اردبیل-بخش کشاورزی استان اردبیل به عنوان مهمترین محور توسعه با وجود پیشرفت هایی که در سال های اخیر داشته همچنان با مشکلات عدیده مواجه است.

دغدغه فروش سیب زمینی در اردبیل جوانه زد

قدس آنلاین-گروه استان ها: استان اردبیل رتبه  نخست تولید عدس و کلزا، رتبه دوم تولید سیب زمینی، رتبه سوم تولید عسل، رتبه پنجم تولید چغندرقند و رتبه هفتم تولید حبوبات و گندم و جو را در کشور دارد.

به گفته کارشناسان، وضعیت برزخ گونه کشاورزی در سیستم سنتی و صنعتی، عدم یکپارچه سازی مزارع و تمایل کشاورزان به کشت خرد، آب بر بودن محصولات مهم تولیدی، ارزانی محصولات، فاصله با کشاورزی مکانیزه، نبود زنجیره تولیدی و صنایع تبدیلی، مشکلات در مسیر صادرات، مشکل به کارگیری مطلوب سامانه آبیاری نوین، بازار بی ثبات محصولات از مهمترین چالش های پیش روی بخش کشاورزی در استان اردبیل است.

سیب زمینی به عنوان یکی از محصولات پر آوازه این استان از جمله تولیداتی است که همه ساله در وضعیت برزخ گونه قرار داشته و نبود ثبات قیمت و صنایع تبدیلی بسیاری از کشاورزان را برای فروش محصول با مشکلات فراوان روبرو می کند.

بی ثباتی بازار

نبود قیمت ثابت از جمله دغدغه هایی است که همه ساله کشاورزان و سیب زمنی کاران با آن مواجه هستند.

سالانه ۷۰۰ هزار تن سیب زمینی مازاد در کشور تولید می‌شود که اگراین مشکل حل نشود سیب زمینی کاران متحمل ضرر و زیان‌های مالی می‌شونددر این رابطه یکی از کشاورزان اردبیلی اظهار می کند: کاهش قیمت ها و نبود ثبات در بازار فروش همواره یکی از مشکلات پیش روی کشاورزان این استان است.

علی ربابی در این باره توضیح می دهد: یک سال شاهد افزایش قیمت سیب زمینی در بازار هستیم و لذا بسیاری از کشاورزان تمام زمین های خود را به زیر کشت این محصول می برند اما هنگام فروش آنقدر بازار اشباع می شود که هزینه برداشت آن از هزینه کاشت آن بیشتر می شود.

وی می گوید: کشاورزان توان بازاریابی محصولات را نداشته و نمی توانند ظرفیت بازار را پیش بینی کنند و لذا در این جا ورود لدولت و به ویژه وزارت کشاورزی الزامی و ضروری است.

سیب زمینی حال خوشی ندارد

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان اردبیل با بیان اینکه استان اردبیل پرچمدار تولید بذر سیب زمینی است اما متاسفانه در سال‌های اخیر یکی از واحدهای اصلی تولید بذر سیب زمینی به تعطیلی کشیده شده و دومین واحد تولیدکننده نیز حال خوشی ندارد.

عیسی شاهی زارع اظهار می کند: متاسفانه کاشت سیب زمینی برای بسیاری از کشاورزان به ویژه زمین داران خرد مقرون به صرفه نبوده و تولید این محصول در استان در معرض تهدید  است.

وی یادآور می شود: استان اردبیل با تواید افزون بر ۸۵۰ هزار تن سیب زمینی در طول سال نیاز بیش از ۲۰ میلیون هموطن را تامین می کند و لذا بی توجهی به این پتانسیل عظیم جامعه را با مشکل تامین مواد غذایی روبرو می کند.

شاهی با بیان اینکه میانگین تولید سیب زمینی در این استان در هر هکتار ۳۴  تن  است ادامه می دهد: این رقم از میانگین کشوری ۸ تن بیشتر است.

وی با اشاره به این موضوع که تولید این محصول برای استان اردبیل و کشاورزان ۵۰۰ میلیارد تومان ثروت تولید م یکند اظهار می کند: با سرمایه گذاری و حمایت این بخش به راحتی می توان هم در زمینه اشتغال و هم بالا رفتن ارزش افزوده استان اقدامات خوبی را انجام داد.

 وی با تاکید بر یکپارچه سازی اراضی و بهره گیری از روش های نوین کاشت و برداشت یاداور می شود: خرد شدن اراضی در کشور یکی از مشکلات بخش تولید محصولات متنوع کشاورزی است  و لذا در این اراضی کوچک توسعه مکانیزاسیون بی معناست.

وی معتقد است: نمایندگان مجلس باید با تصویب قوانین از خرد شدن اراضی به نحو احسن جلوگیری کرده و دولت اهتمام بیشتری برای توسعه مکانیزاسیون و همچنین صادرات برای حمایت از کشاورزان و نیز کمک به معیشت آن ها داشته باشد.

نبود توازن

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل صادرات را یکی از راهکار های مهم برای ایجاد توازن و فروش محصول می اند و ابراز می کند و می افزاید: باید زمینه‌ مناسب برای  بازرگانی و صادرات این  محصول به کشورهای همسایه بخصوص آذربایجان فراهم آورد تا با تثبیت قیمت این محصول کشاورزان بتوانند با پشتوانه قوی اقدام به کشت و زرع این محصول کنند.

عدیل سروی نبود توازن را یکی از عوامل مهم در آشفتگی این بازار می خواند و یادآور می شود:  در کشورما ۵میلیون و ۲۰۰ هزار تن سیب زمینی سالانه تولید می‌شود ولی نیاز مصرف خوراکی و بذری و صنایع تبدیلی در کشورفقط ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن است .

وی اظهار می کند: در این میان ۷۰۰ هزار تن سیب زمینی مازاد در کشورمان همه ساله تولید می‌شود که اگر به طریقی این مشکل حل نشود مسلماً این قشر زحمتکش سیب زمینی کار متحمل ضرر و زیان‌های مالی می‌شوند .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ظرفیت ذخیره سازی و همچنین ایجاد صنایع تبدیلی را نیز در ایجاد توازن و ثبات بازار بسیار موثر و چاره ساز می خواند و بیان می کند: تا چند سال گذشته در قبال تولید ۸۰۰هزار تن محصول سیب زمینی تنها سردخانه‌های موجود استان توانایی نگهداری از ۵۰ هزار تن از محصول  سیب زمینی را داشت که  در حال حاضر ظرفیت سردخانه‌های استان به میزان ۱۳۰ هزار تن افزایش یافته که  با اتمام طرح های توسعه ای این ظرفیت به ۲۳۰ هزار تن خواهد رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.