یاسوج-نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی در خصوص محرومیت‌ها در استان کهگیلویه و بویراحمد معتقد است این محرومیت‌ها ذاتی نیست بلکه عارضی است.

کهگیلویه و بویر احمد در انتظار توجه دولتمردان

قدس آنلاین-گروه استان ها: کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان های کشور ایران است. مرکز آن شهر یاسوج و دارای طبیعتی بکر و زیبا است.

جمعیت کهگیلویه و بویراحمد بر پایه سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ برابر با ۷۱۳٬۰۵۲ نفر بوده که ۵۰ درصد آن‌ها در شهرها سکونت دارند.

محرومیت‌ها ذاتی نیست

نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی در خصوص محرومیت‌ها در استان کهگیلویه و بویراحمد معتقد است این محرومیت‌ها ذاتی نیست بلکه عارضی است.

غلام محمد زارعی رفع محرومیت‌ها را نیازمند عزم و اراده جدی می‌داند و می‌گوید: استان کهگیلویه و بویراحمد قبل از انقلاب از حداقل‌ها برخوردار بود و محرومیت‌ها در این استان قبل از انقلاب بسیار پررنگ و عمیق بود که اکنون محرومیت‌ها کمرنگ اما بااین‌حال مشکلات بسیاری باقی‌مانده است.

سهم اندک صنعت

نماینده بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه  سهم استان در صنعت کمتر از یک درصد است اظهار می‌کند: این‌یک درصد به معنای عدم ظرفیت نیست و استان ظرفیت‌های فراوانی برای توسعه صنعتی دارد.

وی تأکید می‌کند: افزایش  میزان سهم استان در صنعت با تحقق این ظرفیت‌ها به دست می‌آید.

وضعیت نامناسب آموزشی

وی وضعیت نامناسب فضاهای آموزشی در شهرستان‌های بویراحمد و دنا را نگران‌کننده می‌خواند و عنوان می‌کند: تحصیل دانش آموزان در فضاهای کاملاً نامناسب و غیر کافی و گاها کانکس‌های آموزشی موجب لطمات شدید آموزشی و تربیتی گردیده که نیازمند رسیدگی فوری و جدی است.

بیکاری

وی همچنین مشکل عمده و اساسی که امروزه بیش‌ازپیش مردم مو من، مظلوم و نجیب کهگیلویه و بویراحمد را آزار می‌دهد و دغدغه‌ جدی همه خانواده‌های استان هست بیکاری جوانان به‌خصوص قشر تحصیل‌کرده دانشگاهی عنوان می‌کند.

زارعی مدعی است بالا بودن نرخ بیکاری در استان منجر به حاکم شدن فضای یأس و ناامیدی و به حاشیه بردن جوانان عزیز، خلاق و مستعد منطقه گردیده است.

وی از دولت می‌خواهد تا سرمایه‌گذاری، تولید و اشتغال را در اولویت قرار دهد و  شرکت‌های بزرگ اقتصادی و سازمان‌های صنعتی وابسته به دولت مانند سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمدرو)، شرکت سرمایه‌گذاری سازمان تأمین اجتماعی (شستا) که تاکنون باوجود قابلیت‌های فراوان، هیچ‌گونه سرمایه‌گذاری در این استان محروم نداشته‌اند، در راستای رفع محرومیت‌های گوناگون و بهبود وضعیت اشتغال جوانان استان اقدامات جدی را به عمل‌آورند.

حاشیه‌نشینی

نماینده بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی حاشیه‌نشینی را نتیجه فقر، بیکاری و نبود اشتغال پایدار در روستاها می‌داند و لذا اظهار می‌کند: متأسفانه روستاییان برای تأمین معیشت خود به‌ناچار به حاشیه شهرها مهاجرت می‌کنند که در این رابطه لازم است با توسعه اقتصاد روستایی مانع از گسترش حاشیه‌نشینی شد.

وی بیان می‌کند: یاسوج بعد از چندکلانشهر، دارای بالاترین رتبه ازلحاظ حاشیه‌نشینی است به‌گونه‌ای که معضل حاشیه‌نشینی در حال حاضر یکی از مهم‌ترین آسیب‌های این شهر است.

