اهواز-ناسالم بودن آب آشامیدنی در خوزستان با داشتن املاح بسیار شهروندان را ناچار به استفاده از دستگاه های تصفیه آب کرده است، این در حالی است که بسیاری از نانوایی های اهواز از همین آب و بدون دستگاه تصفیه آب در پخت نان استفاده می کنند.

وقتی آب در نانوایی ها سلامت مردم را به خطر می اندازد

 قدس آنلاین_ گروه استانها_ طیبه قاسمی: نان از قدیم الایام جایگاه والایی در میان خانواده های ایرانی داشته است تا آنجا که برکت هر سفره ای به حساب می آمده اما در اهواز دغدغه های بسیاری درباره چگونگی تهیه آن به ذهن می آید،  وقتی می دانید مهمترین ماده ساخت آن، که  آب باشد پیشینه بدی در سلامت دارد، آب آشامیدنی در اهواز نه طعم خوبی دارد و نه رنگ مناسبی تا آنجا که در تمام خانه ها دستگاه تصفیه آب از مهمترین لوازم هر خانه است که اگر نباشد باید فاتحه سلامتی را نیز بخوانید.

 شهروند اهوازی به خبرنگار قدس آنلاین می گوید: به شهرهای دیگر بروی میبینی نان استان خوزستان نسبت به نان دیگر شهرها سفت است و سنگین، به طوری که برای خوردن آن با مشکل مواجه می شویم حتی از نظر طعم و رنگ این نان مناسب نیست.
کریم جعفری بیان می کند: با نظر به نانوایی های اهواز می فهمید که اکثر آنها از دستگاه آب تصفیه استفاده نمی کنند این در حالی است که وقتی در منازل از این دستگاه استفاده می شود باید مدام فیلترها را عوض کرد چراکه پر از املاح و گل و لای است، پس چگونه از این آب بدون تصفیه، در نان که قوت اصلی مردم است استفاده می شود؟  

او ادامه می دهد: جای سوال دارد چرا در این مورد مسئولان سخت گیری نمی کنند و شفاف سازی نیز در مورد آن انجام نمی شود، همه مردم از کیفیت و سنگینی و رنگ نان ناراضی هستند اما کسی اهمیتی به آن نمی دهد.

آب لوله کشی در ۹۸ درصد موارد سالم است

 معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین، درباره عدم استفاده نانوایی ها از دستگاه تصفیه آب می گوید: آب تصفیه کن میکروب های آب را نمی گیرد، آب لوله کشی غیر شرب است به خاطر مسائل ظاهری، یعنی هم ظاهر آن کدورت دارد و هم طعم آن اما از نظر میکروبی آب لوله کشی در ۹۸ درصد موارد سالم است، این طعم و مزه آن است که مناسب و قابل شرب نیست، به همین دلیل مردم به دستگاه تصفیه روی می آورند.
شکراله سلمان زاده در رابطه با خرید از تانکرهای فروش آب می گوید: این آب ها که به با تانکر در سطح شهر توزیع می شود بسیار آلوده تر از آب های تصفیه نشده است، و مشکلات عدیده ای به وجود می آورد که از جمله آن اینکه نقل و انتقال این آب به چه شکل است؟ در چه خودروهایی توزیع می شود؟ و آیا شخصی که این کار را انجام می دهد صلاحیت دارد یا نه؟

او در پاسخ به این که آب مصرفی در نانوایی ها مشکلی دارد یا نه بیان می کند: از نظر میکروبی این آب هیچ مشکلی ندارد اما چون یک ماده غذایی مصرفی هست بهتر است از آب تصفیه استفاده شود که ما حتما پی گیری می کنیم. اما استفاده از آب بشکه ای مشکلات خاص خود را دارد و توصیه نمی شود.

تعداد انگشت شماری از نانوایی ها از آب تصفیه استفاده می کنند.

