مقامات کشورهای مختلف جهان در پی زلزله شب گذشته در غرب ایران، با ارسال پیام های تسلیت مراتب همدردی خود را با ملت و دولت ایران بیان کردند.

تسلیت مقامات کشورهای جهان به ایران

به گزارش قدس آنلاین، ساعت ۲۱ و ۴۸ دقیقه شامگاه یکشنبه زلزله‌ای بسیار شدید «ازگله» در استان کرمانشاه را تکان داد، زمین‌لرزه‌ای که بسیاری از استان‌های غربی و حتی جنوبی و مرکزی کشور نیز آن را احساس کردند. بنا بر اعلام مرکز زمین‌ شناسی آمریکا مرکز زلزله نزدیک سلیمانیه عراق و قدرت آن 7.3 بوده است.

در پی این بلای طبیعی مقامات کشورهای مختلف دنیا با ارسال پیام های تسلیت مراتب همدردی خود را با دولت و ملت ایران بیان کردند.

به توان ملت ایران در عبور از این محنت اطمینان داریم

بشار اسد رئیس جمهور سوریه با ارسال پیامی، به حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان و مردم ایران به مناسبت وقوع زلزله تسلیت گفت.

در پیام تسلیت رئیس جمهور سوریه آمده است: با نهایت تاسف و حزن از خبر زلزله ای که منطقه شمال غربی ایران و استان کرمانشاه را لرزاند و صدها کشته و زخمی برجای گذاشت و خسارات مادی سنگین به بار آورد، مطلع شدیم. من به نام ملت سوریه و خودم به جنابعالی و ملت دوست، ایران و خانواده قربانیان تسلیت عرض می کنم از خداوند می خواهم که قربانیان را مشمول رحمتش قرار دهد و برای مجروحان شفای عاجل و برای خانواده های قربانیان صبر تمنی می کنم.

بشار اسد در پیام خود اعلام کرد: ما همبستگی و حمایت کامل خود را با ملت دوست، ایران اعلام می کنیم و به توانمندی ملت ایران برای عبور از  این رنج و محنت اعتماد و اطمینان داریم و دعا می کنیم که خداوند هر بلایی را از جمهوری اسلامی ایران دور کند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز با ارسال پیام هایی به فؤاد معصوم و حسن روحانی رؤسای جمهوری عراق و ایران، جان باختن شماری از شهروندان عراقی و ایرانی در زلزله شب گذشته را تسلیت گفت.

کرملین با صدور بیانیه ای در این رابطه اعلام کرد که پوتین در پیام های خود با ملت و دولت ایران و عراق ابراز همدردی کرد.

همچنین «نارندرا مودی» نخست وزیر هند طی پیامی بر صفحه توئیتر خود اظهار تاسف خود را ابراز داشت. وی در این پیام نوشت: من با افرادی که اعضای خانواده خود را در زلزله ایران و عراق از دست داده اند، ابراز همدردی می کنم و  دعا می کنم که مجروحان این حادثه هر چه زودتر سلامتی خود را بدست آورند.

«الهام علی‎اف» رئیس جمهور آذربایجان نیز در پیامی خطاب به «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران، مراتب تاسف و همدردی خود را نسبت به خانواده قربانیان زلزله شب گذشته اعلام کرد.

در بخشی از این پیام می‎خوانیم: ‏جناب آقای حسن روحانی رئیس جمهور محترم ایران، به شدت از شنیدن اخبار مربوط به تلفات انسانی و تخریب های ناشی از زلزله در غرب ایران ناراحت شدم. من و مردم آذربایجان صمیمانه با بازماندگان قربانیان این فاجعه طبیعی ابراز همدردی و برای زخمی‎شدگان آرزوی سلامتی می کنیم.

در ادامه واکنش های مقامات کشورهای جهان به زلزله در غرب ایران «عبدالله عبدالله» رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان در پی وقوع زمین لرزه در ایران و عراق طی پیامی به نمایندگی از ملت و دولت افغانستان،  مراتب تسلیت و همدردی خود را با مردم و دولت های ایران و عراق ابراز کرد.

 وی طی پیامی اظهار داشت: با تأسف آگاهی حاصل کردیم که در نتیجه وقوع زلزله در شمال‌شرق عراق و غرب ایران، دست‌کم ۱۴۰ تن جان باخته و صدها تن دیگر زخمی شده اند. از وقوع این رویداد طبیعی و غم‌انگیز متأثر و اندوهگین شده‌ایم.  

 عبدالله همچنین به نمایندگی از دولت و مردم افغانستان، به خانواده‌های قربانیان، مردمان و دولت‌های دوست جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق، همدردی خویش را ابراز نمود و از خداوند برای مجروحان شفای عاجل تقاضا  کرد.  

