجاد شکاف در روابط ایران با کشورهای جهان، اثرگذاری بر روابط تجاری خارجی ایران، نگران کردن صاحبان صنعت و سرمایه که به دنبال فعالیت در ایرانند و در نهایت مختل کردن روابط اقتصادی ایران است.

قاسمی ‌اضافه کرد: آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند با این اقدامات، تهران را تحریک کنند تا ما از برجام خارج شویم اما سیاست خردمندانه ایران حربه آن‌ها را خنثی کرد. اینگونه اقدامات نابخردانه آمریکا بیش از گذشته کمک کرده مردم و مسئولان با وحدت کلام کار خود را دنبال کنند و ما وارد دام‌های ترامپ نخواهیم شد.

وی ‌درباره طرح موضوع لزوم پذیرش مذاکره درباره برجام و برنامه موشکی ایران از سوی آمریکا و هم نوایی تروئیکای اروپایی با ترامپ در این حوزه، همچنین اظهارات اخیر عباس عراقچی که گفته بود ما درباره مسایل موشکی با مقامات اروپایی صحبت می‌کنیم! گفت: بحث موشکی بارها مطرح شده است. ما  به دلایل مختلف تاریخی، اوضاع و شرایط منطقه و جهان، حفاظت از کیان کشور و مرزها و به ویژه جایگاه‌مان در منطقه با کسی تعارف نداریم. مسایل دفاعی و موشکی کشور چیزهایی نیست که برسر آن مذاکره کنیم. ما در این حوزه به هیچ وجه ورود و مذاکره نخواهیم کرد. ما در این حوزه به اندازه کافی در دوران گذشته تجربه آموخته‌ایم و فریب نمی‌خوریم که درباره مسائل دفاعی‌ مان وارد مذاکره شویم و اجازه دهیم فردا دیگران با تجهیزات و ادوات نظامی ‌که به صورت سیل‌آسا به منطقه سرازیر می‌کنند و می‌فروشند، ما را دچار مشکلات فراوان کنند. بنابراین کسی دل نبندند که روزی ما در این باره مذاکره کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سؤال که ناکام گذاشتن تلاش‌های ترامپ برای تحریک ایران به خروج از برجام بدین معناست که اقدامات ایذایی آمریکا بی پاسخ خواهد ماند؟ تصریح کرد: چنین نیست. ما به تناسب اقدامات آمریکا رفتار و سیاست‌هایمان را تنظیم می‌کنیم. اقدامات آمریکا به صورت دقیق رصد شده و در اختیار مقامات و مسئولان قرار می‌گیرد و در نهایت در هیئت نظارت بر برجام بررسی و درباره آن‌ها تصمیم‌گیری خواند شد.

قاسمی تأکید کرد: هیچ کدام از اقدامات ترامپ و دولت آمریکا را بی‌پاسخ نمی‌گذاریم. آنها به زودی پاسخ‌های ایران را که بسیار قاطع و با شدت عمل خواهد بود، لمس خواهند کرد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.