وی در این راستا از وزیر راه و شهرسازی می‌خواهد تا علاوه بر ضرورت تهیه طرح توسعه آینده شهر یاسوج، حمایت‌های لازم را ازنظر مالی و اعتباری برای برون‌رفت از مشکلات و تنگناهای موجود و آینده شهر یاسوج در دستور کار قرار دهد.

کمبود امکانات اطفای حریق

نماینده بویراحمد و دنا با اشاره به این موضوع که استان کهگیلویه و بویراحمد به‌عنوان دومین استان جنگلی کشور و برخوردار از تنوع گونه‌های گیاهی مختلف همواره از وقوع آتش‌سوزی‌های گسترده مورد تهدید قرارگرفته اذعان می‌کند: متأسفانه به دلیل عدم وجود بالگرد و امکانات مناسب اطفای حریق و کمبود شدید نیروی انسانی به‌عنوان جنگلبان و محیط‌بان این تهدید هرساله افزایش می‌یابد.

وی در این راستا از مسئولان محیط‌زیست کشور و سازمان جنگل‌ها و مراتع درخواستمی کند تا سریعاً اقدامات و تمهیدات لازم را اندیشیده و اجازه ندهند سرمایه‌های ملی با بی‌توجهی و عدم‌حمایت تخریب و نابود گردند.

سهم اندک در مدیریت کلان

 زارعی همچنین  سهم استان کهگیلویه و بویراحمد را به‌رغم ظرفیت‌های انسانی توانمند و بااستعداد در مدیریت کلان کشور ناچیز و پائین عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: هرچند در دولت آقای دکتر روحانی به این موضوع بسیار بیش از دولت‌های قبل توجه گردید و از ظرفیت فرزندان توانمند کهگیلویه و بویراحمد در بعضی مدیریت‌ها استفاده گردید که جای تقدیر و تشکر فراوان هم دارد ولی انتظار به‌حق نمایندگان و مردم استان این است که دولت سهم نیروی انسانی تحصیل‌کرده، متعهد این استان را در مدیریت ملی کشور ارتقاء دهد.

توسعه صنعت گردشگری

وی با اشاره به اینکه این استان دارای ظرفیت‌های طبیعی، گردشگری و اقلیمی بسیار خوبی است که باید در حوزه توسعه‌بخشی به صنعت گردشگری و ایجاد رونق اقتصادی به آن‌ها توجه شود یادآور می‌شود: شهرستان‌های بویراحمد و دنا، واقع در دامنه رشته‌کوه دنا با دارا بودن چشم‌اندازهای بسیار زیبا و طبیعت دل‌انگیز دارای ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای درزمینهٔ توسعه گردشگری است، به‌طوری‌که سالانه بیش از دو میلیون گردشگر داخلی و خارجی از این ظرفیت بهره‌مند می‌شوند.

زارعی ایجاد منطقه آزاد گردشگری دنا با محوریت شهرستان‌های بویراحمد و دنا را یکی از خواسته‌های مردم عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: بدون شک ایجاد منطقه ویژه و آزاد گردشگری دنا نقش بسیار مهمی در توسعه اقتصادی استان و رونق صنعت گردشگری کشور دارد.

تقویت زیرساخت‌ها

وی با قدردانی از تلاش‌های وزیر بهداشت و توجه به حوزه درمان در این استان یادآور می‌شود: برخی از زیرساخت‌های درمانی ازجمله بلوک زایمان بیمارستان امام سجاد یاسوج نیازمند تأمین اعتبار لازم برای تکمیل و تجهیزات موردنیاز  است.

وی همچنین فراهم شدن مقدمات آغاز دوباره عملیات اجرائی سد تنگ سرخ یاسوج را به فال نیک گرفته و اذعان می‌کند: امید می‌رود قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) به‌عنوان مجری این پروژه مهم و حیاتی، باروحیه جهادی و همانند حماسه‌آفرینی‌های گذشته در اجرای طرح‌های بزرگ، این پروژه را به‌سرعت عملیاتی و به انجام برساند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.