نیامدن برخی از رسانه‌های پرمخاطب به نمایشگاه بیست‌وسوم ازنظر مطبوعاتی‌های حاضر در نمایشگاه، عارضه‌ای است که از نحوه تعامل رسانه‌ها و دولت نشأت گرفته و باید تحلیل و درمان شود.

گروهی درد پول دارند، گروهی اعتراض

قدس‌آنلاین- نیامدن برخی از رسانه‌های پرمخاطب به نمایشگاه بیست‌وسوم ازنظر مطبوعاتی‌های حاضر در نمایشگاه، عارضه‌ای است که از نحوه تعامل رسانه‌ها و دولت نشأت گرفته و باید تحلیل و درمان شود.

  صرف‌نظر از جناح و خط و ربط سیاسی، امسال برخی خبرگزاری‌ها و نشریات اثرگذار وادی خبر و اطلاع‌رسانی در نمایشگاه حاضر نیستند که این نبودن از نگاه همکاران‌شان که این‌روزها را در شبستان مصلای امام خمینی به شب می‌رسانند، هم از زاویه مالی قابل بررسی است و هم ازنظر اختلافات سیاسی، فکری و صنفی.

این فعالان معتقدند شاید هیچ‌کس مانند خود آن‌ها که نیامدنشان، اعتراضی مدنی به وزارت ارشاد و دولت بوده، نتواند دلیل اصلی این بی‌حضوری را تشریح کند، اما شنیده‌ها حاکی از وجود زمینه‌های سیاسی، مالی، یارانه‌ای و صنفی است که در هرصورت لازم است چنین اختلاف دیدگاه‌هایی در فضایی خارج از نمایشگاه که عرصه‌ای ویژه برای همدلی اهالی رسانه است، حل و فصل شود.

نمایشگاه نوروز مطبوعات است

یک فعال مطبوعاتی پیشکسوت در واکنش به عدم حضور برخی رسانه‌های شاخص در نمایشگاه و تأثیر این عدم حضور به خبرنگار ما می‌گوید: بدون‌شک نبود این رسانه‌ها برای مخاطبان خاص‌شان محسوس است، اما این عدم حضور در ذات هر نمایشگاهی هست و لزوماً نشانه مشکل‌دار بودن و یا کم‌بار بودن نمایشگاه نیست.

ناصر بزرگمهر اضافه می‌کند: حدود ۷هزار نشریه دارای پروانه در کشور وجود دارد که حتی اگر ۵۰ درصدشان درحال انتشار باشد، یعنی ۳۵۰۰ نشریه درحال انتشار داریم و بدیهی است در هر نمایشگاهی تمام این‌ها حاضر نباشند و حتی در نمایشگاه‌های تجاری و صنعتی بزرگ هم تمام برندها حاضر نیستند.

مدیر مسئول روزنامه گسترش صمت ادامه می‌دهد: البته باید بین نمایشگاه تجاری و صنعتی با فرهنگی، تفاوت قائل شد. در اولی کالاهای مصرفی مردم ارائه می‌شود، اما در یک گردهمایی فرهنگی مانند نمایشگاه مطبوعات، گویی دکه‌ای مطبوعاتی در ابعاد بزرگ فعال می‌شود که فرصت خوبی ‌در اختیار دست‌اندرکاران رسانه‌ها قرار می‌دهد تا رودررو نقد و نظر مخاطبان خود را بشنوند و با آن‌ها گپ بزنند.

بزرگمهر، نمایشگاه مطبوعات را «عید نوروز» رسانه‌ها توصیف می‌کند که سالی یک‌بار امکان تبادل‌نظر مدیران رسانه‌ها با مردم و همکاران رسانه‌ای را در فضایی فرهنگی ایجاد می‌کند.

موضع‌گیری اعتراض‌آمیز و دلخوری پولی

دبیر سرویس ادب و هنر کیهان هم به خبرنگار ما می‌گوید: دو سال پیش برخی رسانه‌های اصول‌گرا به‌دلیل سختگیری‌های دولت برای رسانه‌های منتقد و حتاکی‌های برخی دولتمردان درقبال این رسانه‌ها، در نمایشگاه شرکت نکردند و امسال هم برخی رسانه‌های پرمخاطب کشور در این رویداد بزرگ فرهنگی شرکت نکرده‌اند.

پژمان کریمی راضافه می‌کند: وقتی نشریه‌ای احساس کند حقوقش و نظرش ازسوی صاحبان قدرت اجرایی و تصمیم‌سازان نادیده گرفته می‌شود و درجهت نادیده‌انگاری این رسانه‌ها تلاش می‌شود، حرکت‌های مدنی مانند همین شرکت نکردن در نمایشگاه شکل می‌گیرد. به‌گفته وی لازم است وزارت ارشاد فارغ از جناح‌بندی سیاسی و سلیقه بررسی کند که چرا رسانه‌های پرمخاطب، نمایشگاه را تحریم می‌کنند!؟

وی در واکنش به غیبت برخی رسانه‌های پرمخاطب همسو با دولت، دلیل این امر را نبود بودجه عنوان کرده و تأکید می‌کند نیامدن اصول‌گرایان جنبه اعتراضی دارد. کرمی‌ خاطرنشان می‌سازد: نمایشگاه ذاتاً محل تألیف قلوب رسانه‌ها و مردم است و این‌که چرا برخی حاضر نیستند، از این واقعیت نشأت می‌گیرد که متأسفانه برخی رسانه‌ها البته به‌طور غیرعلنی، هدف غضب و تبعیض دولت واقع شده‌اند.

مطلوب نیست

مدیر روابط عمومی ‌مؤسسه مطبوعاتی ایران هم به خبرنگار ما می‌گوید: جای طرح و بحث درخصوص چنین مشکلاتی خارج از نمایشگاه است و رسانه‌ها باید با نهادهای ذی‌ربط آن را حل کنند. این‌که در نمایشگاه چنین اعتراضی نمایان شود، پدیده نامطلوبی‌است.

مختار حداد ادامه می‌دهد: ما برای مردم منتشر می‌شویم و می‌آییم تا مخاطب بیاید و ما را از نزدیک ببیند و ارتباط بگیرد، لذا نیامدن‌مان دقیقاً به‌معنای محروم‌کردن مخاطبان از این تعامل فارع از جناح سیاسی است. نمایشگاه نماد همدلی ماست و من متعجبم که چرا اختلافات سیاسی و فکری را وسط می‌کشند، حال آن‌که دلیل این نیامدن، عمدتاً مسائل یارانه‌ای و برخی مشکلات برسر غرفه‌ها بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.