۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۵
کد خبر: 572295

جوانانی که بخش مهمی از جامعه را تشکیل می‌دهند و این روزها با بحران‌های متعددی چون تجرد، طلاق و بیکاری در جدالی بی‌امان هستند؛ وزارت ورزش و جوانان را تنها نهاد مسئول حل مسائل خود می‌دانند؛ وزارتخانه‌ای که در همان بخش اول خود توقف کرده و در تیتر روزنامه‌ها و حتی پرسش از وزیر چیزی جز ورزش دیده و شنیده نمی‌شود.

ناکامی جوانان در وزارت ورزش

قدس آنلاین- جوانانی که بخش مهمی از جامعه را تشکیل می‌دهند و این روزها با بحران‌های متعددی چون تجرد، طلاق و بیکاری در جدالی بی‌امان هستند؛ وزارت ورزش و جوانان را تنها نهاد مسئول حل مسائل خود می‌دانند؛ وزارتخانه‌ای که در همان بخش اول خود توقف کرده و در تیتر روزنامه‌ها و حتی پرسش از وزیر چیزی جز ورزش دیده و شنیده نمی‌شود.

حل مشکلات جوانان وجدان وزیر را می‌طلبد

۱۰ سال قبل در چنین روزهایی بود که بحث انحلال سازمان جوانان جدی شد و در نهایت این سازمان منحل شد. اتفاقی که در همان روزها بسیاری مخالفش بودند؛ چرا که فراموشی جوانان را پیش‌بینی می‌کردند.

سیدمصطفی میرسلیم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص ادغام سازمان تربیت بدنی و سازمان جوانان به خبرنگار ما می‌گوید:ادغام وزارتخانه‌ها و دستگاه های دولتی از تصمیمات مهمی است که به کاهش حجم دولت و تقلیل نفخ اداری می‌انجامد و اقدامی ستوده است. ادغام سازمان تربیت بدنی و سازمان جوانان نیز از این نظر مستثنا نیست، بویژه که مجموعه آن‌ها تبدیل به وزارتخانه شده و باید پاسخگوی مجلس باشد.

وی می‌افزاید: نکته مهم این است که به لحاظ ساختاری تشکیلات ورزش تناسب کامل برای پرداختن به امور جوانان را ندارد. ورزش یکی از ابعاد مهم زندگی جوانان است، ولی فی‌نفسه هدف نیست و برای جوانان باید برنامه‌ریزی گسترده فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی انجام گیرد که تشکیلات وزارت ورزش فاقد توانایی لازم برای پرداختن بدان ابعاد را ندارد. پس قطعاً باید تحولی در ساختار وزارت پدیدار شود و در چند سال پس از ادغام قانونی این تحول صورت نگرفته است.

میرسلیم تأکید می‌کند: این تحول مستلزم تقویت بنیه علمی و تخصصی وزارت ورزش و جوانان و پرهیز از سیاسی کاری است که تلاش وجدانی شخص وزیر و معاونان او را طلب می‌کند و باید در آینده بدان بجد اهتمام ورزند، و گرنه هم ورزش و هم امور جوانان معطل می‌ماند و خسارت می‌بیند.

حوزه جوانان کشور مغفول مانده است

ابراهیم نکو، نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه ۹۹درصد مردم وزارت ورزش و جوانان را وزارتخانه‌ای برای اعتلای ورزش می‌شناسند، به خبرنگار ما می‌گوید: حوزه جوانان در شکل عام آن مغفول واقع شده است. حتی خود وزارتخانه نیز به نوعی رفتار می‌کند که گویی وظیفه‌اش تنها رسیدگی به حوزه ورزش است.

این فعال اجتماعی کشور تأکید می‌کند: باید حوزه ورزش و جوانان را از هم جدا کنیم و وزارتخانه‌ای مختص به ورزش داشته باشیم. در کنار آن نیز برای جوانان فکری اساسی و چاره اندیشی کنیم و برای آن‌ها وزارتخانه یا سازمانی تعریف کنیم که بصورت تخصصی در حوزه جوانان، خانواده، ازدواج و... وارد شود.

