حسن هانی‌زاده، تحلیلگر ارشد مسائل منطقه، می‌گوید رژیم عربستان سعودی با چراغ سبز و خط‌دهی آمریکا راهبرد محاصره ایران با چالش‌ها و تنش‌های فزاینده را با هدف تغییر موازنه قدرت و مهار هژمونی و نفوذ تهران در منطقه دنبال می‌کند.

پروژه محاصره ایران با تنش

قدس آنلاین- حسن هانی‌زاده، تحلیلگر ارشد مسائل منطقه، می‌گوید رژیم عربستان سعودی با چراغ سبز و خط‌دهی آمریکا راهبرد محاصره ایران با چالش‌ها و تنش‌های فزاینده را با هدف تغییر موازنه قدرت و مهار هژمونی و نفوذ تهران در منطقه دنبال می‌کند.

از زمانی که دونالد ترامپ به عربستان سعودی سفر کرد و باج کلانی را در قالب قراردادهایی با رقم نجومی ۵۰۰ میلیارد دلار با این کشور به امضا رساند، قابل پیش‌بینی بود که متعاقب حضور او در منطقه، بحران‌ها یکی پس از دیگری سر بر خواهند آورد.

بازیگردانی ترامپ در منطقه

ترامپ در این سفر با یک تیر ۲ نشان را هدف گرفته بود؛ دوشیدن اعراب و عقد قراردادهای کلان تسلیحاتی و همچنین بازکردن میدانی جدید از تنش با ایران و محور مقاومت پس از شکست پروژه سوریه.

حکومت عربستان هم - البته با انگیزه‌های متفاوتی- مشتاقانه به دنبال اجرای این بازی است. هدف اصلی سعودی‌ها مهار ایران بود و انگیزه‌ آن‌ها نیز خطری بود که از تبدیل‌شدن ایران به قدرت اول منطقه احساس می‌کردند. اما حالا پس از قلع و قمع همه شاهزاده‌ها و چهره‌های بانفوذ خاندان سعودی توسط محمد بن سلمان در یک حرکت کودتاگونه که راه را برای رسیدن او به پادشاهی فراهم می‌کند، انگیزه‌های داخلی او هم نمایان شده است. گویا آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها هم به این نتیجه رسیده‌اند که محمد بن سلمان که قرار است دهه‌ها بر عربستان حکومت کند، با دیدگاه‌های تندروانه و خام خود در عرصه سیاست گزینه مناسبی برای اجرای پروژه جدید تنش با ایران است.

حملات تند دونالد ترامپ در ریاض به ایران، مراسم افتتاحیه این برنامه بود. او در مرکز ترویج تفکر سلفی و تکفیری و حمایت مالی تروریسم، ایران را مسئول بی‌ثباتی در منطقه و آموزش تروریست‌ها خواند و تهران را به برافروختن آتش جنگ‌های فرقه‌ای در منطقه متهم کرد.

درست ۱۵ روز بعد از سفر ترامپ به عربستان، فاز اول این پروژه با اتهامات عربستان به قطر در مورد حمایت از تروریسم و ارتباط با ایران کلید خورد. اما این پروژه به دلیل محاسبات غلط عربستان و نیز ائتلاف جدیدی که در منطقه میان آنکارا و تهران و مسکو (البته با محوریت ایران و روسیه) و متأثر از تحولات سوریه و عراق شکل‌ گرفت، نتیجه‌ای معکوس داشت و قطر را تا حدی به تهران نزدیک کرد.

در توطئه جدایی کردستان عراق هم با وجود مخالفت ظاهری آمریکا و عربستان، پای کار بودن رژیم صهیونیستی نشان می‌داد که فاز دیگری از برنامه مثلت آمریکا، عربستان و اسرائیل در حال اجراست. زیرا مشخص بود که تهران، آنکارا و بغداد نمی‌توانند در برابر این اتفاق بدون واکنش بمانند و همین موضوع زمینه را برای جریان‌سازی تبلیغاتی علیه ایران و متحدانش فراهم می‌کرد.

