قدس: توفان، سوءتغذیه و جدی نگرفتن علائم بیماری ازجمله عوامل مهم ابتلا به سل در منطقه سیستان است.

رد پای سل از «سیستان» تا «گلستان»

قدس آنلاین-گروه استان ها: متأسفانه خشک‌سالی و شرایط آب و هوایی و به‌ویژه هم‌جواری استان سیستان و بلوچستان با دو کانون سل دنیا ازجمله کشور افغانستان و پاکستان موجب شده تا منطقه سیستان در استان سیستان و بلوچستان به کانون سل ایران تبدیل شود.

مردم سیستان که پیش‌ازاین به‌واسطه بروز خشک‌سالی مجبور به کوچ و مهاجرت به استان‌های شمالی به‌ویژه استان گلستان شدند حال با بازگشت قهر طبیعت باری دیگر مهاجرت را پیشه خودکرده‌اند و حال مهاجرت‌های اتباع بیگانه از کشورهای افغانستان و پاکستان و همسایگی با ترکمنستان موجب شده تا رد پای این بیماری از مرزهای شرقی تا گلستان کشیده و افزون بر ۸۰۰ نفر را مسلول کند.

مهاجران حامل باکتری سل

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان بابیان این‌که درهمه استان‌های کشور موارد ابتلا به سل داریم، اما در بعضی از استان‌ها شیوع این بیماری بیشتر است اظهار می‌کند: استان‌های سیستان و بلوچستان و گلستان به ترتیب بیشترین آمار مبتلایان به سل در کشور رادارند.

احمد حسینی در مورد علل احتمالی بالا بودن میزان ابتلا به سل در گلستان می‌گوید: این استان با کشور ترکمنستان که میزان شیوع سل در آن بالاست، هم‌جوار است همچنین استان تحت تأثیر مهاجرت‌های متوالی که به دنبال بروز یک دوره خشک‌سالی شدید در مناطق مرکزی ایران و مهاجرت ناشی از جنگ در کشور افغانستان رخ‌داده بوده قرار دارد که همین موضوع، میزان شیوع بیماری را بالا می‌برد.

وی در مورد امکانات ۲ استان که بیشترین مبتلایان به سل را در کشور دارند برای کنترل این بیماری گفت: استان‌های سیستان و بلوچستان و گلستان به‌طور خاص مدنظر قرار گرفتند.

۸۰۰ بیمار مسلول در گلستان

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های عفونی استان گلستان با اشاره به اینکه تعداد ۸۰۰ مسلول در این استان زندگی می‌کنند اظهار می‌کند: قریب به ۴ صدم درصد شهروندان گلستانی به بیماری سیل مبتلا هستند.
حمیدرضا کمالی نیا می‌افزاید: بر اساس شاخص بین‌المللی اندازه‌گیری سل به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۴۰ بیمار مبتلابه سل در سال در گلستان شناسایی می‌شوند.

وی ادامه می‌دهد:  کارکنان بهداشتی استان، داروی بیماران مسلول را به در منازل می‌برند و بارویت کردن بیمار از مصرف دارو مطمئن می‌شوند و عوارض احتمالی آن را رصد می‌کنند.

سیستان و بلوچستان هم‌جوار با کانون سل

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان نیز به‌عنوان یکی از مسئولانی که با این بیماری و در این استان درگیر است اظهار می‌کند: ایران در جوار دو کشور افغانستان با بیشترین آمار سل در دنیا و پاکستان که نمی‌توان به آمار اعلامی آن‌ها یقین داشت قرارگرفته است.

مهاجرت‌های اتباع بیگانه از کشورهای افغانستان و پاکستان موجب شده تا رد پای سل از مرزهای شرقی تا گلستان کشیده شوددکتر مهدی طباطبایی می‌افزاید: مرگ‌ومیر ناشی از بیماری سل در ایران بین یک تا سه مورد در هر ۱۰۰ هزار نفر گزارش‌شده درحالی‌که این آمار در افغانستان و پاکستان به ۴۰ نفر در ۱۰۰ هزار مورد می‌رسد.

وی خاطرنشان می‌کند: بر اساس آمارهای موجود در سال ۲۰۱۴ در ایران به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۲۱ مورد سل وجود داشته که این میزان در پاکستان ۲۳۱ مورد،، افغانستان ۱۸۹ مورد، ازبکستان ۹۵ مورد، ارمنستان ۵۲ مورد، عراق ۴۵ مورد و ترکیه ۲۲ مورد به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اظهار می‌کند: سیستان و بلوچستان با ۴۵ مورد در هر ۱۰۰هزار نفر بیشترین آمار بروز سل را در کشور دارد و پس‌ازآن استان گلستان در رتبه دوم قرارگرفته است.
وی بیان می‌کند: سل یکی از پنج بیماری کشنده در دنیا معرفی‌شده و بیشتر زنان ۱۵ تا ۴۵ سال به آن مبتلا می‌شوند.

کانون سل در ایران

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زابل نیز با اشاره به اینکه برای رسیدگی تخصصی و طول درمان در این استان و منطقه سیستان نسبت به احداث و راه‌اندازی  بیمارستان ویژه سل اقدام شده است اظهار می‌کند: این بیمارستان توسط خیران اواخر سال ۹۳ در منطقه سیستان کلنگ زده‌شده و تاکنون ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

دکتر علی‌اکبر نصیری می‌گوید: این بیمارستان ۳۲ تختخوابی یک مرکز تحقیقاتی، پژوهشی و درمانی است که بیماران مسلول در آن مورد درمان قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به این موضوع که آمار مبتلایان به بیماری سل در منطقه سیستان در چند سال اخیر به حدود ۴۰۰ مورد در سال کاهش‌یافته است توضیح می‌دهد: سیستان با پنج شهرستان زابل، زهک، هیرمند، نیمروز و هامون به‌عنوان کانون سل در ایران شناخته می‌شود که آمار مبتلایان به این بیماری در مقایسه با میانگین کشوری در این منطقه بالاست.

وی اذعان می‌کند: طرح بیماریابی خانه به خانه سل باهدف تشخیص زودهنگام و درمان مؤثر در مراکز بهداشتی درمانی و خانه‌های بهداشت سیستان به‌صورت ویژه در حال انجام است که در صورت ادامه این روند تا سال آینده آمار مبتلایان در منطقه بازهم کاهش می‌یابد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زابل اظهار می‌کند: توفان، سوءتغذیه و مراجعه نکردن مردم برای شناسایی از عوامل مهم ابتلا به سل در منطقه سیستان است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.