زاهدان- زائران پاکستانی هم چون بسیاری از شیعیان نقاط جهان که شور و عشق حسینی دارند همه‌ساله با فرارسیدن ایام اربعین رنج سفری طولانی و سخت را به جان می‌خرند تا با گذر از مرز ایران واقع در شهرستان مرزی میر جاوه در استان سیستان و بلوچستان رهسپار کربلای معلا شوند.

امتداد شور حسینی از میرجاوه تا کربلا

قدس آنلاین-گروه استان ها: بابک رحیمیان: شوق دیدار و میثاق با سالار و سرور شهیدان هرچند سر  از پا نمی‌شناسد اما برای زائران پاکستانی در آن‌سوی مرز با مشکلات فراوان و رنج سفر همراه است.

بیشتر این زائران از شهرهای پاراچنار، اسکردو، گلگیت و دیگر شهرهای ایالت های سند و پنجاب پاکستان وارد شهر کویته می‌شوند.

این زائران مجبورند پس از رسیدن به کویته برای مشخص شدن وضعیت انتقال خود به مرز ایران از کویته با همپاهای امنیتی، چندین شب در این زائرسراها منتظر بمانند.

همپاهای امنیتی نیز زائران را در ۲۰تا ۳۰ اتوبوس سوار کرده و در بیشتر موارد زائران مجبورند برای رسیدن به مرز ایران، بیش از ظرفیت اتوبوس‌ها سوار شده و مسیر ۱۳ ساعته کویته تا میر جاوه را طی کنند.

این مشکلات علاوه بر خستگی سفر، کمبود خوراک و امکانات بهداشتی را به زائران اربعینی پاکستان در مسیر کویته تا میرجاوه تحمیل می‌کند.

استقبال در این‌سوی مرز

رسیدن به خاک ایران و شهر مرزی میر جاوه برای زائران پاکستانی به‌مثابه پایان مشکلات و رنج سفر است.

همه‌روزه با فرارسیدن کاروان‌های زائران پاکستانی جمعی از خادمان ایرانی در مقابل این مهمانسرا درحالی‌که ویلچر و شاخه‌ای گل به دست دارند حاضر می‌شوند تا پای زائران خسته و میان‌سال شوندزائران پاکستانی در بدو ورود به کشور از طریق پایانه مرزی میرجاوه از طرف مردم و مسئولان مورد استقبال قرار گرفته و در صورت نیاز با توجه به استقرار گروه‌های بهداشتی و درمانی از این خدمات بهره‌مندمی شوند.

این زائران پس از پیمودن مسافت ۷۰ کیلومتری از شهرستان مرزی میرجاوه به زاهدان عزیمت می‌کنند تا برای زدودن گرد راه در این مکان اسکان پیدا کنند.

همه‌روزه با فرارسیدن کاروان‌های زائران پاکستانی جمعی از خادمان ایرانی در مقابل این مهمانسرا درحالی‌که ویلچر و شاخه‌ای گل به دست دارند حاضر می‌شوند تا پای زائران خسته و میان‌سال شوند و ذره‌ای از شوق زیارت اربعین کم نشود و آن‌ها نیز در این سفر معنوی شریک زائران شوند.

ایجاد و راه‌اندازی موکب امام خامنه‌ای و همچنین ارائه امکاناتی ازجمله حمل‌ونقل، فرهنگی، اسکان، اطعام و بهداشت و درمان در زائرسرای امام رضا(ع) به این زائران در شهر زاهدان تنها بخشی از خدمات ارائه‌شده به این برادران همسایه است.

زائرسرای موقوفه امام رضا (ع) در شهر زاهدان ازجمله مکان‌هایی است که زائران پاکستانی به همراه خانواده‌هایشان ساعاتی را می‌آسایند، غذا میل کرده و خدمات بهداشتی و درمانی دریافت می‌کنند و در همین راستا تعداد ۸۰۰ خادم ایرانی برای تأمین آسایش و رفاه حال این زائران کمر به همت خدمت بستند.