دفتر رسانه‌ ای کاخ ریاست جمهوری افغانستان نیز اعلام کرد که اشرف غنی بابت رویداد زلزله اخیر در عراق و ایران که در نتیجه آن خسارات مالی وجانی فراوانی به شهروندان دو کشور وارد کرده است، اظهار تاسف کرد.

این دفتر افزود که رئیس جمهوری افغانستان با صدور پیامی، مراتب تسلیت و همدردی خود را به نمایندگی از دولت و مردم افغانستان به دولت و مردم عراق و ایران ابراز داشته و برای خانواده‌های قربانیان این حادثه صبر و برای مجروحین، شفای عاجل طلب کرد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه نیز امروز با تسلیت به مردم ایران و عراق، برای مجروحان این حادثه‌ آرزوی سلامتی کرد.

رئیس جمهور ترکیه در این باره اعلام کرد: با مردم عراق و ایران به ویژه ساکنان مناطق آسیب دیده ابراز همدردی کرده و برای جان باختگان رحمت و برای مجروحان نیز شفای عاجل مسئلت می کنم.

وزارت خارجه پاکستان نیز طی بیانیه ای اعلام کرد که دولت و ملت پاکستان همدردی خود را نسبت به حادثه تاسف بار  زلزله مرز ایران و عراق که تاکنون صدها کشته و زخمی بر جای گذاشته است، اعلام می دارد.  

«خواجه محمد آصف» وزیر امور خارجه پاکستان نیز  با ابراز تاسف از وقوع این فاجعه غم انگیز در برخی شهرها و مناطق مرزی ایران و عراق، از درگاه خداوند برای قربانیان این حادثه طلب مغفرت و همچنین شفای عاجل مجروحین را خواستار شد.

وزیر امور خارجه پاکستان اعلام کرد: دولت و ملت پاکستان در این لحظات سخت در کنار ملت و مردم ایران و عراق خواهند بود.

وزیر امور خارجه پاکستان همچنین با انتشار پیام توئیتری، با تسلیت این حادثه غم انگیز، نوشت: دعای ما همراه برادران ایرانی و عراقی است که زندگی خود را در این زلزله از دست داده اند.

همچنین «صباح الأحمد جابر الصباح» امیر کویت در پیامی خطاب به حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران حادثه زلزله در استان کرمانشاه را به وی تسلیت گفت.

بر اساس این گزارش، در پیام امیر کویت خطاب به رئیس جمهوری کشورمان آمده است: صمیمانه با جمهوری اسلامی ایران ابراز همدردی می کنیم و از خداوند منان خواستاریم تا درگذشتگان این حادثه را بیامرزد و آسیب دیدگان را هرچه سریعتر شفا دهد.

از سوی دیگر، ولیعهد کویت و نخست وزیر این کشور نیز در پیام هایی جداگانه به رئیس جمهوری ایران حادثه زلزله در استان کرمانشاه را تسلیت گفتند.

وزارت خارجه مصر نیز با صدور بیانه ای کشته شدن شماری از شهروندان ایرانی در زلزله اخیر کرمانشاه را تسلیت گفت.

مصر با صدور بیانیه ای اعلام کرد: قاهره کشته شدن بیش از ۲۰۰ نفر و زخمی شدن هزاران نفر در زلزله ویرانگر یکشنبه شب در مرزهای ایران و عراق را به بازماندگان این قربانیان صمیمانه تسلیت می گوید.

وزارت خارجه مصر در ادامه بیانیه خود ضمن ابراز همدردی با خانواده های قربانیان تأکید کرده که قاهره در این فاجعه در کنار مردم ایران و عراق است.

سازمان ملل آماده امدادرسانی به زلزله زدگان

در راستای همدردی با ملت و دولت ایران؛ «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل نیز کشته و مجروح شدن صدها نفر از شهروندان ایرانی و عراقی در زلزله شب گذشته استان های کرمانشاه و سلیمانیه را تسلیت گفت.

«استفان دوجاریک» سخنگوی دبیرکل سازمان ملل با بیان این مطلب گفت گوترش ضمن عرض تسلیت به بازماندگان قربانیان این حادثه تاسف بار، با مردم و دولت دو کشور ایران و عراق ابراز همدردی کرد.

بر این اساس سازمان ملل برای امدادرسانی به زلزله زدگان در صورت نیاز اعلام آمادگی کرده است.

همچنین «گری لوئیس» هماهنگ کننده سازمان ملل در ایران جان باختن شماری از هموطنان در زلزله شب گذشته کرمانشاه را به دولت و مردم ایران تسلیت گفت.

