همزمان با سفر وزیر خارجه لبنان به چندین کشور اروپایی از جمله فرانسه، منابع دیپلماتیک فرانسوی و لبنانی از تحرکات پاریس و بیروت برای کشاندن پرونده استعفای حریری به شورای امنیت خبر داده اند.

اگر حریری ۲ روز دیگر به لبنان بازنگردد به شورای امنیت می‌رویم

به گزارش قدس آنلاین، «جبران باسیل» وزیر خارجه لبنان امروز سه شنبه سفر خود به بروکسل و فرانسه را آغاز کرد.

قرار است وزیر خارجه لبنان در این سفر با «ایمانویل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه دیدار کند و در این دیدار مهم ترین مسأله بررسی استعفای «سعد حریری» نخست وزیر لبنان و فشار بر او برای بازگشت به کشورش است.

باسیل به محض ورود به بروکسل تأکید کرد که لبنان هنوز در حال رایزنی با عربستان برای حل مشکلات موجود در روابط دوستانه و برادران دو کشور است و این سفر برای این صورت گرفته تا به سعودی ها بگوییم آنچه اخیرا رخ داده غیر قابل قبول است.

این در حالی است که یک منبع در وزارت خارجه لبنان به خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، گفته که باسیل علاوه بر بروکسل و پاریس، به مسکو، آنکارا، لندن، رم و واتیکان نیز سفر خواهد کرد و شرایط مشکوک و مبهم استعفای حریری را با مسئولان کشورهای اروپایی در میان خواهد گذاشت. به گفته این منبع لبنان به دنبال تأکید بر ثبات و امنیتی است که کشور را در برگرفته و نمی خواهد کشور به میدانی برای جنگ های بین المللی تبدیل شود.

یک منبع در پارلمان لبنان هم به خبرگزاری اسپوتنیک گفته اگر حریری به لبنان باز نگردد بیروت شکایت خود را به شورای امنیت تقدیم خواهد کرد. در همین راستا روزنامه الاخبار لبنان هم گزارش داد که یک منبع ارشد در کاخ الیزه به خبرنگاران فرانسوی و عرب گفته که احتمال مطرح شدن مسأله استعفای حریری و عدم بازگشت او به کشور در شورای امنیت زیاد است.

بر اساس این خبر اگر حریری طی ۲ روز آینده به لبنان بازنگردد فرانسه تصمیم دارد که این مسأله را در شورای امنیت مطرح کند. پیشتر جبران باسیل وزیر خارجه لبنان هم گفته بود ۵ شنبه آخرین مهلت بازگشت حریری به لبنان است و بعد از آن لبنان پرونده استعفا و حضور مبهم او در عربستان را به شورای امنیت می کشاند.

از طرفی روزنامه الاخبار گزارش داده که جبران باسیل پیامی از میشل عون رئیس جمهور لبنان برای ماکرون منتقل می کند که حاوی پیشنهادهایی از سوی عون برای تحرک بین المللی لبنان تحت حمایت فرانسه است. بر اساس این خبر «اوریلین لوشوالیه» مستشار دیپلماتیک اخیرا در دیداری که با عون در کاخ «بعبدا» داشته به او پیشنهاد داده که لبنان باید مسأله بازداشت حریری در عربستان را تهدیدی برای امنیت و ثبات کشور توصیف کند و در همین راستا با حمایت فرانسه به تقابل با عربستان در شورای امنیت بپردازد.

یک کارشناس دیپلماتیک به روزنامه الاخبار گفته که فرانسه می تواند در اولین گام درخواست برگزاری نشست شورای امنیت در این خصوص را ارائه کند.

منبع: اسپوتنیک

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.