​ایلام­- استاندار ایلام با تأکید بر اینکه اربعین باید به نماد مردمی و اقتصادی استان ایلام تبدیل شود، گفت: برای توسعه استان و تردد آسان زوار در استان از همین امروز پیگیر بازگشایی مرز چیلات، جذب بودجه، کاهش قیمت انرژی های آب و برق در زمان پیک بار در ایام اربعین هستیم و این موضوعات مهم نیازمند کار شبانه روزی و اهتمام همگانی دارد.

پیگیر بازگشایی مرزهای چیلات و چنگونه هستیم

 به گزارش قدس آنلاین، قاسم سلیمانی دشتکی در نشست با اصحاب مطبوعات و رسانه های استان ایلام با بیان اینکه با همکاری و همراهی همه مردم، مسئولین، رسانه ها و ... کنگره عظیم اربعین و تردد زوار با میزبانی ایلام به خوبی به انجام رسید، اظهارداشت: کنگره عظیم اربعین حسینی یک حماسه دینی، سیاسی و فرهنگی در مقابله با وهابیت، داعش و استکبار جهانی بود و به خوبی قدرت مسلمانان را به رخ جهانیان کشید.

وی با اشاره به اینکه در این مدت بیش از ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار ویزا در سراسر کشور صادر شد که بیش از  ۲ میلیون نفر از زائران دارای ویزا از مرزهای کشور عبور کردند، افزود: از این میزان بیش از ۹۶۸ هزار زائر اربعین حسینی از مرز مهران تردد کرده و حدود ۲۵۰ هزار نفر از طریق خطوط هوایی به کشور عراق و عتبات عالیات مشرف شدند و ما بقی زوار از مرزهای چذابه و شلمچه عبور کردند.

نماینده عالی دولت در استان ایلام از جذب ۱۶۶ میلیارد تومان بودجه از سرفصل سفر ریاست جمهوری برای استان و اختصاص ۹۸ میلیارد تومان از این بودجه برای توسعه راه های اربعین در استان خبرداد و بیان داشت: حدود ۱۵ میلیارد تومان برای مراکز آموزشی، بهداشتی و مابقی آن در دیگر بخش های استان هزینه خواهد شد.

۹۰ کیلومتر راه چهارخطه ایلام - مهران

قاسم سلیمانی دشتکی با اشاره به تلاش های نمایندگان استان، مسئولان سابق استان و همه دستگاه های اجرایی برای توسعه زیرساخت های استان در بحث اربعین، خاطرنشان ساخت: از ۱۲۰ کیلومتر مسیر ایلام – مهران ۹۰ کیلومتر آن چهارخطه شده که ۳۱ کیلومتر آن در روزهای منتهی به اربعین امسال به زیر بار ترافیک رفت و ۳۰ کیلومتر باقی مانده آن در دیگر ایام سال نیز چهارخطه شده تا روند تردد زائران از ایلام تا مهران با سهولت بیشتری صورت گیرد.

وی با بیان اینکه در سال گذشته زائران زیادی به صورت غیرقانونی و بدون ویزا از مرز مهران عبور کردند و بسیاری از افراد دارای ویزا در پشت مرز باقی ماندند، ادامه داد: امسال برای حل این مشکل ۵ لایه امنیتی در پل زائر تعبیه شد و تمام مرز با سیستم مانیتورینگ رصد شده و اجازه خروج از زائران بدون ویزا داده نشده و در بعضی مواقع ما در خاک عراق افراد بدون ویزا را به کشور بازگرداندیم.

استاندار ایلام به تسریع روند خروج زائران از مرز مهران اشاره کرد و گفت: ۹۴ گیت برای ورود و خروج زائران تعبیه شده و مدت زمان توقف زائران برای خروج از مرز به ۲۰ ثانیه کاهش یافت و اگر زیرساخت های طرف عراقی تکمیل بود ما می توانستیم کار خروج روزانه بیش از ۳۰۰ هزار زائر را انجام دهیم.