دورهمی عاشقانه

درحالی‌که تعداد ۲ هزار نفر برای خدمت به زائران حسینی در زاهدان ثبت‌نام کرده‌اند و تعداد ۸۰۰ نفر توفیق خدمت در زمان‌های مختلف در زائرسرای امام رضا(ع) پیداکرده‌اند اما تعدادی از زنان و مردان سیستان و بلوچستان با تشکیل دورهمی خانوادگی و در یک اقدام عاشقانه دست‌به‌دست هم دادند تا در حیاط منزل خودپذیرای زائران پاکستانی با گسترانیدن سفره شام به‌صرف فلافل باشند.

«مهدی آبده» ازجمله افرادی است که این روزها منزل شخصی خود را به‌صورت داوطلبانه و خودجوش به آشپزخانه صلواتی تبدیل کرده و به طبخ فلافل اقدام می‌کند.

وی می‌گوید: اربعین یک جریان است که همه خواهان این هستند که از این قافله عشق عقب نمانند. من سال گذشته در پیاده‌روی اربعین در کربلا دیدم که مردم عراق با چه شور و اشتیاقی از زائران پیاده‌روی پذیرایی می‌کردند و شور حسینی به‌وضوح در آن‌ها دیده می‌شد.

وی درباره چرایی این اقدام خود گفت: خوشبختانه امسال با افزایش تعداد زائران در زاهدان مواجه هستیم و به نیت اینکه خاطرات پیاده‌روی اربعین بار دیگر برایم تداعی شود و به‌قصد اینکه استقبالی بی‌نظیر از زائران حسینی(ع) به‌ویژه برادران و خواهران پاکستانی که وارد شهر می‌شوند انجام دهیم، تصمیم گرفتیم که در حد توان و بضاعت فلافل پخت کنیم و بین زائران و ایستگاه‌های صلواتی توزیع کنیم تا اگر توفیق باشد ناممان در زمره عاشقان امام حسین(ع) ثبت شود.

پیش‌بینی حضور ۳۰ هزار زائر پاکستانی

دبیر ستاد مردمی اربعین سیستان و بلوچستان در این رابطه بابیان اینکه ۲۵ هزار زائر حسینی پاکستانی از ابتدای محرم تاکنون از طریق پایانه مرزی میرجاوه این استان وارد خاک جمهوری اسلامی ایران شدند اذعان می‌کند: ورود این زائران پاکستانی به خاک ایران اسلامی در این مدت با اتوبوس و پای پیاده انجام‌شده است. 

رضا بختیاری بیان می‌کند: تعدادی از این زائران با ۲۴۳ دستگاه اتوبوس و بقیه با پای پیاده وارد خاک جمهوری اسلامی ایران شدند.

وی می‌افزاید: ۸۰۰ خادم از مردم سیستان و بلوچستان برای ارائه خدمات مطلوب به زائران پاکستانی اربعین حسینی ساماندهی شده‌اند.

وی بابیان اینکه سال گذشته حدود ۲۲ هزار زائر پاکستانی با گذر از سیستان و بلوچستان به کربلا مشرف شدند که امسال پیش‌بینی می‌شود با توجه به استقبال خوب مردم این کشور به حدود ۳۰ هزار نفر افزایش یابد.

دبیر ستاد مردمی اربعین سیستان و بلوچستان می‌گوید: ستاد مردمی اربعین سیستان و بلوچستان درزمینهٔ ارائه پنج خدمت حمل‌ونقل، فرهنگی، اسکان، اطعام و بهداشت و درمان به زائران پاکستانی فعالیت می‌کند.

وی خاطرنشان می‌کند: در سال گذشته استان سیستان و بلوچستان جهت تکریم زائران پاکستانی تعداد دو موکب داشته که در سال جاری دو موکب دیگر در شهرهای نصرت‌آباد طایفه بزرگ نارویی و در سفید آبه طایفه بزرگ براهویی تمام فعالیت‌ها و خدمات رسیدگی به این زائران را انجام می‌دهند.

خبرنگار و عکاس: بابک رحیمیان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.