۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۵
کد خبر: 572146

گزارش از شخص

سایه پوتین

مجید تربت زاده

بر خلاف « پوتین» که داستانهای عجیب و غریب سبک زندگی اش ، فضای مجازی را پر کرده است ، «زولوتف» اما اگر اینترنت را هم شخم بزنید ، بیشتر از ۱۰ سطر متن فارسی در باره اش پیدا نمی کنید. البته «ویکتور زولوتف» واقعاً وجود دارد و سالهاست که کار حفاظت از «پوتین» را به عهده گرفته است. اما یادتان نرود در تشکیلاتی امنیتی و بشدت پیچیده که حتی مولکولهای هوا هم نمی توانند از آن به بیرون نشت کنند ، سخت است باور کنیم مختصر اطلاعاتی که در سایتهای روسی و انگلیسی از «زولوتف» پیدا می شود ، واقعاً خود به خود و به دلیل کنجکاوی خبرنگاران ، نشت کرده باشد

سایه پوتین

قدس آنلاین- آنقدر که طی این  چند سال، رسانه های حقیقی و مجازی، داستانهای راست و دروغ  در باره سبک ریاست جمهوری و زندگی «پوتین»  ، سرهم کرده اند، در باره هیچ رهبر و رئیس جمهور دیگر، نکرده اند. عجله نکنید...! قرار نیست ما هم در این گزارش سراغ داستانهای حیرت آور زندگی  رئیس جمهور روسیه برویم. به جای آن تلاش کرده ایم به  شخصیت سرتیمِ حفاظتی «پوتین» بپردازیم که در سفر اخیر او به تهران، مثل همیشه و سایه وار در کنار پوتین حضور داشت. یکی از خبرگزاری ها دیروز در گزارشی از این سفرنوشت : «سرتیم حفاظتی ولادمیر پوتین کسی نیست جز «ویکتور زولوتف». مردی که امین پوتین و همینطور بادیگارد اول او به شمار می‌رود. زولوتف دارای گذشته‌ای تاریک است و ... ».

مرد مرموز

بر خلاف «پوتین» که داستانهای عجیب و غریب سبک زندگی اش، فضای مجازی را پر کرده است، «زولوتف» اما اگر اینترنت را هم شخم بزنید، بیشتر از ۱۰ سطر متن فارسی در باره اش پیدا نمی کنید. (ما ۵ سطرش را در مقدمه این گزارش آوردیم). البته «ویکتور زولوتف» واقعاً وجود دارد و سالهاست که کار حفاظت از «پوتین» را به عهده گرفته است. اما یادتان نرود در تشکیلاتی امنیتی و بشدت پیچیده که حتی مولکولهای هوا  هم نمی توانند از آن به بیرون نشت کنند، سخت است باور کنیم مختصر اطلاعاتی که در سایتهای روسی و انگلیسی از «زولوتف» پیدا می شود، واقعاً خود به خود و به دلیل کنجکاوی خبرنگاران، نشت کرده باشد. خلاصه اینکه راست و دروغ مطلبی که در ادامه می آید، گردن سایتهای روسی و انگلیسی!

با درخواست پوتین

خیلی ها – از جمله سایتهای داخلی – نوشته اند که : «یکباره و بدون بدون برخورداری از هیچ سابقه‌ای با درخواست خود رئیس‌جمهوری روسیه به سازمان امنیتی این کشور می‌پیوندد و بدون صرف زمانی به بالاترین درجه ممکن در تیم حفاظتی دست می‌یابد». با این وجود سایت « globalsecurity» در باره او می گوید: «ویکتور زولوتوف ۲۷ ژانویه ۱۹۵۴ در منطقه ریازان متولد شد. پس از خدمت سربازی، به عنوان کارگر در گروه تولیدی «زیل» در مسکو مشغول به کار شد. او کار خود را در اداره نهم «ک. گ.ب» از اتحاد جماهیر شوروی آغاز کرد».

یارِغار

اگر کار در «ک. گ.ب» را سابقه و پیشینه حساب نمی کنید این نکته را هم اضافه کنیم که «زولوتف» پیش از اینکه، سرتیم حفاظتی رئیس جمهور بشود، در سالهای نخست دهه ۹۰ میلادی، محافظ شخصی معاون شهردار «سن پترزبورگ» هم بود. البته معاون شهردار آن زمان کسی جز «پوتین» نبود و شواهد نشان می دهد این دو نفر در آن زمان علاوه بر رابطه شغلی، رابطه ورزشی هم داشته اند. یعنی «زولوتف» در جودو و مشت زنی حریف تمرینی آقای معاون هم بود. یا شاید هم برعکس، یعنی «پوتین» حریف تمرینی محافظش به حساب می آمد!

مدال شجاعت و، دوستی و غیره!

دوره خدمت سربازی اش را، زمانی که کشورش هنوز به «اتحاد جماهیر شوروی» معروف بود در مرزبانی گذرانده است. از «موسسه قانون و آکادمی ستاد عمومی نیروهای مسلح فدراسیون روسیه» فارغ التحصیل شده و از سال ۱۹۹۰ به ارتش روسیه پیوسته و در پست های مختلفی به عنوان یک افسر رده متوسط خدمت کرده است. در فاصله سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۳ رئیس دفتر خدمات امنیتی رئیس جمهور فدراسیون روسیه و معاون مدیر خدمات فدرال امنیت بود. بعد هم معاون فرمانده کل نیروهای داخلی وزارت کشور شد و یک سال بعد هم بصورت همزمان معاون اول وزیر کشور به حساب می آمد. در همین مدت یکی دو بار ارتقا درجه گرفت و چندین نشان شجاعت، لیاقت، دوستی و ... را به دلایلی که نمی دانیم روی سینه اش دید!

آقای پولدار

برخی سایتهای روسی از روابط خاص تجاری و اقتصادی «زولوتوف» با «پوتین» نوشته اند. آنها مدعی هستند شرکتهایی که فرزندان «زولوتف» مالک یا سهامدار آنها هستند در واقع همه متعلق به سر تیم حفاظتی رئیس جمهور است و در سایه رفاقت و روابط پشت پرده با مقامهای دولت پوتین به دست آمده است. سایت دیگری در این باره نوشته بود: «زولوتف» تنها افسری است که تا کنون میزان دارایی ها و درآمدش را اعلام نکرده است. برای مثال حتی در مدارک سال ۲۰۱۴ هیچ سند یا اطلاعاتی از میزان دارایی های او به چشم نمی خورد. البته کمی بعد در پاسخ به این ادعا «زولوتف» به صورت رسمی فهرست دارایی هایش را منتشر کرد که اگرچه کم نبود اما شگفت انگیز هم نبود.

فرمانده ارتش سری

چه قصه سازی ها در باره توانایی ها و روابط پشت پرده اش را باور کنیم و چه نکنیم به هر حال «زولوتف» مهم ترین و اصلی ترین یار و همراه امنیتی «پوتین» است.   رئیس جمهور روسیه حالا مدتی است که جایگاه محافظ خاص و شخصی اش را بازهم ارتقا داده است. «پوتین» پیش از اینها «گارد ملی» را مانند یک ارتش بزرگ  و سری، با امکانات باور نکردنی تجهیز کرده و همه چیز آن را به «زولوتف» سپرده است.  

Normal ۰ false false false EN-US X-NONE FA

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.