کاهش ۶۷ درصدی تصادفات فوتی در اربعین امسال

قاسم سلیمانی دشتکی با اشاره به نصب پل بانرحمان و حذف نقاط حادثه خیز جاده ملکشاهی – مهران، اظهارداشت: خوشبختانه امسال با اهتمام همه دستگاه های ذیربط، بهسازی مسیرهای مواصلاتی، کنترل ترافیک و ... تصادفات منجر به  فوت در اربعین امسال در استان ایلام ۶۷ درصد کاهش یافت.

وی با بیان اینکه ترافیک در جاده های ایلام کنترل شده و بر اساس حجم زوار مستقر در پایانه بود، بیان داشت: رصد تمامی جاده های ایلام و حتی استان های همجوار موجب شد تا برای کنترل حجم زوار در پایانه مرزی مهران، ترافیک را در جاده های نگه داریم تا در مرز، زائران به راحتی خروج کنند.

نماینده عالی دولت در استان ایلام به پارک بیش از ۱۲۰ هزار خودرو در پارکینگ های بزرگ مهران اشاره کرد و ادامه داد: این پارکینگ ها به خوبی مدیریت و کنترل شده و بیش از ۴۰۰ نفر به صورت شبانه روزی در این پارکینگ ها مشغول نگهبانی و کنترل ورود و خروج خودروها بودند و به همین دلیل امسال حتی یک مورد سرقت در این پارکینگ ها صورت نگرفت.

قاسم سلیمانی دشتکی حرکت مردم ایلام در پذیرایی از زوار اربعین حسینی در آشپزخانه های محلی و موکب های پذیرایی را بسیار ستودنی دانست و افزود: این موکب ها که در ایام برگشت زوار دایر شده و تا ظهر امروز حدود ۸۰۰ هزار زائر از طریق مرز مهران به کشور وارد شده و بسیاری از آنها در این موکب ها پذیرایی شده اند.

وی به تعیین قیمت کرایه حمل مسافر از مرز مهران به اقصی نقاط کشور توسط شورای حمل و نقل کشور اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: در این شورا تصویب شده بود که کرایه ها ۲ برابر شوند، اما بعلت تأمین اتوبوس از سراسر کشور و کمبود مسافر، کرایه ها ۱۰ الی ۲۰ درصد افزایش یافت.

کمبودها کماکان احساس می شود

 استاندار ایلام به کمبودهای و نیازهای استان برای کنگره عظیم اربعین اشاره کرد و بیان داشت: پروژه های راهسازی، دستگاه های ایکس ری، تکمیل ورودی ها و خروجی های مهران و استان، جاده دسترسی پایانه تا مراکز بهداشتی، کمبود فیبر نوری، بازگشایی مجدد فرودگاه مهران، احداث مجتمع رفاهی در شهر مهران و ... از مهمترین نیازها و کمبودهاست که بایستی با برنامه ریزی و همکاری همه دستگاه ها و آحاد مردم این کمبودها مرتفع شوند.

سند جامع اربعین تدوین شود

قاسم سلیمانی دشتکی تهیه سن جامع اربعین را از نیازهای اساسی در کشور و استان ایلام دانست و تأکید کرد: بایستی برای بهتر برگزار شدن کنگره عظیم اربعین فرهنگ سازی خوبی صورت گیرد و ضمن تدوین سند جامع اربعین در کشور، رسانه ها نیز فعالیت خود در این زمینه را محدود به ایام نزدیک به اربعین نکنند و مردم و مخاطبان خود را تشویق به قانون مداری و اخذ ویزا برای خروج از کشور کنند.

وی  با انتقاد از استان های معین و عدم همکاری و کمک به موقع و مناسب آنها در کنگره عظیم اربعین امسال، تصریح کرد: با نابودی گروهک تروریستی داعش در منطقه پیشنهاد حذف روادید برای ایام اربعین داده شده که امیدواریم این مهم محقق شود، ضمن اینکه امسال برای صدور ویزا، دلار حذف شده و ریال جایگزین آن گردید که به منزله مرگ بر آمریکای واقعی بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.