سخنگوی وزارت خارجه موضوع توافق برای تأسیس دفتر اتحادیه اروپا در ایران را برداشتی نادرست در رسانه‌ها از اظهارات معاون اول رئیس جمهور عنوان کرد و گفت: سفر هیئت تجاری و کشاورزی اتحادیه اروپا هیچ ارتباطی با موضوع تأسیس دفتر این اتحادیه در تهران نداشت.

تأسیس دفتر اتحادیه اروپا نیاز به مجوز شورای عالی امنیت ملی دارد

قدس آنلاین- سخنگوی وزارت خارجه موضوع توافق برای تأسیس دفتر اتحادیه اروپا در ایران را برداشتی نادرست در رسانه‌ها از اظهارات معاون اول رئیس جمهور عنوان کرد و گفت: سفر هیئت تجاری و کشاورزی اتحادیه اروپا هیچ ارتباطی با موضوع تأسیس دفتر این اتحادیه در تهران نداشت.
بهرام قاسمی با اشاره به آنچه در فضای مجازی و رسانه‌ها در این باره منتشر شده، گفت: کسی صحبت از تأسیس این دفتر در ایران نکرده است و آقای جهانگیری فقط گفتند که این موضوع در دستور کار وزارت خارجه است. وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ما درباره اینکه آیا توافق درباره تأسیس این دفتر نیازمند موافقت و مجوز شورای عالی امنیت ملی یا مقام بالاتر از آن است؟، اظهارداشت: قطعاً اقداماتی که در حوزه کلان سیاست جمهوری اسلامی می‌تواند مطرح باشد علاوه بر وزارت خارجه باید دستگاه‌ها و نهادهای دیگر ذیربط هم درباره آن نظر بدهند و تصمیمات در یک اجماع و تصمیم‌گیری کلان اتخاذ می‌شود و بحث دفتر اتحادیه اروپا نیز می‌تواند در این چارچوب مطرح و مورد ارزیابی، مشورت و تصمیم‌گیری قرار گیرد.
همچنین سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با بیان اینکه سخنان حریری کورسوی امید برای بازگشت آرامش به لبنان است، گفت: موضعگیری ماکرون درباره برنامه موشکی ایران، دقیق نبود.
بهرام قاسمی در نشست خبری خود که صبح دیروز برگزار شد، با ابراز تسلیت نسبت به جان باختن برخی از هموطنان و مردم عراق در حادثه زلزله یکشنبه شب، درباره سفر جانسون وزیر خارجه انگلیس به ایران افزود: این سفر در دستور کار دو طرف قرار دارد و در حال تنظیم این سفر هستیم که تا انتهای سال میلادی این سفر انجام می‌شود.
وی درباره سفر آقای ماکرون به ایران هم گفت: سفر آقای ماکرون هم در دستور کار دو طرف قرار دارد، ولی تاریخ دقیق آن مشخص نیست، اما به احتمال زیاد پس از سفر وزیر خارجه انگلیس خواهد بود.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در واکنش به اظهارات ماکرون درباره توان موشکی ایران، گفت: موضع گیری وی در خصوص برنامه موشکی ایران دقیق نبود و ما خواهان دقت نظر در این موضعگیری‌ها هستیم که این سفر می‌تواند در خصوص کاستن از اختلاف نظرهای دو طرف مفید باشد.
وی درباره استعفای حریری از سمت نخست وزیری لبنان و شرایط پیش آمده پس از آن اعلام کرد: ما خواهان ثبات و امنیت در لبنان بوده و هستیم و در سالیان اخیر گروه‌ها و احزاب مختلف داخلی آن کشور تلاش گسترده‌ای را در مسیر درستی به کار گرفته بودند که مورد حمایت ایران هم قرار داشته و دارد و ما همچنان از روند آرامش، پیشرفت و ثبات در لبنان حمایت می‌کنیم.
قاسمی با بیان اینکه استعفای حریری از نخست وزیری امر غیرمترقبه، ناگهانی و مشکوکی تلقی می‌شود، گفت: امیدواریم با توجه به صحبت‌های یکشنبه شب آقای حریری، وی به لبنان بازگردد و مراحل قانونی استعفای خود را از آن کشور اعلام کند.
سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: ما از هر گونه اقدامات مثبت و هرعاملی که به ثبات و امنیت لبنان کمک کند، حمایت می‌کنیم. صحبت‌های آقای حریری می‌تواند کورسوی امیدی را در این مسئله ایجاد کند، هر چند که استعفای وی اقدامی عجیب و بی نظیر بود؛ اینکه نخست وزیری در یک کشور ثالث استعفا دهد و به کشور خود بازنگردد.

 ادعای دخالت‌های ایران توهم و دروغ است
وی گفت: آنچه تحت عنوان دخالت‌های ایران در منطقه مطرح می‌شود توهم و دروغ است و ناشی از شکست‌های پیاپی برخی از کشورهای منطقه‌ای و بین‌المللی است که به جهت جبران شکست‌ها و حفظ آبروی خود ناچار به برخی فرافکنی‌ها و اتهام‌زنی‌ها به دیگران می‌شوند.
وی درباره سفر وزیرخارجه انگلیس به ایران و مطرح شدن مسئله خانم زاغری در مباحثات دو طرف، اظهارداشت: مسئله خانم زاغری یک مسئله امنیتی است و پرونده‌های مربوط به وی هم در اختیار دستگاه‌های مربوط است. بحث میان ایران و انگلیس یک طیف وسیعی از حوزه‌ها را شامل می‌شود. سفر وزیر خارجه انگلیس به ایران ارتباطی به اظهارات اخیر وی در خصوص خانم زاغری ندارد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.