۱۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۶
کد خبر: 573152

در ماه های اخیر برخی اعضای شورای شهر یا برخی مسئولان دولتی با اظهاراتی درباره این رویداد مهم، فضای مساعدت ها به زائران را جناحی کردند تا ازآب گل آلود ماهی بگیرند. اگرچه مساعدت به شکل گیری چنین حماسه ای باید تکلیف باشد، اما برخی مسیر را براساس آنچه نظر شخصی خود می پندارند، تحلیل کرده و از صف مردم فاصله گرفتند. دراین باره دو نکته مهم باید مورد توجه قرار گیرد.

پیاده روی اربعین سیاسی یامذهبی

قدس آنلاین- این روزها شور اربعین حسینی و نماد پیاده روی در مسیر کربلای معلی، موضوع اکثر رسانه ها و کاربران فضای مجازی است. پرداختن به حاشیه های زیبای آن نیز از نظرها غافل نیست، اما به واقع این رویداد مهم حرکتی صرفاً مذهبی است؟ مردم امروز بدون در نظر گرفتن سطح زندگی، رتبه یا موقعیت در این مسیر قدم گذاشته و با هر وسیله خود را برای شرکت در این رخداد عظیم به عراق می رسانند. سطح نگاه به چنین رخدادی باید فراتر از نگاه های روزمره بوده و با بینشی عمیق نسبت به آن نگریسته شود. در ماه های اخیر برخی اعضای شورای شهر یا برخی مسئولان دولتی با اظهاراتی درباره این رویداد مهم، فضای مساعدت ها به زائران را جناحی کردند تا ازآب گل آلود ماهی بگیرند. اگرچه مساعدت به شکل گیری چنین حماسه ای باید تکلیف باشد، اما برخی مسیر را  براساس آنچه نظر شخصی خود می پندارند، تحلیل کرده و از صف مردم فاصله گرفتند. دراین باره دو نکته مهم باید مورد توجه قرار گیرد.


۱. پرهیز از نگاه سلیقه ای هرکس و در هر جایگاهی قرار دارد، اصولگرا، اصلاح طلب یا مرتبط با ارگان و نهاد، باید خدمت به زائران حسینی را نه تنها افتخار بداند، بلکه به عنوان تکلیف تلقی کند و در این مسیر نظرات سلیقه ای و شخصی خود را فراموش نماید. اینکه امروز در فلان شورای شهر جناحی پیروز شده، نباید اثری منفی در خدمت و تلاش گذشتگان وارد شود، بلکه باید مسیر محکمتر از قبل ادامه یابد. آفت مهم آن است که این رویداد مهم را دستاویز نگاه شخصی کرده و مصلحت زائران حسینی در این بین مورد غفلت قرارگیرد. آن مسئولی که امروز با رأی و نظر همین مردم به قدرت رسیده است، باید بداند استفاده درست از این فرصت ممکن است همیشگی نباشد، بنابراین در گفتار و کردار مراقبت جدی نماید. مطمئناً کوتاهی و نظرات خاص برخی در این ایام، هیچ گاه از اذهان مردم عاشق سالار شهیدان فراموش نخواهد شد.


۲.نگاه چندبعدی توجه به ابعاد مختلف پیاده روی اربعین و اثرات آن نکته ای حیاتی تلقی می شود. اگرچه نام امام حسین(ع) و واقعه کربلا در ظاهر مذهبی است، اما پیامی تاریخی داشته که اکنون جهانی می باشد. نماد امروز  وحدت در مسلمانان، بویژه شیعیان می تواند دل دشمنان را سست کرده و تبلیغی مهم به جهت حوزه های اجتماعی و فرهنگی محسوب شود. حوادث منطقه خاورمیانه، بخصوص در ماه های اخیر نشان می دهد این اجتماع مسلمانان می تواند تضمینی برای امنیت باشد؛ امنیتی که امروز با حضور مردم خداجو و عاشق شهادت، بدون زور اسلحه و حضور استکبارگران به وجود آمده است. برای آنان که در این مسیر مقدس وخدمت به زائران و تسهیل آنان خدمتی خالصانه دارند، دعا کنیم و برای آنان که به هر دلیل از این مسیر منحرف شده اند، آرزوی هدایت نماییم و بدانیم پیاده روی اربعین حسینی امروز حرکتی سیاسی- مذهبی است که اثرات آن در حال و آینده مسلمانان و کشورهای منطقه قابل کتمان نیست.

*کارشناس مسائل سیاسی

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.