وی در پیامی توییتری نوشت: به دولت و مردم ایران به خاطر زلزله مرگبار شب گذشته در مرزهای غربی تسلیت می گویم.

لوئیس افزود: نیمه های شب همچنان وضعیت نامشخص بود، اما پس از طلوع آفتاب ما اطلاعات بیشتری در مورد شمار قربانیان و زخمی ها به دست آورده ایم.

وی همچنین تاکید کرد سازمان ملل آماده کمک رسانی به زلزله زدگان در صورت نیاز و درخواست ایران است.

دفتر نمایندگی کمیته بین المللی صلیب سرخ در تهران نیز با صدور پیامی مراتب تسلیت و همدردی خود را  با داغدیدگان حادثه زلزله کرمانشاه، مردم و مقامات ایران ابراز داشت.

این سازمان بشردوستانه ضمن قدردانی از پاسخ سریع همکارانش درجمعیت هلال احمر ایران در یاری رساندن به مصدومان این حادثه تلخ، اعلام کرد که این کمیته اطمینان خاطر دارد که همچون حوادث تلخ گذشته جمعیت هلال احمر ایران، در کنار مسئولین امدادرسانی و سایر سازمان‌ها و نهادهای مربوطه نهایت توان و تلاش خود را برای یاری رساندن به قربانیان این زلزله به کار می‌بندند .

اعلام آمادگی اتحادیه اروپا برای کمک رسانی

اروپایی ها نیز به این بلای طبیعی واکنش نشان دادند و «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، آمادگی این اتحادیه را برای حمایت از تلاشهای کمک رسانی به زلزله زدگان در ایران و عراق اعلام کرد.

موگرینی با قربانیان این حادثه ابراز همدردی کرد و گفت: من با خانواده قربانیان و مسئولان ایران و عراق و منطقه (خاورمیانه) اعلام همبستگی می کنم. به خوبی می دانیم که از عهده زلزله ای به این بزرگی برآمدن دشوار است و به همین دلیل آمادگی اتحادیه اروپا را برای پشتیبانی به هر نحوی که مفید تشخیص داده شود، اعلام می کنم.

وزارت خارجه آلمان نیز در پیامی توییتری به زلزله شب گذشته در استان کرمانشاه ایران و سلیمانیه عراق واکنش نشان داد.

در این پیام ضمن ابراز همدردی با بازماندگان قربانیان زلزله شب گذشته در این دو کشور نسبت به بهبود هر چه سریعتر زخمی های این زلزله ابراز امیداری شده است.

«جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا نیز در پیامی توییتری به وقوع زلزله شب گذشته در بخش هایی از مناطق مرزی ایران و عراق واکنش نشان داد.

وی در این پیام نوشت:  امروز خبرهای غم انگیزی از ایران و عراق رسید، کانادایی ها عمیق ترین همدردی خود را با خانواده های زلزله زدگان در این منطقه ابراز می کنند.

همچنین «پائلو جنتیلونی» نخست وزیر ایتالیا امروز دوشنبه در پیامی توئیتری در این باره اعلام کرد: صدها قربانی در ایران و عراق برجای مانده است.

نخست وزیر ایتالیا ادامه داد: ایتالیا ضمن ابراز همبستگی با زلزله زدگان و آماده کمک به کشورهای زلزله زده است.

وزیر امور خارجه انگلیس نیز با انتشار پیامی، با مردم ایران و عراق بواسطه زلزله شب گذشته ابراز همدردی کرد.

«بوریس جانسون» وزیر خارجه انگلیس در این پیام که در صفحه شخصی وی در توئیتر منتشر شده آورده است: همدردی عمیق با مردم ایران و عراق بواسطه زلزله مرگبار شب گذشته. انگلیس آماده کمک به قربانیان این حادثه و امداد رسانی است.

وزارت خارجه فرانسه نیز در پیامی کشته شدن شماری از شهروندان ایرانی و عراقی در زلزله ویرانگر اخیر را تسلیت گفت و اعلام کرد: در این لحظات سخت که درپی این فاجعه ایجاد شده فرانسه اعلام می کند که  در کنار مردم عراق و ایران است.

همچنین سباستین کورتز، وزیر امور خارجه اتریش در یک پیام توییتری اعلام کرد که به یاد قربانیان زمین لرزه در عراق و ایران است.

برخی از سفارتخانه و سفرای مقیم تهران از جمله آلمان، فرانسه و روسیه نیز در پیام هایی این حادثه را به ایرانیان تسلیت گفته و ابراز همدردی کردند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.