عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: در تدوین آیین نامه ها برای خروج مشاغل مزاحم یا ناهمگون با شهر باید نظرات ذینفعان نیز لحاظ شود تا بتوان به توفیق دست پیدا کرد.

لزوم لحاظ نظرات ذینفعان در تدوین آیین نامه‌های خروج مشاغل مزاحم

به گزارش قدس آنلاین، احمد مسجد جامعی در بیستمین جلسه شورا بعد از ارائه گزارش فاضلی رییس اتقا اصناف تهران گفت: مجموعه اصناف و مدیریت شهری نقاط مشترک زیادی دارند. اینکه اصناف ماهیت تاریخی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی داشته و زمینه‌ساز اقدامات موفق مدیریت شهری هستند، مهم است. در این راستا یادم می آید که طرح موزه اصناف را هم در محوطه بازار پیشنهاد کرده بودم بدینسان که مثلا در بازار آهنگران یک مغازه آهنگری با شکل و شمایل پیشین خود و در بازار کفاش ها یک کفاشی به همان صورت پیشین که حتی کفش دست دوز هم تولید کند به صورت موزه‌ای باقی بماند.

وی افزود: این طرح با اینکه مورد استقبال اعضای شورا قرار گرفت اما اجرایی نشد و امیدوارم در این دوره اجرایی شود.  

مسجدجامعی در ادامه اظهار داشت: امیدوارم در این دوره که نگاهمان تعامل و گفتگو با اقشار مختلف شهروندان است با تدوین آیین نامه و تفاهمنامه های مشترک بتوانیم از حیثیت معنوی اصناف محافظت کنیم به خصوص تخصص ها و صنایعی که رو به فراموشی است.

وی با اشاره به موضوع خروج صنایع مزاحم یا ناهمگون با شهر گفت: بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداریها به جلوگیری از ایجاد و تأسیس کلیه اماکن که به نحوی از انحاء موجب بروز مزاحمت برای ساکنین یا مخالف اصول بهداشت در شهرهاست، اشاره دارد و شهرداری مکلف است از تأسیس کارخانه ها- کارگاه ها- گاراژهای عمومی و تعمیرگاه ها و دکان ها و همچنین مراکزی که مواد محترقه می سازند و اصطبل چارپایان و مراکز دامداری و به طور کلی تمام مشاغل و کسب هایی که ایجاد مزاحمت و سرو صدا کنند یا تولید دود و یا عفونت و یا تجمع حشرات و جانوران نماید جلوگیری کند و در تخریب کوره‌های آجر و گچ و آهک پزی و خزینه گرمابه های عمومی که مخالف بهداشت است اقدام نماید و با نظارت و مراقبت در وضع دودکش های اماکن و کارخانه ها و وسائط نقلیه که کار کردن آنان دود ایجاد می کند از آلوده شدن هوای شهر جلوگیری نماید و هرگاه تأسیسات مذکور فوق قبل از تصویب این قانون به وجود آمده باشد آنها را تعطیل کند و اگر لازم شود آنها را به خارج از شهر انتقال دهد.

مسجد جامعی گفت: اگر نگاه ذینفعان در این امور در نظر گرفته نشود همچنان توفیق چندانی در اجرا نخواهیم داشت. لازم است در تدوین آیین نامه های مربوط به قانون فوق نظر اصناف نیز لحاظ شود.

وی یادآور شد: می خواهم توجه اصناف را به این نکته جلب کنم که در عین آنکه باید به صورت همکاری این آیین نامه ها تدوین شوند، ولی به هر حال لازم است انتقال صنایع آلاینده و مشاغل مزاحم یا ناهمگون با شهر، به خارج از مناطق مسکونی انجام شود.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.