۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۲
کد خبر: 572471

درست است که «خاخام» ها همان روحانیون یهودی به شمار می روند اما وقتی از «کاهانه» به عنوان خاخام یاد می شود ، شما خیلی روی روحانیتش حساب نکنید. حتی برخی سایتها از او با عنوان نویسنده و سخنران یاد کرده اند اما وقتی خوب گذشته و سرگذشتش را شخم می زنیم به موارد بسیاری برخورد می کنیم که با خاخامی و روحانی بودن جور در نمی آید. فعالیت های شبه سیاسی و خشونت آمیزش به کنار اما «کاهانه» سالهای زیادی از عمرش را به دلیل ارتکاب جرائمی از قبیل سرقت مسلحانه، تجاوز و آدمکشی، در زندانهای آمریکا به سر برد.

تروریست و تروریست ترین!

قدس آنلاین- باور اینکه آمریکایی ها، یک حزب یا تشکیلات صهیونیستی را نه تنها به رسمیت نشناسند بلکه آن را حزب و گروهی تروریستی اعلام کنند، سخت به نظر می رسد. تازه وقتی که با اسناد و مدارک به شما ثابت شود که چنین حزبی واقعاً وجود دارد ماجرا خنده دار هم می شود! یعنی از نگاه آمریکایی ها، دولت اسرائیل با فهرست بلند بالای اقدام به ترور و جنایت های پنهان و آشکار در گوشه و کنار جهان، تروریست محسوب نمی شود اما حزب تندرو و صهیونیستی «اتحادیه ملی اسرائیل» که سالهاست در سرزمین های اشغالی کسی آن را جدی نمی گیرد، تروریست است! سوژه امروز گزارش از شخص، خاخام «کاهانه» است که تندروی ها و تعصب شاخ و دم دارش نسبت به «صهیونیسم» حتی حوصله خود صهیونیست ها را هم سر بُرده بود. او بنیانگذار این حزب و دیگر تشکیلات و گروههای خیلی تندروتر اسرائیلی هم به شمار می آید.

چند آتشه

پدرش، هم خاخام بود و هم یخچال ساز. البته این را نمی دانیم که «خاخام» بودن ارثی است یا نه اما «مئیر کاهانه» به جای یخچال سازی، لابد خاخام شدن را از پدرش – خاخام یچزکل کاهانه- به ارث برد. اینکه خانواده «کاهانه» گرایش صهیونیستی داشتند یا خیر، چندان مشخص نیست اما خود او که سال ۱۹۳۲ در «بروکلین»  یعنی پرجمعیت ترین بخش نیویورک و در خانواده ای یهودی ارتدوکس به دنیا آمده بود بعدها به یک صهیونیست دو و بلکه چند آتشه تبدیل شد. «کاهانه» از نوجوانی شیفته افکار و عقاید «زیو ژابوتینسکی»، نویسنده و شاعر و روزنامه نگار روسی شد که رهبر یک جنبش صهیونیستی به شمار می رفت و به خاطر دوستی با پدرش به خانه آنها رفت و آمد داشت.

خاخام حقوقدان

درست است که «خاخام» ها همان روحانیون یهودی به شمار می روند اما وقتی از «کاهانه» به عنوان خاخام یاد می شود، شما خیلی روی روحانیتش حساب نکنید. حتی برخی سایتها از او با عنوان نویسنده و سخنران یاد کرده اند اما وقتی خوب گذشته و سرگذشتش را شخم می زنیم به موارد بسیاری برخورد می کنیم که با خاخامی و روحانی بودن جور در نمی آید. فعالیت های شبه سیاسی و خشونت آمیزش به کنار اما «کاهانه» سالهای زیادی از عمرش را به دلیل ارتکاب جرائمی از قبیل سرقت مسلحانه، تجاوز و آدمکشی، در زندانهای آمریکا به سر برد. او در «بروکلین»   دانسته ها و دانش خود را نسبت به تورات کامل کرد و به اصطلاح مدرک خاخامی اش را گرفت. در یک کالج، رشته علوم سیاسی خواند و بعدها در دانشگاه نیویورک رشته حقوق را دنبال کرد.

تخم مرغ و گوجه

از زمانی که دوره خاخامی را می دید به دلیل تعصباتی که داشت مورد توجه استادانش قرار گرفت. سیاست را از ۱۵ سالگی تجربه کرد و زمانی که در اعتراض به سفریک مقام انگلیسی به نیویورک و در اعتراض به سیاست های کاهش مهاجرت یهودیان، مقام انگلیسی را با تخم مرغ و گوجه فرنگی مورد حمله قرار داد و به همین دلیل بازداشت شد. در ۲۵ سالگی به عنوان خاخام کنیسه «هاوارد بیچ» انتخاب شد. دست بر قضا افراد این منطقه و آنهایی که به کنیسه می آمدند نه ارتدوکس بودند و نه متعصب و یا طرفدار افکار صهیونیستی. بنابراین علیه او شوریدند و مدتی بعد او از کنیسه اخراج شد.