نکو می‌افزاید: امروز اگر از وزارتخانه ورزش و جوانان بخواهیم عملکردشان را در حوزه جوانان بگویند، باز هم توضیح ورزشی خواهند داشت و در حوزه جوانان برای مشکلاتی مانند کاهش نرخ بیکاری، افزایش نرخ ازدواج، کاهش طلاق، خانه‌دار شدن آن‌ها تلاشی صورت نگرفته است؛ چرا که اگر کاری انجام شده بود، شاهد پیشرفتی در اوضاع جوانان کشور بودیم.

تفکیک وزارت ورزش از جوانان یک نیاز است

باید حوزه ورزش و جوانان را از هم جدا کنیم و وزارتخانه‌ای مختص به ورزش داشته باشیم. در کنار آن نیز برای جوانان فکری اساسی و چاره اندیشی کنیم و برای آن‌ها وزارتخانه یا سازمانی تعریف کنیم که بصورت تخصصی در حوزه جوانان، خانواده، ازدواج و... وارد شود. چند سال بعد از این ادغام، بر اساس شنیده‌ها محمود گلزاری، معاون جوانان وزارتخانه ورزش و جوانان به دلیل بی‌توجهی به جوانان استعفا کرد. اعتراضی که عنوان می‌کرد حوزه جوانان در بین هفت معاونت وزارت ورزش گم و کمرنک شده است. حتی این نوع اعتراض مورد توجه عسکر ملکی از مدیران پیشین برنامه‌ریزی وزارت ورزش و جوانان نیز قرار گرفت و او هم تأکید کرد که بودجه کافی به جوانان در این وزارتخانه اختصاص داده نمی‌شود. اظهاراتی که با توجه به هزینه‌های میلیاردی لیگ برتر و تنها یک رشته از چندین رشته ورزشی بی‌راه نیست.

علی کاظمی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه به قدس توضیح می‌دهد: طبیعی است که وقتی همه مشکلات متعدد، در یک وزارتخانه محدود شده و تبدیل به معاونت در آن وزارتخانه شوند، نتایج ملموسی برای جوانان به دست نیاید.

وی می‌افزاید: به نظر می‌رسد اگر این سازمان به روال قبلی خود برگشته و با یک پشتوانه قوی‌تر مانند سازمان ملی جوانان که حالت فرا وزارتخانه‌ای داشت، ظاهر شود، جامعه جوانان از آن بهره خواهند برد. چرا که سازمان ملی جوانان معاونتی زیر نظر ریاست جمهوری بوده و راحت‌تر می‌تواند مطالباتش را از دیگر نهادها پیگیری کند و کارایی بالاتری خواهد داشت.

وی تأکید می‌کند: با توجه به نتایج به دست آمده در این چند سال به نظر می‌رسد که باید به سمت تفکیک وزارتخانه ورزش و جوانان و احیای سازمان ملی جوانان رفته و پیگیر جدی مشکلات آن‌ها باشیم. تفکیک این دو حوزه و رونق سازمان ملی جوانان نیازی کاملاً محسوس است که به خیر و صلاح مردم و جوانان ما خواهد بود.

شأن جوان‌ها را به آن‌ها برگردانید

تمام این مخالفت‌ها سبب شد تا در سال ۱۳۹۴ طرح احیای سازمان جوانان، روز میز مرکز پژوهشها قرار بگیرد. طرحی که در آن به مسئله نادیده گرفته شدن امور جوانان از سوی وزارت ورزش و جوانان در دوره‌های مختلف اشاره دارد.

