رشت-سخنگوی دولت در اولین نشست خبری با اصحاب رسانه گیلان با بیان اینکه توزیع بودجه ۹۷ به دستگاههای اجرایی گفت: بودجه بر اساس اصول و محاسبه دقیق به دستگاه ها اختصاص می یابد.

تخصیص بودجه ۹۷ بر اساس عملکرد دقیق دستگاه های استانی است

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، محمدباقر نوبخت عصر شنبه در نشست خبری که در سالن الغدیر استانداری گیلان برگزار شد، به افزایش ۶۴ درصدی بودجه عمومی کشور از سال ۹۲ تاکنون اشاره و گفت: با این میزان افزایش، کوشیده ایم بودجه عمرانی را از ۲۲ هزار به ۴۱ هزار میلیارد تومان افزایش دهیم و در بودجه جاری نیز ۷۰ درصد افزایش داشته ایم.

محمد باقر نوبخت  با اشاره به ساز و کار تدوین بودجه گفت: بودجه همه دستگاه ها به جای روش سنتی، براساس بازخوانی ماموریت ها و فعالیت هایی که انجام می دهند، تخصیص می یابد و برنامه ما ، آن است که بر اساس اصول و محاسبه دقیق، بودجه به دستگاه ها اختصاص یابد.

وی با بیان اینکه چند موضوع برای بنده و دولت تعریف شده بود، گفت: یکی از موضوعات تکمیل پروژه های عمرانی ناتمام و دیگری اشتغال جوانان و مسئله تولید است.

راه آهن تنها برای گیلان است

معاون رئیس جمهوری در بخش دیگر از سخنانش با بیان اینکه وقتی از سرمایه صحبت می‌کنیم،می‌تواند منبع داخلی و خارجی داشته باشد، گفت: هرکدام از این موضوع نیازمند شرایطی است و دولت با تدبیر و درایت شرایطی ایجاد کردوتوانست صادرات نفت را به دو میلیون و ۶۳۸ هزار بشکه برساند و شما نیز شاهد صف مسوولین خارجی برای همکاری اقتصادی با ما بودید.

نوبخت با اشاره به اینکه اقدام آمریکا مجددا سایه سنگینی بر روی سرمایه گذاری خارجی ایجاد کرد، اظهار کرد:البته ما هنوز سرمایه‌گذاری خارجی را داریم اما می‌تواند اوضاع بهتر یا بدتر شود البته مسیز دولت تا کنون درست بوده است.

وی با بیان اینکه در خصوص بخش دوم یعنی سرمایه‌گذاری داخلی نیز ارائه تسهیلات به بخش غیردولتی و منابع دولتی برای سرمایه‌گذاری داخلی صورت می‌گیرد، گفت: ۴۲ هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های عمرانی هزینه شده است.

نوبخت با اشاره به اینکه رشد سرمایه گذاری برای اولین بار در ایران مثبت شده است، اظهار داشت: رشد سرمایه گذاری ۷.۱ درصد شده اگرچه کافی نیست.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه با بیان اینکه نشست سران قوا می‌تواند بر امنیت سرمایه گذاری در ایران تاثیرگذار باشد، گفت: نیازمند قانون مناسب هستیم و باید هرجا نیاز است قانون زدایی شود.

نوبخت با اشاره به ایجاد کمیته‌های کاری ایران، آذربایجان و روسیه، گفت: برای روابط گسترده تر باید راه آهن آستارا-رشت-انزلی ایجاد شود و این ریل تنها برای گیلان نیست بلکه خط ریلی بین المللی ایجاد می‌کند و این موضوع برای ما حائز اهمیت است.

انتخاب مسئول دفتر رسیدگی به مشکلات استان

سخنگوی دولت به اشاره به تعهدات خود به گفت: یک موضوع ساخت زیر ساخت و دیگری ایجاد فرصت شغلی برای جوانان بود که کارهای مثبتی در این راستا انجام شد.

نوبخت با اعلام خبر راه اندازی دفتری در استان گیلان جهت رسیدگی به وضعیت استان، گفت: آقای کشوردوست که یک فرد فرهنگی و دلسوز هستند به عنوان مسوول این دفتر انتخاب کردم.

نوبخت با بیان اینکه هدف غایی پروژه‌ها باید رفاه و توسعه منطقه باشد، گفت: برخی پروژه مطالعات درستی ندارند و برخی برای دریافت تسهیلات است. البته باید قبول کنیم تعداد قابل ملاحظه‌ای در راستای توسعه کشور هستند. هم اکنون در دولت تا زمانی که پروژه‌های نیمه تمام به پایان نرسد اجازه ایجاد پروژه جدید نخواهد داد.

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: دو سد شفارود و پلرود به عنوان پروژه‌های مهم مطرح بودند که سد شفارود با مشکلات محیط زیستی مواجهه شده است و ما نمی‌توانیم نسبت به مشکلات محیط زیستی بی‌تفاوت باشیم.