«کاخ» کاهانه

مقالات هفتگی، سخنرانیها، برپایی جلسات بحث در کالج ها و کنیسه ها در سراسر ایالات متحده و همچنین حضور در برنامه های مختلف تلویزیونی و نمایش های رادیویی سالانه کمک کرد تا به مرور به شهرت برسد. با الهام از افکار پیر و مرادش – زیو ژابوتینسکی – «اتحادیه دفاع یهودی»   را در آمریکا پایه گذاری کرد. این تشکیلات دقیقاً از اتحادیه ای که سالها پیش در روسیه به وسیله «ژابوتینسکی» شکل گرفته بود، کپی شده و قصد داشت در آمریکا از یهودیان در برابر یهودی ستیزی دفاع کند. درونمایه فکری این اتحادیه در واقع ترکیبی از ملی گرایی افراطی و نژاد پرستی همراه با خشونت بود که همه یهودیان را نیز به فعالیت سیاسی افراطی و خشونت آمیز در سرتاسر آمریکا تشویق می کرد. این اتحادیه بعدها در زبان عبری به اختصار «کاخ» نامیده شد.

جاسوسی و مافیا بازی

رفتار وحشیانه «کاهانه» با غیر یهودیان و مخالفانش فقط مخصوص به زمان حضور در اسرائیل نبود بلکه سالها پیش از آن در آمریکا نیز با روشهایی که مخصوص به باندهای تبهکاری است، با مخالفانش برخورد می کرد. به همین دلیل، بیشتر افرادی را جذب «کاخ» می کرد که در زمینه استفاده از سلاح، بمبگذاری و پرتاب مواد منفجره آموزش دیده بودند. در ادامه توانست حمایت بسیاری دیگر از گورههای مافیایی و اراذل و اوباش را در آمریکا جذب کند. در سالهای ۱۹۶۵ تا ۷۰ رهبری یک شبکه تبلیغاتی را به عهده داشت تا خانواده های نظامیان آمریکایی را وادار کند از مخالفت با جنگ ویتنام دست بردارند. در این سالها با نام مستعار «مایکل کینگ» با «اف بی آی» و «سیا» همکاری وسیع داشت و با هویت های دیگری با بعضی از شبکه‌های مافیایی  هم در ارتباط بود و برای آنان جاسوسی می کرد.

باید بروند

سال ۱۹۷۱ به اسرائیل رفت و سخت مورد استقبال و توجه «گلدامایر» نخست‌ وزیر رژیم صهیونیستی قرار گرفت. در سالهای پس از جنگ اکتبر ۱۹۷۳ نقش قابل توجهی در توجیه سیاست های اسرائیل و شعار «از نیل تا فرات» در جامعه آمریکا ایفا کرد. در واقع علاوه بر پشتیبانی فکری و عملی و رواج خشونت علیه فلسطینیان، «کاهانه» در دهه  ۷۰ میلادی برای جلب حمایت مالی یهودیان آمریکایی و فریفتن آنان به حمایت از اسرائیل سنگ تمام گذاشت. البته در همان دوران هم تند روی ها و ترورهایی که به راه انداخته بود، صدای بسیاری از یهودیان و حتی سیاستمداران صهیونیست را در آورد. برای همین آنها مدهی هستند که «کاهانه» را  ۶۲ بار دستگیر کرده و به زندان انداخته اند. بار شصت و دوم جرمش را «انتقام گیری از اعراب» اعلام کردند تا «کاهانه» در زندان بماند و کتاب معروف «آنها باید بروند» را علیه فلسطینی ها بنویسد!

نتوانست کف بزند

امروزه اگرآمریکایی ها، پسمانده های تفکر «کاهانه» را تروریست معرفی می کنند به دلیل این است که مأموریت و تاریخ مصرف خاخام متعصب در همان دهه ۹۰ میلادی به پایان رسیده بود. وگرنه تا پیش از آن و با وجود دیدگاهها و اعمال نژاد پرستانه و جنایت هایی که از او سر می زد شخصیت های سیاسی و هنری غرب از او تعریف و تمجید می کردند و رسانه هایشان در برابر بدترین جنایات «کاهانه» مُهر سکوت بر لب زده بودند و حتی «نیویورک تایمز» در مقالاتش از او تعریف و تمجید می کرد. تنها دو نویسنده فرانسوی بودند که در کتابی او را افراطی ترین صهیو نیست تاریخ لقب دادند و از قولش نوشتند: « … معتقدم حتی یک عرب هم نباید در بیت ‌المقدس زندگی کند و من برای هرکس که مسجد الاقصی را بمباران کند کف خواهم زد». البته هیچگاه فرصت کف زدن را پیدا نکرد چون سال ۱۹۹۰، مثل امروز، یک عرب ساکن آمریکا با شلیک گلوله به زندگی «کاهانه» پایان داد.

Normal ۰ false false false EN-US X-NONE FA

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.