حجت نظری، جوان‌ترین عضو شورای شهر تهران نیز در این خصوص می‌گوید:

پس از ادغام سازمان ملی جوانان و سازمان تربیت بدنی، متأسفانه سازمانی در حد معاونت رئیس جمهور به معاونتی در کنار ۶ معاونت دیگر وزارت ورزش و جوانان تبدیل شد. پس به طور طبیعی چنین جایگاهی نمی‌تواند اثربخشی لازم را داشته و از سایر سازمان‌ها پاسخ بخواهد. حتی به لحاظ سلسله مراتبی نیز معاون وزیر نمی‌تواند مطلبی به صورت تحکمی از وزیر یا معاون رئیس جمهور مطالبه کند.

نظری با بیان اینکه باید جایگاه قبلی سازمان ملی جوانان به او برگردانده شود، می‌گوید: من به نمایندگی از تمام جوانانی که در این کشور در سطوح و حوزه‌های مختلف فعالیت می‌کنند، اعلام می‌کنم که ما انتظار داریم شأن جوانان به آن‌ها برگردد. این شأن طبق اصول نیاز به مدیریتی برابر با یک وزیر یا معاون رئیس جمهور دارد که بتواند بدرستی مطالبات را پیگیری کند.

وزارت ورزش و جوانان نمی‌تواند کاری برای جوانان انجام دهد

در ادامه واکاوی این مسئله سیدمصطفی هاشمی طبا، وزیر سال‌های پیشین سازمان تربیت بدنی نیز به خبرنگار ما می‌گوید: جوانان مشکلات مختلفی مانند تحصیل، ازدواج، مسکن، شغل و... دارند. مشکلاتی که راه حل هر کدام وابسته به وزارتخانه‌ای دیگر است و بدیهی است که وزارت ورزش و جوانان نمی‌تواند این کارها را انجام دهد و توان آن را ندارد. باید توقع خود از وزارت ورزش و جوانان را دوباره تعریف کنیم.

هاشمی طبا به سازمان ملی جوانان اشاره کرده و یادآور می‌شود: در گذشته شورای عالی جوانان داشتیم. سازمان ملی جوانان مشکلات جوانان را بررسی کرده و در شورا مطرح می‌کرد. آن شورا نیز به وزارتخانه‌های مختلف مأموریت رسیدگی و حل مشکل را می‌داد. به عبارتی سازمان ملی جوانان مختص مطالعات و بررسی‌ بود و پس از آن مسائل به رئیس جمهور و وزارتخانه مربوطه ارجاع داده می‌شد.

وی تأکید می‌کند: به هیچ وجه نباید از وزارت ورزش و جوانان توقع داشت بتواند کاری برای جوانان انجام دهد؛ چرا که از ابتدا ادغام این دو نهاد با هم اشتباه بوده است. ضمن اینکه باید به یاد داشته باشیم خیلی از ادغام‌ها و تفکیک‌ها یک بازی سیاسی است و در این بین جوانان متضرر می‌شوند.

راه وزارت ورزش و جوانان از هم جداست

البته در میان موافقان تفکیک وزارتخانه ورزش از جوانان، برخی نمایندگان مانند عبدالرضا عزیزی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، احیای این سازمان را هزینه‌بر می‌دانند. آن‌ها معتقدند باید سازمانی مستقل زیر نظر وزارت ورزش تشکیل شود تا بتواند بهتر به امور جوانان رسیدگی کند.

تمام این سخنان در حالی است که کارنامه وزارت ورزش و جوانان در این ۱۰ سال و در دولت‌های قبل، بیانگر این است که تمرکز اصلی آن بر ورزش حرفه‌ای بوده و حتی در حوزه ورزش نیز به ورزش عمومی و سلامت جامعه توجه نکرده است.

حال باید نشست و دید جوانان همچنان در وزارتخانه‌ای که نام آن‌ها را یدک می‌کشد، تنها و غریب خواهند بود یا اینکه این بار حوزه ورزش راه خود را از آن‌ها جدا کرده و اجازه رشد و تکامل به آن‌ها می‌دهد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.