اراک- مرمت بازار اراک در سرای کاشانی، سرای مسگرها، سرای حاجباشی و راسته اصلی که بنا بر گفته مدیرکل میراث فرهنگی در سه نوبت‌کاری در حال انجام است اما با ریزش بخشی از سقف این بازار در حین بازسازی به زیر سؤال رفت.

بازار تاریخی اراک نیازمند سایه بانی از جنس مدیریت است

قدس آنلاین-گروه استان ها: بازسازی و مرمت بازار تاریخی اراک هرچند اقدام بسیار میمون و مبارکی است اما با حرف‌وحدیث‌های فراوانی نیز همراه است که از گفته‌های متولیان امر به مشکلات آن می‌توان پی برد.

سقفی که آگاهانه فروریخت

مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی ریزش سقف بازار اراک را آگاهانه عنوان می‌کند و می‌گوید: ریزش آوار در پروژه مرمتی «سرای نو» بازار اراک به‌صورت کنترل‌شده و مهارشده بود و اسکلت موجود در این محل، خود حاکی از این امر است، اما در این میان پیمانکار می‌بایست نوار ایمنی و امنیتی را حول محوطه نصب می‌کرد تا ترددی از این ناحیه صورت نگیرد اما با غفلت در این خصوص، برای کسبه و شهروندان ایجاد مزاحمت شد.

سید محمد حسینی بابیان اینکه در خصوص این کم‌کاری تذکر کتبی به پیمانکار داده شد و در صورت عدم رعایت نکات ایمنی در مراحل بعدی کار، پیمانکار از این پروژه خلع ید خواهد شد و تمام خسارات وارده را نیز باید جبران کند اضافه می‌کند: در بازدیدهای کارشناسان اداره کل  مقرر شد طاق ورودی سرای نو به علت خطرساز و غیر مقاوم بودن تخریب و مجدداً بازسازی شود در این راستا ستون گذاری و مراحل ابتدایی تخریب انجام شد و طبق پیش‌بینی کارشناسان، در حین انجام این پروژه، طاق ریزش کرد و باعث خبررسانی‌های یک‌سویه مبنی بر تخریب یکی از طاق‌های بازار شد درصورتی‌که این‌گونه نبوده و مراحل تخریب این طاق به‌صورت آگاهانه و کنترل‌شده در حال انجام بود که به‌یک‌باره طاق فرسوده فروریخت.

تخریب به دلیل سوء مدیریت

باوجوداینکه مدیرکل میراث فرهنگی فروریختن سقف را آگاهانه می‌داند اما رئیس گروه برنامه‌وبودجه، حقوقی و املاک شورای اسلامی کلان‌شهر اراک  نظر دیگری داشته و این موضوع را ناشی از سوء مدیریت می‌خواند.بازار تاریخی اراک که بخش اعظمی از مالکیت و مدیریت آن را در اداره اوقاف باید جستجو کرد متأسفانه همواره یکی از عوامل اختلاف و اعتراض سایر سازمان به دلیل بی‌توجهی به امورات این بازار بوده است

علیرضا مرادی معتقد است ریزش سنگ‌ها، جنس نامرغوب ناودان‌ها و عدم نظارت بر اصلاحات و تعمیرات صورت گرفته طی دو سال اخیر در بازار تاریخی اراک که با صرف هزینه‌ها همراه بوده است نشان از سوء مدیریت دارد.

وی بابیان اینکه بازار تاریخی اراک را در وضعیت بحرانی قرار دارد ادامه می‌دهد: متأسفانه هیچ فردی که بتواند وضعیت بازار اراک را سروسامان دهد نداریم بنابراین همه حوزه‌ها به‌نوعی به دنبال فرار از مسئولیت‌پذیری هستند و سعی دارند کار خود را بزرگ جلوه دهند و دیگران را به کم‌کاری متهم کنند.

وی تأکید می‌کند: اداره کل میراث فرهنگی به‌عنوان یکی از متولیان اصلی باید محوریت رسیدگی به وضعیت بازار تاریخی را بپذیرد و با تعیین متولی امور بازار را پیگیری کند.

وی می‌گوید:  اداره اوقاف نیز باید مسئولانه پاسخگوی سهم خود در آبادانی و نگهداری بازار باشد و با بهانه‌های غیرقابل‌قبول کار را رها نکند.

اوقاف همکاری نمی‌کند

بازار اراک که بخش اعظمی از مالکیت و مدیریت آن را در اداره اوقاف باید جستجو کرد متأسفانه همواره یکی از عوامل اختلاف و اعتراض سایر سازمان به دلیل بی‌توجهی به امورات این بازار بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی در این رابطه می‌گوید: ۷۰ درصد بازار تاریخی اراک وقف و زیر نظر اداره کل اوقاف است ولی دریغ از همکاری، علاوه بر آن شهرداری موظف است در بافت‌های تاریخی به‌ویژه بازار و سراها اعتبار تخصیص و در مرمت مشارکت کند ولی متأسفانه شهرداری اراک در این خصوص کمرنگ و به‌صورت مقطعی واردشده است، متأسفانه حتی خود اهالی بازار هم تاکنون هیچ مشارکتی نداشتند.

وی تأکید می‌کند: حداقل انتظار این است که معاونت عمرانی استانداری این دستگاه‌ها را موظف به انجام تکالیف خود کند جلساتی هم که با حضور دستگاه‌های مختلف برای مشارکت، برگزار شد به دلیل اختلاف نظرات و شانه خالی کردن برخی از دستگاه‌ها از وظایف ذاتی خود به نتیجه‌ای نرسید.

بازار دلسوز می‌خواهد

مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی تصریح کرد: متأسفانه باآنکه طبق طرح جامع بازار اراک، سه دستگاه موظف به انجام وظایف مشخص‌شده‌اند، تنها اداره کل میراث فرهنگی است که در حال انجام‌وظیفه خود است و متأسفانه جای خالی شهرداری اراک و اداره کل اوقاف احساس  می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: ازاین‌رو تمام دستگاه‌های دولتی و غیردولتی باید در این زمینه احساس تکلیف دلسوزانه‌ای داشته باشند اما متأسفانه تا امروز این‌گونه نبوده است که با این تفاسیر اگر روزی مشکلی و یا مسئله‌ای ناخوشایند برای بازار پیش آید تمام دستگاه‌هایی که مسئول بوده‌اند باید پاسخگو باشند.

وی یادآور می‌شود: اداره کل اوقاف استان به‌عنوان مالک بخش عمده‌ای از بازار، شهرداری اراک به‌عنوان مدیریت شهری و کسبه به‌عنوان بهره‌برداران از این مجموعه و اداره کل میراث فرهنگی استان، چهار ضلع مرمت، نگهداری و احیا بازار هستند اما شواهد حاکی از آن است که تنها ضلعی که در حال انجام‌وظیفه است، اداره کل میراث فرهنگی است و جالب آنکه با تمام این تفاسیر بیشترین حجم انتقاد و گاها تخریب نیز متوجه همین ضلع می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.