وی ادامه داد: پس از بررسی‌ها با اصلاحاتی که صورت گرفت مشکلات زیست محیطی این سد برطرف شد و نگران وعده افتتاح زمان آن در سال ۹۷ نباید بود اما امنیت فاینانس آن حل شده است.

وضعیت کارخانه صنایع پوشش در حال بررسی است

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اعلان اینکه وضعیت کارخانه صنایع پوشش در حال بررسی است اظهار داشت: برخی از طرح‌های ارائه شده در راستای رفع مشکلات این کارخانه نیست و شبهه‌ی اقدام فعالیت‌های غیر تولیدی را به وجود می‌آورد. بنده بسیار خوشحال میشوم که مشکلات این کارخانه تولیدی حل گردد.

حمایت مالی از تیم‌های فوتبال گیلان

سخنگوی دولت در خصوص حمایت مالی از تیم‌های فوتبال گیلان گفت: افتخار می‌کنم تیم‌های گیلانی در سطح ملی حضور دارند و طرفدار آنها هستم و در چهارچوب قانون به آنها کمک می‌کنم و وظیفه بنده است تا برای اسپانسرهای ثابت این تیم ها تمام تلاشم را انجام خواهم.

وی ادامه داد: برخی گفتند چرا به تیم های استقلال و پرسپولیس برای حضور در آسیا کمک کردید، آیا اگر به این دو تیم کمک نمی‌کردیم خود شما اعتراض نمی‌کردید که این چه نوع تدبیر است که جوانان کشور نمی‌توانند در حوزه بین المللی شرکت کنند.

سخنگوی دولت در ادامه سخنانش گفت: چند برنامه در گیلان برای دولت تعریف شده؛ اول تکمیل پروژه های عمرانی مثل راه آهن و آزادراه ، ساماندهی مشکل پسماندها و محیط زیست ، اشتغال جوانان و ساماندهی بخش تولید استان.

نوبخت با یادآوری تشکیل شورای برنامه ریزی گیلان در ۳۱ تیرماه امسال با حضور مدیران عامل همه بانک های کشور، این جلسه را در راستای برنامه های تعریف شده برای گیلان ذکر کرد.

 شایسته سالاری لزوماً به معنای بومی گرایی نیست

سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنانش افزود: سند چشم انداز ۲۰ ساله، فرادست ترین سند کشور پس از قانون اساسی است و بر اساس این سند، قرار است در سال ۱۴۰۴ به کشوری توسعه یافته تبدیل شویم.

نوبخت با بیان اینکه توسعه فقط عمرانی و آجر روی هم گذاشتن نیست بلکه توسعه مباحث فرهنگی و انسانی هم هست، گفت: در این زمینه، جایگاه استان ها بسیار مهم است و استانداران، نقش تعیین کننده ای در توسعه دارند.

وی با اشاره به رویکرد وزارت کشور در انتصاب استانداران غیربومی اظهار داشت: توجه داشته باشیم که شایسته سالاری لزوماً به معنای بومی گرایی نیست، هرچند مدیران بومی امتیازاتی دارند که بارزترین آنها شناخت استان است ولی مدیران، چه بومی و چه غیر بومی، باید بدانند که به چه گونه ای می توانند توسعه را به پیش ببرند.

سخنگوی دولت همچنین با یادآوری ارائه قانون رفع موانع تولید به مجلس شورای اسلامی بعد از دو هفته از آغاز به کار دولت یازدهم تصریح کرد: اکنون، کارگروه هر استان تشکیل شده و موضوعات مورد بررسی قرار گرفته و به واحدهای تولیدی که با دریافت تسهیلات مشکلشان رفع می شود، تسهیلات پرداخت خواهد شد.

تامین اعتبارت پسماند گیلان تعهد دولت است

معاون رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار با اشاره به وضعیت نامناسب پسماندهای موجود در استان گیلان و اقدامات دولت در راستای رفع این مشکل اعلام کرد:هماهنگی‌های لازم جهت رفع مشکلات پسماند منطقه سراوان و رودخانه‌های زرجوب و گوهر رود با شهردار رشت انجام شده است.

وی به مسئله پسماند در استان های شمالی کشور اشاره و اضافه کرد: این موضوع در استان های شمالی، با همه جای ایران متفاوت است و بر این اساس، مصوبه ای در دولت تصویب شده که بر مبنای آن، به سرمایه گذارانی که بتوانند از زباله، انرژی برق تولید کنند، هم تسهیلات پرداخت و هم انرژی برق تولیدی، از آنان خریداری می شود.

نوبخت با تاکید بر اینکه دولت با جدیت به دنبال رفع این مشکل زیست محیطی است، عنوان داشت: بر خود تعهد می‌دانیم که اعتبارات لازم جهت رفع مشکل پسماند استان گیلان را تامین کنیم.

سخنگوی دولت در خاتمه سخنانش در این نشست خبری، با اشاره به لایحه سازمان نظام جامع رسانه ای، از اصحاب رسانه خواست پیش نویس لایحه را بخوانند و نظرات اصلاحی خود را بیان کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.