رشت- رئیس کمیسیون فرهنگی - اجتماعی شورای اسلامی رشت گفت: دفن زباله در سراوان که به عنوان یک غده سرطانی در این کلانشهر هم اکنون به نقطه بحرانی رسیده، نیازمند پی گیری جدی و اجرای نیروگاه زباله سوز در رشت است.

بحران دفن زباله سراوان رشت با احداث زباله سوز رفع می شود

به گزارش قدس آنلاین، محمدحسن عاقل منش شامگاه دوشنبه در چهاردهمین جلسه شورای اسلامی کلانشهر رشت با بیان این مطلب، افزود: علاوه بر این آموزش و فرهنگ سازی شهروندان برای کاهش میزان زباله های شهری از طریق اجرای طرح تفکیک رباله از مبدا نیز بایستی مورد توجه قرار گیرد.

جنگل های سراوان رشت با زیبایی های شگفت انگیزش، افزون بر سه دهه است که محلی برای تخلیه زباله های این کلانشهر و برخی شهرهای اطراف شده به طوری که شیرابه های ناشی از زباله ها و بوی تعفن آن، موجب رنجش اهالی این منطقه شده است.

در زمان حاضر، حجم زیادی از زباله در منطقه سراوان در ۱۷ کیلومتری رشت مدفون شده؛ روزانه نیز ۶۵۰ تا ۷۵۰ تن زباله از کلانشهر رشت و ۳۰۰ تا ۴۰۰ تن زباله از برخی شهرهای اطراف گیلان برای دفن به این محل انتقال داده و هر روز بر حجم زباله افزوده می شود.

عاقل منش در ادامه با بیان این که کلانشهر رشت در زمان حاضر، با مشکلات و مسایل متعددی دسته و پنجه نرم می کند، اظهار کرد: رفع مشکلات مربوط به آسفالت نامناسب شهری، خیابان ها و کوچه ها، کمبود فضای سبز شهری ، اجرای طرح جامع حمل و نقل ریلی در شهر و رفع آلودگی از رودخانه های گوهررود و زرجوب همه نیازمند برنامه محوری و هدفمند شورای پنجم در اجرای کارهای زیربنایی برای شهر است.

رئیس کمیسیون فرهنگی - اجتماعی شورای اسلامی رشت خاطر نشان کرد: اقتصاد نامناسب شهری در این کلانشهر که نیازمند توجه به صنعت گردشگری و جذب سرمایه به شهر با توجه به وجود برند خوب و ارزشمند شهر خلاق خوراک یونسکو دور از دسترس نیست و باید در برنامه باشد.

وی با اشاره به نقش مهم مشارکت اجتماعی شهروندان اظهار داشت: پی گیری افزایش مشارکت اجتماعی شهروندان در اجرا و تحقق برنامه های شورا و شهرداری از موارد بسیار مهم و قابل طرح است که رابطه مستقیم با اعتمادسازی، جلب توجه و اطمینان آنها به برنامه های پیش بینی شده دارد.

عاقل منش بیان داشت: مسلما تا شهروندان نسبت به انجام کاری آشنایی نداشته و اعتماد لازم را کسب نکنند، نمی توان به درصد مشارکت اجتماعی قابل توجهی دست یافت.

*
بناهای تاریخی در کلانشهر رشت مورد بی مهری قرار گرفته است

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای اسلامی رشت نیز در ادامه جلسه با بیان این که بناهای تاریخی در برخی از محله های این کلانشهر شامل پیرسرا و ساغریسازان مورد بی مهری قرار گرفته ، اظهار کرد: شهرداری مناطق در حفظ و نگهداری بناهای تاریخی نهایت دقت را داشته باشند.

فاطمه شیرزاد وجود کاروانسراها در کلانشهر رشت را در حوزه گردشگری مهم دانست و خاطر نشان کرد: ضروریست تا با نشست های مختلف و با تعامل و تبادل افکار، برای رفع مشکلات موجود در باره بناهای تاریخی اقداماتی انجام گیرد.

وی با تاکید بر این که همه ما بایستی برای حفظ بافت های تاریخی و سنتی شهرمان تلاش کنیم، اضافه کرد: تخریب معماری تاریخی شهر، ما را از هویت مان دور می کند بنابراین ضروریست تا برای بازسازی این بافت ها اقدام شود.

شیرزاد با اشاره به اجرای پروژه در بافت خواهر امام رضا (ع) رشت واقع در محله ساغریسازان اظهار کرد: تردد در این مسیر بسیار سخت است.

*
ضرورت احترام به اصحاب رسانه و خبرنگاران فعال در شورا

رضا رسولی یکی از اعضای شورای اسلامی کلانشهر رشت تاکید کرد: خبرنگاران مهمان ما نیستند، آنها حواس جامعه و مردم هستند که در صحن شورا حضور می یابند بنابراین بی احترامی به آنها قابل توجیه نیست.

وی بیان داشت: رفتار سلیقه ای و گزینشی با خبرنگاران برای ورود به صحن شورای اسلامی کلانشهر رشت و تقسیم آنها به خودی و غیرخودی را محکوم می کنم.

کلانشهر رشت حدود ۷۰۰ هزار نفر جمعیت ثابت دارد که به طور متوسط ، این تعداد در طول روز به بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر می رسد.
شورای اسلامی کلانشهر رشت، ۱۱ عضو دارد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.