یک استاد دانشگاه گفت: اگر معاملات کشورها با پول خودشان انجام شود دلار از این سلطه‌ای که دارد خواهد افتاد و این مرگ اقتصاد آمریکاست و به سلطه آمریکا در اقتصاد پایان می‌دهد.

حذف دلار از معاملات بین‌المللی یعنی مرگ اقتصاد آمریکا/ دولت بحث پیمان‌های دوجانبه پولی را پیگیری کند

به گزارش «قدس آنلاین»، حجت‌الله عبدالملکی، عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع) و کارشناس مسائل اقتصادی، با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب بر «حذف دلار از معاملات بین‌المللی»، گفت: مهم‌ترین اقدامی که که دولت باید در این خصوص انجام دهد پیگیری‌ پیمان‌های دوجانبه پولی است. زیرا ما به جز شرایطی که بخواهیم از خود آمریکا کالایی را خریداری کنیم هیچ نیازی به دلار آمریکا نداریم و کشورها در تعاملاتی که با هم دارند می‌توانند توافق کنند تا با واحد پولی خودشان مبادلاتشان را انجام دهند.

وی ادامه داد: اکنون متاسفانه دلار به عنوان واسطه معاملات و بین کشورهای مختلف جا افتاده و مدیران و فعالان اقتصادی کشورها با رواج دادن دلار خودشان را اسیر این پول بدون پشتوانه و کم ارزش کرده‌اند در صورتی که کارشناسان اقتصادی به خوبی می‌دانند دلار به لحاظ ذاتی بی‌ارزش‌ترین پول دنیاست.

این کارشناس مسائل اقتصادی اظهارداشت: آمریکا با سوءاستفاده کردن از کشورهای جهان که از دلار برای معاملات بین‌المللی خود استفاه می‌کند حجم هنگفت و بیشتری از آنچه در ظرفیت اقتصادی‌اش نیاز دارد را چاپ و در جهان منتشر کرده است و کشورهای مختلف می‌توانند با حذف دلار از معاملات بین‌المللی خود به اقدام غیرمنطقی که انجام می‌دهند، پایان بدهند.

این استاد دانشگاه گفت: کشورها و دولت‌های مختلف می توانند از پول‌های خودشان برای معاملات بین‌المللی استفاده کنند، این کاری است که امروزه کشورهایی مانند چین و روسیه انجام می‌دهند و دولت ما هم باید به این مسئله ورود کند.

این کارشناس مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد: در سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه که حدود دوسال پش رهبر معظم انقلاب ابلاغ کردند مسئله حذف دلار آمده بود که متاسفانه دولت خیلی با رخوت با این مسئله برخورد کرد و عملا آن را پیگیری نکرد.

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: دولت باید در اولین گام با شبکه‌های تجاری اصلی که از ما خرید می‌کنند و ما هم از آنها خرید می‌کنیم پیمان دوجانبه پولی ببندند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: همه این جریانات به اراده دولت وابسته است، شرایط نشان می‌دهد که کشورهای مقابل ایران برای چنین کاری آماده هستند و عملیاتی شدن این مسئله دست دولت است که اگر هم تاکنون چنین اقدامی انجام نشده بررسی‌ها نشان می‌دهد مشکل از ما بوده است.

عبدالملکی گفت: اگر چنین اتفاقی گسترش پیدا کند دلار از این سلطه‌ای که دارد خواهد افتاد و این یعنی مرگ اقتصاد آمریکا و به سلطه آمریکا در اقتصاد پایان می‌دهد.

وی اضافه کرد: آمریکا همواره در کنار مسائلی که پیگیری می‌کند نگاه ویژه‌ای به بحث دلار دارد و با حذف دلار از معاملات بین‌المللی اقتصاد آمریکا فلج خواهد شد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.