۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۵
کد خبر: 573564

این روزها شهروندان ساکن در کلانشهرهایی مانند تهران و مشهد هنگام رفت و آمد در خیابان‌های شهر، وقتی کوه‌های بیرون شهر که نه، حتی ساختمان‌های بلند چند کیلومتر دورتر را هم نمی‌توانند در میان دود و آلودگی هوا ببینند، آرزو می‌کنند هر چه زودتر بساط خودروهای بنزین‌سوز و گازوئیل‌سوز جمع شود و شاهد رفت و آمد خودروهای پاک برقی در خیابان‌های شهر باشیم.

قدس آنلاین- این روزها شهروندان ساکن در کلانشهرهایی مانند تهران و مشهد هنگام رفت و آمد در خیابان‌های شهر، وقتی کوه‌های بیرون شهر که نه، حتی ساختمان‌های بلند چند کیلومتر دورتر را هم نمی‌توانند در میان دود و آلودگی هوا ببینند، آرزو می‌کنند هر چه زودتر بساط خودروهای بنزین‌سوز و گازوئیل‌سوز جمع شود و شاهد رفت و آمد خودروهای پاک برقی در خیابان‌های شهر باشیم.

البته خبر خوب این است که اگر خدا عمری بدهد و آلودگی هوا هم بگذارد که بیست- سی سال آینده را ببینیم، خیابان‌ها جور دیگری خواهند بود و آسمان رنگ دیگری خواهد داشت، تا آن روزگار، دیگر اثری از خودروهای فسیلی امروزی که سالانه هزاران میلیون تُن آلودگی و گازهای کُشنده را وارد هوا می‌کنند نخواهد بود.

خبرهای این روزها حاکی از آن است که خودروسازان بزرگ دنیا به‌سرعت در حال حرکت به سمت سرمایه‌گذاری و تولید خودروهای برقی و هیبریدی هستند. در نمایشگاه خودروی توکیو که یکی از بزرگ‌ترین آوردگاه‌های صنعت خودروسازی جهان است و چند روز پیش چهل و پنجمین دوره برگزاری‌اش را پشت سر گذاشت، برترین خودروسازان از جمله تویوتا، بی‌ام‌دبلیو، هوندا، نیسان و دیگر برندهای معروف نمونه‌هایی از خودروهای الکتریکی خود را که برنامه ساخت و تولید انبوه آن را دارند به نمایش گذاشتند؛ همچنین خودروهای هیبریدی که مصرف بنزین آن‌ها بسیار اندک است و حضور آن‌ها در خیابان‌ها می‌تواند مشکل آلودگی هوا را حل کند از محصولات ویژه خودروسازان در این نمایشگاه بودند.

چند روز پیش خبری خواندم مبنی بر اینکه شرکت خودروسازی تویوتا که بزرگ‌ترین و ارزشمندترین برند خودروساز در جهان است تولید یکی از محصولات پرفروش خود در اروپا را متوقف کرده است. این محصول، تویوتا یاریس دیزلی است که درصد قابل توجهی از فروش تویوتا در اروپا را داشته و اکنون به دلیل تغییر سیاست‌های راهبردی این خودروساز و فاصله گرفتن از تولید خودروهای دیزلی، تویوتا از سود سرشار این مدل خودرو می‌گذرد تا خودش را برای بازار آینده یعنی خودروهای هیبریدی و برقی آماده کند. بد نیست بدانیم که همین تویوتا، تولید کننده مدل «پریوس» است که بیشترین شمارگان فروش یک خودروی هیبریدی در جهان را در اختیار دارد و به دلیل مصرف سوخت اندک، دوام و قدرت بالا و آلوده نکردن هوا، در برخی کشورها تبدیل به تاکسی شده است.

اکنون سخن این است که خودروسازان ایرانی که تا به حال از صنعت روز خودروسازی در دنیا بسیار عقب بوده‌اند و همواره سرگرم فیس‌لیفت بازی و پلت‌فرم‌سازی بوده‌اند و از بازار بدون رقیب داخلی بهره‌مند، باید در این برهه تاریخی ریل خود را عوض کنند و به سمت سرمایه‌گذاری جدّی در حوزه خودروهای هیبریدی و الکتریکی حرکت کنند، در غیر این صورت باز هم آینده را مثل امروز به رقبای خارجی خواهند باخت و مردم ما باید سال‌های سال بعد از فراگیر شدن خودروهای الکتریکی در جهان، شاهد رونق حضور آن‌ها در خیابان‌های ایران باشند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.