به سراغ یک نانوایی می‌روم تا نظر آنها را بپرسم؛ وقتی درباره مصوبه استفاده از دستگاه آب تصفیه از این نانوا می‌پرسم می‌گوید: چیزی درباره موضوعی که می گویید به دست ما نرسیده و ابلاغیه‌ای مبنی بر اینکه ما موظف به استفاده از دستگاه تصفیه آب باشیم ابلاغ نشده است.
جعفر ممبینی در پاسخ خبرنگار قدس آنلاین مبنی بر اینکه آیا این طرح به نفع نانواها است اظهار می‌کند: به طور حتم متولیان امر آزمایشاتی انجام داده اند و این موضوع را مطرح کرده اند، اگر اجباری ‌شود خیلی از مغازه ها این کار را انجام می دهند و فراگیر هم می شود.  


او در برآورد هزینه ای که برای اجرای این دستور نیاز است بیان می کند: اگر بخواهید یک دستگاه تصفیه نصب کنید هزینه زیادی «حدود دو میلیون تومان» دارد و صاحب نانوایی ها برای اینکه به دردسر نیافتند قید آن را می زنند، همینطور که در اهواز می بینید تعداد انگشت شماری از نانوایی ها از آن استفاده می کنند.
وقتی از او می پرسم آیا پی گیر وامی که برای تصفیه آب به نانواها می‌دهند بوده‌اید یا نه می‌گوید: راستش را بخواهید تابه حال پیگیری نکرده‌ایم مصوبه‌ای هم در این مورد نشنیده ایم، اگر مصوبه می‌دادند اطلاعیه به دست ما می‌رسید، البته این کار اصلاً برای نانوایی ها به صرفه نیست.
این شاطر با اشاره به نرخ ثابت نان اضافه می کند: با توجه به اینکه قیمت نان همان ۱۸۰ تومان است و  قیمت کیسه آردی که سه سال پیش استفاده می شد همان قدر مانده است، اما کرایه ماشین و دستمزد کارگر بالا رفته است هماهنگی با هم ندارند. نرخ نان ثابت و سود نانواها مثل سه سال پیش تغییری نداشته است، اما کالاهای دیگر مدام افزایش قیمت دارند.

او می افزاید:  سه سال پیش کارگر، نان باز کن، ۴۰۰ تومان حقوق می گرفت، اما در حال حاضر زیر یک میلیون و ۱۰۰ تومان کارگر نیست.
 ممبینی درباره آرد آزاد و دولتی می‌گوید: آردی که ما استفاده می کنیم به صورت سهمیه بندی نانواهایی های قدیمی که از طرف اتحادیه جواز و پروانه کسب داشته باشند سهمیه دریافت می‌کنند، اما در حال حاضر سهمیه آرد بسیار کم شده و در حدی است که فقط بتوانیم یک واحد نانوایی را بچرخانیم.
اوتاکید می کند: بجز واحدهایی که پروانه کسب دارند، مغازه های دیگر باید آرد را آزاد دریافت کنند، سهمیه آرد آزاد و دولتی هم جداست.
انتظار استفاده از دستگاه تصفیه آب در نانوایی ها به جا نیست.

