شهرکرد- معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: سالانه ۱۰۰ هزار بیمار در کشور دچار سکته مغزی می‌شوند.

شیوع ۱۰۰ هزار نفری سکته مغزی در کشور

به گزارش قدس آنلاین، محسن درخشان ظهر امروز در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه گفت: مغز یک ارگان حیاتی است که کلیه سیستم‌های بدن را کنترل می‌کند و از طریق خون‌رسانی، مواد مغذی و اکسیژن دریافت می‌کند.

وی افزود: اگر بر اثر انسداد یا خونریزی رگ‌های مغزی، به مدت ۵ ثانیه به مغز اکسیژن نرسد فرد دچار سکته مغزی و مرگ می‌شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه برای پیشگیری و درمان سکته مغزی سه پروسه باید اجرا شود، اضافه کرد: در مرحله اول با کنترل فشارخون، دیابت، حذف نمک، قند و چربی در رژیم غذایی، افزایش فعالیت‌های بدنی و تغییر سبک زندگی می‌توان از وقوع این بیماری جلوگیری کرد.

درخشان با بیان اینکه علائم سکته مغزی به طور ناگهانی با ضعف عضلانی، سنگینی تکلم و یا با اختلال در دید بروز می‌کنند، ادامه داد: در مرحله دوم و در صورت بروز این علائم بیمار باید فوراً به بیمارستان انتقال داده شود.

وی با اشاره به اینکه زمان در درمان سکته مغزی حرف اول را می‌زند، گفت: زمان طلایی مراجعه بیمار سکته مغزی برای درمان اولیه و پیشگیری از عوارض ناتوان‌کننده ۳ تا ۴.۵ ساعت است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در هر صد هزار مرگ و میر در جهان ۲۳ تا ۱۰۰ مورد مربوط به مرگ مغزی است، افزود: سالانه ۱۰۰ هزار نفر در کشور و هزار نفر در استان دچار سکته مغزی می‌شوند.

درخشان با بیان اینکه خسارات عوارض و ناتوانی‌های ناشی از سکته مغزی بیشتر از مرگ و میر این بیماری است، ادامه داد: اغلب مردم استان از علائم این بیماری بی‌اطلاع هستند، این در حالی است که با مراجعه به موقع بیمار سکته مغزی به اورژانس و انجام اقدامات درمانی می‌توان از عوارض آن جلوگیری کرد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.