اهواز-استان های خوزستان ،سیستان و بلوچستان،بوشهر، هرمزگان، یزد و کرمان ازجمله مناطق گرمسیر در کشور هستند که مردمان آن‌ها فقط چند ماه از سال را با آب‌وهوای معتدل سپری می‌کنند و باقی ایام را از گرمای شدید و نفس‌گیر هوا در رنجند.

تب هزینه برق در خوزستان پائین نیامد

قدس آنلاین-گروه استان ها: دشواری زندگی در این آب‌وهوا از یک‌سو و تعرفه‌های بالای آب و برق که به‌واسطه افزایش استفاده از وسایل سرمایشی همچون کولر گریبان مردم این مناطق را می‌گیرد از دیگر سو، باعث شده مردم این استان‌ها همواره خواستار رسیدگی به این وضعیت و کاهش تعرفه‌ها به‌ویژه تعرفه برق شوند؛ درخواستی که کمتر موردتوجه قرارگرفته است.

موج گرمای بی‌سابقه در خوزستان و قطعی‌های مکرر امسال موجب شد تا تب اعتراضات و از طرفی وعده‌ها در دولت و این استان بالا بگیرد و در حال حاضر با خنک‌تر شدن هوا به نظر می‌رسد این تب هم پائین تر آمده و وعده‌های مسئولان به سردی گرائیده است.

مردم استان خوزستان از ابتدایی‌ترین امکانات شهروندی مانند آب و برق به‌طور مناسب در طول سال برخوردار نیستند و با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری درباره لزوم توجه ویژه حاکمیت به بحران اخیر استان خوزستان انتظارمی رفت دولت درزمینهٔ رفع بحران در استان خوزستان تقویت کرده و در راستای ارتقای کیفیت زندگی مردم خوزستان قدم بردارد.

افت ولتاژ برق و نوسانات مستمر در شبکه برق خوزستان موجب خسارت وسایل الکترونیکی مردم این منطقه شده و بااینکه مقرر بود حداقل تعرفه‌های آب و برق در فصل تابستان در این مناطق اصلاح شود.اما این خواسته نیز محقق نشد.

تابستان امسال همانند دمای بالا و هوای گرم خوزستان بازار حرف‌وحدیث‌ها نیز در خصوص کاهش تعرفه برق حسابی گرم بود.

واکنش‌های متفاوت

تعرفه برق موجب شد تا حجت‌الاسلام ابوالحسن حسن‌زاده امام‌جمعه موقت اهواز بارها از طریق میز خطابه نماز جمعه عنوان کند: مسئله کاهش تعرفه برق در خوزستان از سوی مسئولان استانی باید جدی گرفته شود زیرابه دلیل دمای بالا کسبه و بازاریان مشتری برای کسب درآمد ندارند.

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز که تیرماه امسال به خوزستان سفرکرده بود پیشنهاد داد تا هزینه‌های آب و برق خوزستانی‌ها در تابستان و یا حداقل شرایط خاص نسبت به استان‌های دیگر کاهش چشمگیری یابد  و یا همان‌طور که فوق‌العاده شغل داریم یک فوق‌العاده زندگی نیز برای مردم استان‌هایی مانند استان خوزستان در نظر گرفته شود.

انتظاری که برآورده نشد

در همین راستا نایب‌رئیس کمیسیون انرژی مجلس بابیان اینکه مردم خوزستان توان پرداخت قبض‌های میلیونی برق را ندارند اظهار می‌کند: وعده‌ها برای کاهش تعرفه‌های برق مصرفی مناطق گرمسیری ازجمله خوزستان عملی نشده است.کمیسیون انرژی مجلس موضوع نجومی بودن قبوض برق را قبول ندارد

هدایت الله خادمی اظهار می‌کند: خوزستان منبع اصلی درآمد کشور است اما همه درآمدش در خارج از استان هزینه می‌شود و تالاب‌های آن در حال تبدیل‌شدن به منبع ریز گرد برای مردم است و برخی مردم ۱۲ ماه است که نتوانسته‌اند هزینه آب و برق مصرفی را پرداخت کنند.

وی اذعان می‌کند: بر اساس قوانین و توافقات صورت گرفته با وزارت نیرو باید هزینه قبض برق مصرفی مناطق گرمسیری با تعرفه کمتر از سایر نقاط کشور محاسبه شود اما قبوضی که اخیراً برای مردم آمده این را نشان نمی‌دهد و مردم توان پرداخت آن را ندارند.

