گرگان-متکدی گری از جمله پدیده های شایع بسیاری از شهر هاست که به طور معمول ریشه در سودجویی، افزایش حاشیه نشینی و دیگر ریشه های اجتماعی دارد.

متکدیان چهره توریستی گلستان را خدشه دار می کنند

قدس آنلاین-گروه استان ها: به طور حتم شما هم در هنگام تفریح با خانواده و یا حضور در بازار با متکدیان سمج و یا افرادی که با نمایش گذاشتن اعضای نیمه کاره بدن و یا نسخه های جعلی سعی در برانگیختن احساس شما دارند روبرو شدید و از این مزاحمت های بی پایان دل خوشی ندارید.

هرچند در سالهای اخیر گدایی در اکثر مناطق کشور شیوع پیدا کرده است اما وقتی این امر ناپسندیده به شهرهای توریستی سرایت می کند وضع فرق می کند.

هر چند که بنا بر گفته مسئولان شهری این متکدیان توسط شهرداری جمع آوری می شوند اما به نظر می رسد نبود تعامل و عزم جدی در این استان و نبود مدیریت واحد برای به سرانجام رساندن ایتن مشکل موجب ابتر ماندن این طرح شده است.

مشکل کجاست؟

مدیرکل اجتماعی استانداری گلستان در این رابطه با اشاره به نبود همکاری و تعامل لازم دستگاه‌های اجرایی استان  اظهار می کند: رفع این مشکل تنها از عهده شهرداری بر نمی آید و قانون نیز این وظیفه را فقط به این سازمان محول نکرده است.

عبدالرضا چراغعلی یادآور می شود: براساس دستورالعمل ابلاغی هیئت وزیران، شهرداری‌ها مسئول جمع‌آوری متکدیان از سطح شهر معرفی شدند اما واقعیت اینست که سایر دستگاه های اجرایی مانند بهزیستی، کار، تعاون و رفاه اجتماعی، نیروی انتظامی، دادگستری، فرمانداری ها و بهداشت نیز در خصوص کودکان کار و خیابانی مسئولیت دارند که هرکدام متناسب با حوزه وظایف و مأموریت‌های خود باید به این مسئله ورود کنند.

بهانه کمبود امکانات

مدیرکل اجتماعی استانداری گلستان شانه خالی کردن ادارات و سازمان های اجراییاز زیر کار را بهانه ای بیش نمی داند و عنوان می کند: دستگاه‌های اجرایی گلستان به بهانه کمبود امکانات برای ساماندهی متکدیان همکاری نمی‌کنند.

وی اذعان می کند: شهرداری‌ها متکدیان را جمع‌آوری می‌کنند اما متأسفانه دیگر دستگاه‌ها به بهانه نبود امکانات و تدارکات، همکاری لازم را برای ساماندهی ندارند.

وی با اشاره به این موضوع که  شهرداری‌ها نمی‌توانند بیش از ۲۴ ساعت متکدیان را نگه دارند اظهار می کند: این موضوع موجب می شود که باری دیگر این متکدیان به سطح شهر برگشته و برای شهروندان ایجاد مزاحمت کنند.

متکدیان پر درآمد

مدیرکل اجتماعی استانداری گلستان با بیان اینکه بر خلاف تصور مردم که متکدیان را افرادی نیازمند کمک تصور می کنند اما واقعیت اینست که درآمد روزانه متکدیان در گرگان بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان  و ماهیانه بالغ بر ۴ میلیون تومان است.

وی اظهار می کند: با این میزان درآمد که بدون زحمت کسب می شود طبیعی است که هیچ فرد متکی حاضر نیست برای دریافت روزانه ۳۰ هزار تومان به کارگری و یا اشتغال روی بیاورد.

مردم در کاهش تکدی گری تاثیر گذارند

وی یکی از راهکار های مقابله با متکدیان را بی توجهی مردم نسبت به متکدیان عنوان می کند و ادامه می دهد:مردم باید احساسات خود را کنترل کنند و بدانند پولی که به این افراد می‌دهند، در نهایت سهم افرادی دیگر می‌شود.

وی شاه کلید جمع‌آوری و حل مسئله کودکان خیابانی و متکدیان را عدم کمک مردم به آنها می داند و یادآور می شود: برخی از متکدیان در قالب باندهای سازمان یافته  و یا خانوادگی فعالیت می کنند و لذا نمی توان آن ها را در زمره افراد نیازمند طبقه بندی کرد و لذا عواطف انسان دوستانه مردم و کمک آن ها نه تنها کمکی به رفع مشکل فقرا نمی کند بلکه به افزایش افراد سودجو دامن می زند.

کارنامه قابل قبولی نداریم

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گلستان با اعتراف به این موضوع که راستای ساماندهی متکدیان کارنامه قابل قبولی وجود ندارد ادامه می دهد: برای حل این  مشکل راهی به جز همکاری و تعامل دستگاه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد وجود ندارد و از طرفی نیاز است تا سازمان‌های مردم نهادی که در زمینه آموزش به کودکان خیابانی فعالیت می‌کنند حمایت جدی در دستور کار قرار گیرد.

چراغعلی با تاکید بر اینکه تنها جمع آوری متکدیان از سطح شهر پاک کردن صورت مسئله است اظهار می کند: بخش مهمی از این مشکل ریشه در اسیب های اجتماعی و یا پدیده حاشیه نشینی دارد و لذا شهرداری ها، سازمان تبلیغات اسلامی، اداره کل اجتماعی استانداری، فرهنگ و ارشاد اسلامی، ورزش و جوانان و دستگاه‌هایی از این دست از مهم‌ترین دستگاه‌های دخیل در موضوع آسیب‌های اجتماعی هستند که به رفع این مشکل می توانند کمک کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.