یزد - رئیس کل دادگاه های عمومی و انقلاب یزد گفت: جریمه رانندگی بدون پروانه، برای بار اول۳۳ و برای دفعه دوم ۹۹ میلیون ریال است.

۳۳ میلیون ریال جریمه مرتکبین رانندگی بدون پروانه در یزد

به گزارش قدس آنلاین، حجت اسدی با بیان این خبر اظهارداشت: ۲۶درصد از کل پرونده های دادگستری استان یزد مربوط به رانندگی بدون پروانه است که ۱۰درصد نیرو ، انرژی و وقت کارکنان اداری و قضایی را به خود معطوف داشته است.

وی میزان زیاد پرونده های مرتبط با رانندگی های بدون پروانه در یزد را نیازمند تغییر رویکرد اساسی درمقابله با این تخلف و جرم در سطح شهر دانست و افزود: باید با استفاده از ظرفیت های علمی قانون مجازات اسلامی و با کمک از نهاد های ارفاقی، در جهت اصلاح فرهنگ رانندگی گام برداشت.

این مقام قضایی بر تغییر رویکرد برخورد سبک با جرائم رانندگی بدون پروانه تأکید کرد و گفت: باید نهاد های فرهنگ ساز بیشتر پای کار باشند و در جهت تغییر نگرش و نگاه افراد به این گونه جرائم حرکت نمایند.

وی با اشاره به اینکه اکنون بر اساس آمار پلیس راهور، ۶۰ درصد تصادفات مربوط به موتور سوران است، اظهار داشت: باید صدا و سیما و سایر رسانه ها در میدان عمل باشند و در کنار دستگاه قضایی و نیروی انتظامی، سهم خود را در کاهش جرائم مرتبط با تصادفات ایفا نمایند.

رئیس کل دادگاه های عمومی و انقلاب یزد، استفاده از مجازات های متناسب و بازدارنده را خواستار شد و افزود: بر اساس ماده ۷۲۳ اکنون جریمه رانندگی بدون گواهینامه ۳۳ میلیون ریال است و در دفعه دوم تا ۹۹ میلیون ریال نیز خواهد رسید، اما از آنجا که هدف اصلاح وضع موجود است، بهتر است محاکم قسمتی از جریمه را تعویق یاتعلیق نموده و فرصتی را برای اخذ پروانه رانندگی در اختیار فرد محکوم قرار دهند.

وی بر اتخاذ شیوه اصلاحی تأکید کرد و گفت: همه هدف از اجرای این طرح، ایجاد فرصت و زمینه ای برای پیشگیری و کاهش جرائم مرتبط با رانندگی های بدون پروانه در یزد است.

این مقام قضایی، تهیه بانک اطلاعاتی دقیق از مجرمین را اولویت های پیش رو ذکر کرد و افزود: بانک اطلاعاتی دقیق یعنی دسترسی به یک آمار مستند و برنامه ریزی دقیق که باید این بانک اطلاعاتی با دامنه دسترسی وسیع تشکیل و بر اساس فرم های علمی و کارشناسی شده پلیس در هنگام مواجه با مجرمین تکمیل گردد.

اسدی خاطرنشان ساخت: بدون تردید در رویکرد جدید، با دقت تمام شرایط مجرم طبق فرم های تدوین شده ثبت می گردد و بر همین اساس، برخورد دستگاه قضایی نیز با مجرم دفعه اول با مجرمان سابقه دار متفاوت خواهدبود.

وی تصریح کرد: فردی که همه موارد قانونی را رعایت کرده ، وسیله نقلیه را بیمه کرده، از کلاه ایمنی استفاده کرده و تنها بدون بدون پروانه رانندگی کرده بسیار متفاوت است با کسی که علاوه بر رانندگی بدون پروانه، همزمان چندین جرم و تخلف دیگر را نیز مرتکب می شود.

رئیس کل دادگاه های عمومی و انقلاب یزد از احتمال موضع گیری در قبال این طرح خبر داد و گفت: کار برمبنا و موازین قانونی انجام می گیرد و در یک برنامه میان مدت به نفع همه مردم شهر نیز می باشد.

وی نقش اصحاب رسانه و مطبوعات را در اطلاع رسانی به موقع و شفاف بی بدیل ذکر کرد و اظهار داشت: رسانه ها، پای ثابت التزام به قانون و قانون محوری در جامعه اند و باید درکناردستگاه قضایی و نیروی انتظامی در مسیر سامان دهی به رانندگی های بی پروانه حرکت نمایند.

شایان ذکر است این طرح از نیمه دوم آبانماه اجرا خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.