وی ادامه می‌دهد: برخی از شهرستان‌ها در استان خوزستان نظیر ایذه و باغملک آب‌وهوای معتدل‌تری نسبت به شهرهای دیگر خوزستان دارند اما در سال‌های اخیر با سدسازی‌ها و جلوگیری از ورود آب به منطقه و شرجی شدن هوا از طریق تبخیر آب‌های پشت سد این مناطق نیز گرمایی نظیر اهواز را تجربه می‌کنند اما در هزینه برق تفاوتی با مناطق سردسیر کشور ندارند.

وی می افزاید: مردم در منطقه ایذه و باغملک کاملاً بیکار هستند و هیچ امکاناتی ندارند و امکان پرداخت قبض‌های میلیونی برق برای آن‌ها وجود ندارد و مردم شهرهایی مثل اهواز که دمای آن‌ها به ۶۰ درجه در سال جاری رسید نیز مجبور به استفاده ۲۴ ساعته از کولر هستند و وعده‌ها برای کاهش تعرفه‌های برق مصرفی نیز عملی نشده است.

نماینده ایذه و باغملک یادآور می‌شود: گردوغبار و گرمای بالای ۶۰ درجه همه مردم را به فکر مهاجرت از مناطق آبا و اجدادی خود انداخته و اگر فکری برای این موضوع نشود در سال‌های آینده ممکن است برخی مناطق خوزستان خالی از سکنه شوند.

تعرفه تغییری نداشته است

درحالی‌که نماینده مردم باغملک و ایذه ادعا می‌کند که طبق توافق می‌بایست تعرفه برق کاهش پیدا می‌کرد اما حسن کریمی مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق اهواز در صحبت با رسانه‌ها اظهار داشته است: تعرفه تعیین‌شده برای قبوض برق اهواز به‌عنوان منطقه گرم یک در کشور از سال گذشته تاکنون هیچ‌گونه تغییری نداشته است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق اهواز تصریح کرده است: مشترکینی که الگوی مصرف تعیین‌شده برای منطقه یک را رعایت کرده باشند، ضریب ۱۸۰ریال در قبض برق برای آن‌ها محاسبه‌شده است ولی اگر مشترکی بیش از سقف تعیین‌شده مصرف کرده باشد تعرفه برای آن‌ها از طریق سیستم رایانه‌ای محاسبه در پلکان بعدی مندرج در جدول ماهیانه محاسبه خواهد شد.

کریمی ضمن رد کردن دریافت هزینه مقره‌شویی و سایر عملیات در قبوض برق از مردم، گفت: این مسائل مطرح‌شده غیرواقع بوده و تمام شهروندان گرامی می‌توانند قبوض خود را با جداول مندرج در قبض سال گذشته مقایسه و مشاهده کنند که ازنظر ضریب ریالی هیچ‌گونه افزایش بهای مصرف انرژی در قبض آن‌ها اعمال نشده است.

پیگیر مطالبات مردم هستیم

یکی از اعضای مجمع نمایندگان خوزستان در این رابطه می‌گوید: در کمیسیون انرژی با قاطعیت پیگیر موضوع کاهش تعرفه برق مصرفی خوزستان هستیم، از دولت درخواست کردیم همان‌طور که تعرفه برق مصرفی مناطق محرومی همچون سیستان و بلوچستان را کاهش دادند؛ تعرفه برق مصرفی خوزستان را نیز کاهش دهند.

عبدالله سامری اذعان می‌کند: در این موضوع نمایندگان استان‌های هرمزگان و بوشهر نیز با مجمع نمایندگان خوزستان همراهی کردند و از دولت خواستار کاهش تعرفه برق مصرفی این سه استان شدند.

نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال که «آیا کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی رقم‌های قبوض برق مصرفی مردادماه و شهریورماه خوزستان را به‌عنوان قبوض نجومی پذیرفته است یا خیر؟ عنوان  می کند: کمیسیون انرژی موضوع نجومی بودن قبوض برق را قبول ندارد، تعرفه‌هایی که وجود دارد بر اساس مصوبه مجلس در برنامه ششم توسعه کشور لحاظ شده است و نمی‌توان این رقم‌ها را نجومی دانست.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی یادآورمی شود: البته بالا بودن تعرفه برق برای مردم خوزستان را قبول داریم و مجمع نمایندگان خوزستان حتماً موضوع کاهش تعرفه برق را تا حصول نتیجه پیگیری می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.