ساعت ۲۱ و ۴۸ دقیقه یکشنبه‌شب گذشته زلزله‌ای شدیدی به بزرگی ۷.۳ دهم ریشتر در عمق ۱۱ کیلومتری زمین در شهر «ازگله» استان کرمانشاه به وقوع پیوست که در بسیاری از بخش‌های کشور هم احساس شد.

همه ما در قبال زلزله‌زدگان مسئولیم

قدس آنلاین- این حادثه مهیب جمعی از هموطنان عزیزمان را به کام مرگ کشانده و قلب ایرانیان را به درد آورده است. هنرمندان نیز مانند دیگر گروه‌های اجتماعی با اندوه و تأسف به این حادثه واکنش نشان داده‌اند. گروهی از هنرمندان در گفت‌وگو با خبرنگار ما درباره این رویداد گفتند: فضای مجازی پر شده از پیام‌های تسلیت هنرمندان به هموطنان داغدارشان ولی آیا این پیام‌ها برای بیان این داغ بزرگ کافی هستند؟ تا کی قرار است این اتفاقات بیفتد و هوشیاری‌ای برای مسئولان نداشته باشد؟

همزبانم! تسلیت

محمود شهریاری، مجری سرشناس صداوسیما، با ابراز ناراحتی از وقوع چنین ضایعه‌ای برای هموطنانمان در غرب کشور، با گلایه از اهمال مسئولان در مقاوم‌سازی و آمادگی برای مقابله با این حوادث، می‌گوید: درست است که زلزله یک بلای طبیعی است و دست بشر از آن کوتاه است ولی چرا کشوری مثل ایران که روی گسل زلزله قرار دارد، نباید مانند ژاپن ایمن‌سازی شود؟ در ژاپن زلزله‌هایی از این شدیدتر می‌آید و این همه آدم کشته نمی‌شود و این خرابی‌ها به وجود نمی‌آید! چرا ساختمان‌های ما این‌قدر ناامن است؟ چقدر باید هر سال و هر لحظه شاهد چنین اتفاقاتی باشیم؟

وی می‌افزاید: اگر زمانی در جایی مثل تهران این اتفاق بیفتد، فاجعه‌ تاریخی به بار می‌آید. به خدا از گفتنش هم تن آدم می‌لرزد. به هر حال، جز تسلیت کاری از دست هیچ‌کس ساخته نیست.

شهریاری که مانند همه هموطنان اندوه در صدایش موج می‌زند، ادامه می‌دهد: باز هم به همه هموطنان و همزبانان کردم تسلیت می‌گویم. فقط یک شهر و ۲ شهر آسیب ندیده بلکه همه ایران داغدار این اتفاق است. هرچند نمی‌توانیم برای کم‌کردن از درد این اتفاق کاری بکنیم ولی هر کدام از ما حداقل شاید بتوانیم با دادن خون یا کمک‌های کوچک مادی سر سوزنی از درد این عزیزان را کم کنیم. خدا به همه ما صبر بدهد.

ایمن‌سازی کنیم

عباس غزالی، بازیگر سینما و تلویزیون، نیز با ابراز همدردی با هموطنان آسیب‌دیده زلزله یکشنبه‌شب گذشته، درباره اینکه همه برای پیشگیری از این مصیبت‌ها مسئولیت داریم، می‌گوید: درست است که اسم زلزله بلای طبیعی است ولی با این همه نمی‌تواند ذره‌ای از دردمان را کم کند. همه راضی هستیم به رضای خدا. خدا به همه بازماندگان این زلزله صبر بدهد و امیدوارم این اتفاق چشم مسئولان کشوری را بر روی خانه‌های ناامن باز کند که دیگر هیچ‌وقت شاهد ویرانی چندباره جایی در این مملکت نباشیم و دیگر هیچ هموطنی داغدار این بلایا نشود. چون حداقل کاری که می‌شود برای جلوگیری از این اتفاقات انجام داد، ایمن‌سازی است.