آب جوی های تهران زلال تر از آب مصرفی اهواز است

رییس اتحادیه صنف نانوایان اهواز با بیان اینکه بر اساس دستور، انتظار استفاده از دستگاه آب تصفیه به جا نیست می گوید: وقتی ۴ سال است  به نانوایی ها نرخ داده نشده و از سوی دیگر از وام کم بهره ای که به آنها وعده داده شده بود هم خبری نیست نانوایی ها از کجا بیاورند نمی توانند بروند دزدی، هیچکس حاضر نیست اگر چهار سال حقوق نگیرد سر کار برود.
امیردهقان در ادامه می‌افزاید: همه چیز از دستمزد کارگر، بیمه، وسایل حرفه ای این شغل و هزینه های آب، برق، گاز بالا رفته است حتی قیمت مایه خمیر هم نسبت به قبل گرانتر شده به جز نرخ نان که سالهاست همین است.  
او در پاسخ به اینکه وضعیت مردم که از این نان استفاده می کنند چه می شود؟ تصریح می کند: این موضوع به نانواها مربوط نمی‌شود، نانواها یک نان بخور و نمیر در می آورند که حتی شکم زن و بچه آنها را هم سیر نمی کنند.
او می افزاید: باید نرخ نان بالا رود، دولت نرخ همه چیز را بالا برده اما تا به حال تصمیمی در مورد قیمت نان گرفته نشده است، از سال ۹۳ قیمت نان گران نشده است نرخ نان به صورت دولتی ۱۸۰ و به صورت آزاد ۲۵۰ و این نرخ نان آزاد هم فقط برای نانواهایی است که آرد را به صورت آزاد تهیه می کنند.
دهقان اظهار می کند: با درخواست نانوایی های جدید دولت اعلام کرد که این نانوایی ها آرد را به صورت آزاد تهیه کنند و قیمت آنها نیز آزاد اعلام شود، نصب تهیه سیستم آب تصفیه برای نانوایی ها باید مطابق درآمدی که دارند باشد که بتوانند هزینه کنند.

نان را از هر سمت که ببینید نان نیست!

این مسئول در ادامه می گوید: ما به صورت پایلوت این کار را در یکی از نانوایی ها انجام دادیم اما اعتبار لازم برای اجرای طرح استفاده شده ماهی ۲۰۰ هزار تومان بود و به هزینه آب و برق آنها نیزاضافه شد، این به غیر از ۱۲ میلیون پولی است که برای دستگاه آبسردکن و آب تصفیه کن هزینه شده است تا جوابگوی پخت باشد.
او ادامه می دهد: حالا شما فکر کنید از کجا باید این هزینه فراهم شود، درآمد کم است حتی ماهی ۲۰۰ تومان هم به هزینه این باب اضافه شده است، قرار بود وام کم بهره به نانوایی های اختصاص داده شود هرچند همین وام هم برای نانوایی ها صرف ندارد چون پرداخت آن از درآمد است و درآمد یا کم است یا درآمدی نیست.
دهقان درباره رضایت نانوایی‌ها از اجرای این طرح در مغازه های شان عنوان می کند: اگر این کار به صورت اصولی انجام شود مسلماً نانوایی ها هم برای استفاده از آب تصفیه در پخت مشکلی نخواهند داشت.
 او درباره اینکه آب شور و آب تصفیه برای تهیه نان با هم فرقی دارند یا نه اظهار می‌کند: همه می دانیم که سختی آب در اهواز بالاست، بهداشت منکر می‌شود سازمان آب هم زیر بار نمی رود اما شما اگر به تهران بروید می‌بینید که آب جوی های آنجا زلال تر از آب لوله های ماست بنابراین استفاده از آب تصفیه می تواند بسیار مفید باشد.

با آبی که هیچ‌کس حاضر نیست بدون تصفیه بیاشامد نان درست می‌کنند

در این رابطه  مدیرکل تعزیرات استان خوزستان به وضعیت نانوایی‌های استان اشاره و عنوان می کند: با وجود وضعیت نامطلوب آب شرب استان خوزستان، نانوایی‌ها به دلیل هزینه‌بر بودن از آب تصفیه‌کن استفاده نمی‌کنند و با آبی که هیچ‌کس حاضر نیست بدون تصفیه بیاشامد نان درست می‌کنند.
 رضا سعیدی می گوید: چرا نباید برای بهبود کیفیت نان مجهز بودن نانوایی‌ها به آب‌تصفیه‌کن از شروط جواز کسب باشد؟ و چرا ابلاغیه ای برای استفاده از دستگاه تصفیه آب به نانوایی ها داده نشده است؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.