نخستین اربعین شهادت سالار شهیدان، زمانی که جابر بن عبداللَّه انصاری با وجود کهولت سن و نابینایی مسیر میان مدینه و کربلا را طی کرد و با انبوه مشکلات برای زیارت امام حسین (علیه‌السلام) به کربلا آمد، غوغایی در آن جا بر پا شد؛ غوغایی که هچنان با گذشت قرن‌ها از آن اربعین تاریخی، در دل نسل‌ها و عصرها زنده و جاودانه است.

قدس آنلاین- نخستین اربعین شهادت سالار شهیدان،   زمانی که جابر بن عبداللَّه انصاری با وجود کهولت سن و نابینایی مسیر میان مدینه و کربلا را طی کرد و با انبوه مشکلات برای زیارت امام حسین (علیه‌السلام) به کربلا آمد، غوغایی در آن جا بر پا شد؛ غوغایی که هچنان با گذشت قرن‌ها از آن اربعین تاریخی، در دل نسل‌ها و عصرها زنده و جاودانه است.

جابر با خواندن آن زیارت پرمعنای مخصوص در کنار قبر حضرت سیدالشهدا(علیه‌السلام) و گریه و سوگواری بر مزار شهدای کربلا؛ جهان بشری را متوجه حقیقتی بزرگ کرد که کربلا و نهضت سرخ عاشورا تا همیشه تاریخ زنده خواهد ماند، چنان که هر سال شاهد این هستیم که امت اسلامی و همه عاشقان سیدالشهدا(علیه‌السلام) یکدل و همراه راهی سفر پیاده اربعین می‌شوند.

اما چرا به جایگاه و اهمیت زیارت امام حسین(علیه‌السلام) این همه تأکید شده است؟

در روایات اهل بیت(علیهم‌السلام) با مضامین و تعابیر گوناگون به زیارت آن بزرگواران اهمّیّت زیادی داده شده است؛ از روایات متعدّدی به دست می آید که اگر انسان بخواهد کاملًا به عهد و پیمانش نسبت به هر کدام از ائمّه وفا کند، باید به زیارت قبورشان برود و بداند که هر کس با میل و رغبت زیارتشان رفته و مکتب آنان را تصدیق کند، مشمول شفاعتشان در روز قیامت قرار می گیرد.

 زید شحّام از امام صادق(علیه‌السلام) نقل می کند که زائر ما اهل بیت، مثل کسی است که رسول اللَّه(صلی الله علیه و آله) را زیارت کرده باشد و زائر حضرت رسول اللَّه (صلی الله علیه و آله) زائر خدا در عرش اوست.

در روایت جابر هم آن زمان که رسول گرامی (صلی الله علیه و آله) از شهادت اهل بیتش خبر می دهد، وقتی فرزندش حسین(علیه‌السلام) از زائران قبور آن‌ها می پرسد، رسول مکرّم(صلی الله علیه و آله) در پاسخ می فرماید: «یا بُنَیَّ، اولئِکَ طَوائِفُ مِنْ أُمَّتی، یَزُورُونَکُمْ، فَیَلْتَمِسُونَ بِذلِکَ الْبَرَکَه وَحَقیقٌ عَلَیَّ أَنْ آتیهِمْ یَوْمَ الْقِیامَه حَتَّی أُخَلِّصَهُمْ مِنْ أَهْوالِ السَّاعَه مِنْ ذُنُوبِهِمْه وَیُسْکِنَهُمُ اللّهُ الْجَنَّه؛ آنان طوایفی از امّت من هستند که شما را زیارت می کنند و از آن برکت می جویند و شایسته است بر من که در روز قیامت به سراغشان بروم تا از مشکلات آن روز و از گناهانشان رهایشان سازم. »

با وجود این روایات، جایگاه زیارت امام حسین(علیه‌السلام) بسیار روشن می‌شود و باز در میان روزهای زیارتی حضرت، روز اربعین هم جایگاه خاص خود را دارد.

زیارت اربعین فرصتی برای شناخت بیشتر امام حسین(علیه‌السلام) و انقلاب حیات بخش ایشان است و البته در سال‌های اخیر پیاده روی‌های اربعین نیز به فرصتی برای توسعه انسجام و وحدت امت اسلامی تبدیل شده که در حقیقت مهم‌ترین دستاورد اربعین حسینی است.

زیارت اربعین آثار و برکات سازنده‌ای در روح زائر حسینی دارد و ما در این روزهای پیاده روی تصویری کامل از همدلی و هم آوایی همه زائران را در این مسیر طولانی به چشم می‌بینیم.

به باور بنده، سازندگی معنوی اربعین حسینی، رمز پیروزی انقلاب عاشوراست که امروز با گذشت قرن‌ها از شهادت امام حسین(علیه السلام) عظیم‌تر شده و تا قیامت زنده و جاودانه خواهد ماند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.