این بازیگر در ادامه می‌گوید: دلم به درد آمد وقتی دیدم که منازل خانه مهر ویران شده است. این‌ها خانه‌های قشر آسیب‌پذیر هستند؛ خانه‌هایی که با هزار قرض و فروش طلا و... ساخته شده‌اند. چرا این منازل دولتی نباید ایمن‌سازی شوند؟ من فکر می‌کنم این تابلو، جدا از دردناک‌بودنش، می‌تواند هشداری باشد برای مسئولان دولتی ما تا با بروز دوباره این اتفاقات دیگر شاهد این‌گونه خرابی‌ها و مرگ هوطنانمان نباشیم.

خانه سینما و همدردی با زلزله‌زدگان

تورج نصر، بازیگر سینما، نیز با ابراز همدردی با هموطنانمان در غرب کشور، درباره این حادثه می‌گوید: من هم مثل هر ایرانی دیگر از این اتفاق غمگینم و قلبم به درد آمده است. ولی چه می‌شود کرد؟ کاری از دست آدمیزاد ساخته نیست و این‌ها همه از نشانه‌های قدرت خداوند است. البته می‌شود با یک سری ایمن‌سازی‌ها و پیشگیری‌ها خسارت این اتفاقات را به حداقل رساند.

وی با بیان اینکه هر کدام از ما باید در این رخداد به‌صورت جانی، مالی، معنوی یا حتی با اهدای خون به کمک زلزله‌زدگان بشتابیم، می‌گوید: این درد یک نفر نیست، درد ایران است. خوشبختانه با بروز این اتفاق خانه سینمایی ترتیبی داده است که کمک‌های مالی هنرمندان جمع‌آوری شود تا ما هم بتوانیم کمک کوچکی برای کم‌کردن درد این فاجعه داشته باشیم. در این میان اما نقش دولت و دولتمردان خیلی مهم است که امیدوارم فقط شعار نباشد. چون بوده مناطقی که همین اتفاق برایشان افتاده و هنوز که هنوز است، بازسازی نشده‌اند. جان مردم که شوخی‌بَردار نیست. باید فکری به حال این مردم بکنیم، آن‌ هم با توجه به سرمایی که در پیش داریم. این وظیفه همه ماست. درست است که این اتفاق برای خانواده من نیفتاده ولی مگر ما از هم جداییم؟ الآن همه دغداریم. ایران آسیب دیده است و اینکه این اتفاق در کجا افتاده، اهمیتی ندارد.

قلبم به درد آمده است

پوراندخت مهیمن، بازیگر، نیز با ابراز ناراحتی از وقوع زلزله یکشنبه‌شب، با بیان اینکه  قلبم به درد آمده و اصلاً توان بیان احساساتم را ندارم، می‌گوید: درست است که خانواده، دوستان و آشنایان من در این واقعه آسیبی ندیده‌اند ولی مگر باید حتماً فامیل من باشند؟ همه انسان هستند و هموطن من هستند. خدا به بازماندگان این عزیزان صبر بدهد. این مردم در سال‌های جنگ نیز مصیبت دیده‌اند و این اتفاق دیگر خیلی دردناک است. همه ما در قبال تک‌تک این آدم‌ها مسئولیم. دیشب با خودم می‌گفتم خدایا! نظر لطفت به همه باشد چون چنین مواردی از دست ما خارج است. من به همه مردمی‌ که در این زلزله آسب دیده‌اند، تسلیت می‌گویم؛ هرچند تسلیت برای بیان میزان دردی که این عزیزان کشیده‌اند و اتفاق دردناکی که افتاده، کلمه خیلی کوچکی است ولی این اتفاق خواست خداست و از دست بشر ضعیف کاری برنمی‌آید. خدا به همه ما رحم کند. تسلیت مرا بپذیرید و مرا در این درد بزرگ شریک بدانید.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.