حالا به نظر می‌رسد که پروژه‌های سوم و چهارم هم آغاز شده و این بار ضلع دیگر محور مقاومت و متحد ایران یعنی حزب‌الله لبنان در کانون توطئه قرار دارد.

به گفته حسن هانی‌زاده، اتهامات واهی‌ای که سعد حریری در استعفای خود (که دیکتة آن را در ریاض خواند) مطرح کرده است، نشان می‌دهد که محور جدیدی با مدیریت سعودی‌ها علیه ایران و متحدانش در حال شکل‌گیری است.

این کارشناس مسائل منطقه می‌گوید: محور چهارم یعنی محاصره ایران با تنش نیز با رمز عملیات یمن شروع شده‌ است. موفقیت ارتش یمن در هدف‌قراردادن فرودگاه بین‌المللی ریاض بهانه لازم را برای این مثلث ضدایرانی فراهم کرد تا بار دیگر تهران را از محور جدیدی مورد هجمه سیاسی قرار دهند.

جالب آنکه خط‌دهی این پروژه را باز هم دونالد ترامپ، این بار در فرودگاه توکیو، انجام داد. او اولین کسی بود که مدعی شد این حمله با کمک ایران انجام شده و تهران گناهکار است. حکومت عربستان هم فوراً این ادعای ترامپ را پی گرفت و آن را تکرار کرد.

ماجراجویی عربستان فراتر از ظرفیت خود

اما آنچه در این ماجرای اخیر مضحک به نظر می‌رسد، گنده‌گویی ائتلاف عربستان علیه یمن در مورد ایران است. این ائتلاف دیروز در بیانیه‌ای با تکرار ادعای دخالت ایران در حمله موشکی نیروهای یمن به فرودگاه ریاض، هشدار داد که این کار می‌تواند یک اقدام جنگ‌طلبانه تلقی شود. آن‌ها همچنین ادعا کردند که در صورت تداوم حملات، ممکن است دست به حمله انتقام جویانه بزنند و این را حق خود می‌دانند.

هانی‌زاده با اشاره به حملات متوالی رژیم صهیونیستی به نیروهای حزب‌الله در سوریه در هفته‌های اخیر از یک سو و متعاقباً دستور استعفا به سعد حریری و ضمناً جریان‌سازی عربستان در ماجرای هدف‌قرارگرفتن فرودگاه و پایگاه نظامی ملک خالد در ریاض توسط نیروهای یمنی، بر این باور است که سناریوی تعریف‌شده این است که عربستان سعودی با فشار بر اتحادیه عرب به بهانه اینکه حزب‌الله با حمایت ایران در منطقه مشغول تنش‌آفرینی است، می‌خواهد این گروه را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد و متعاقباً با این استدلال که ایران از حزب‌الله و حوثی‌ها در یمن حمایت کرده و سلاح در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد، از ظرفیت اتحادیه عرب و حمایت آمریکا و اسرائیل برای صدور قطعنامه‌ای علیه ایران استفاده کند.

این کارشناس مسائل منطقه با اشاره به بیانیه ائتلاف ضدیمنی به رهبری سعودی‌ها و تهدید به حمله انتقام‌جویانه و همچنین تهدیدهای چند روز پیش وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی در مورد امکان اقدام نظامی اسرائیل علیه ایران در صورتی که فشارهای ترامپ برای پذیرش مذاکره درباره برجام و برنامه موشکی از سوی ایران موفق نباشد، می‌افزاید: عربستان و ائتلافِ همراهش از ظرفیت برخورد نظامی با ایران برخوردار نیستند اما ممکن است بخواهند در مورد متحدان ایران مثل حزب‌الله دست به ماجراجویی‌هایی بزنند که در منطقه آشوب دیگری به پا خواهد کرد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.