پیشنهاد مقام معظم رهبری به رییس جمهور روسیه میتواند بخش عمده ای از معاملات تجاری ما را اعم از صادرات و واردات را با سهولت و موفقیت بیشتری تضمین کند.

تضعیف نقش دلار در مبادلات جهانی باعث سهولت بخش عمده ای از معاملات تجاری کشور است

قدس آنلاین- محسن بهرامی ارض اقدس  عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و دبیر ستاد تنظیم بازار با بیان اینکه تجارت با کشورهای قدرتمند میتواند به نفع اقتصاد ایران در حذف دلار باشد به خبرنگار قدس آنلاین گفت :حذف دلار از معاملات بین المللی و جایگزینی پولهای با قدرت و با ثبات از جمله روبل روسیه که یکی از کشورهای قدرتمند جهان به شمار میرود به ویژه در حوزه معاملاتی که در گذشته با دلار صورت داده میشد و معمولا در بانک مرکزی آمریکا فدرال رزرو  پرداخت ها و دریافت هایی که به صورت حواله ارزی یا ال سی باز میشد و مورد تایید قرار نمی گرفت موثر باشد. وی افزود: این پرداخت ها و دریافت ها که  معمولا از ناحیه آمریکا وتو میشد ایران را ناچار می کرد تا برای پرداخت ها با ارزهای  دیگری در کشورهای ثالث روی آورد که فرآیند تبدیل و نقل و انتقال آن به دلار هزینه هایی را به کشور تحمیل میکرد از این رو میتوان گفت  در مجموع پیشنهاد مقام معظم رهبری به رییس جمهور روسیه در راستای تضعیف جایگاه دلار در مبادلات جهانی میتواند بخش عمده ای از معاملات تجاری ما را اعم از صادرات و واردات را با سهولت و موفقیت بیشتری تضمین کند.
ارض اقدس با اشاره به پیش زمینه و تجربیات برخی کشورها در حذف دلار خاطر نشان کرد: امروز بخشی از کشورهای جهان از این آمادگی برخوردار هستند که با حاکمیت و محوریت روسیه از طریق بانکهای روسی معاملات ایران را پوشش دهند تا ما از آن طریق بخشی از کالاهایی صادراتی امان بر مبنای یک شاخص مورد توافق که باید بین بانک های مرکزی دو کشور صورت بگیرد را قیمت گذاری کرده و معادل آن کالا در بازار روسیه یعنی کالاهای روسی یا کالاهایی که از طریق روسیه با مشارکت کشورهای ثالث تامین میشود را دریافت کنیم. در واقع نقش ارز در این شرایط بی معنا میشود و پول ملی کشور با پول ملی روسیه ملاک تبادل قرار میگیرد. بی شک در صورت چنین رفتار اقتصادی بسیاری از مشکلات تجارت خارجی در حدی که قابل تبادل با روسیه و هم پیمانان با روسیه است حل میشود.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی در این باره افزود: طبیعتا هر چه قدر معاملات با پول ملی تقویت شود حجم معاملاتی که نیازمند نقل و انتقال ارز است کاهش می‌یابد، از این رو با  توجه به مشکلات  کشور با بانکهای بین المللی این موضوع میتواند حلال مشکلات عمده ی ما در تجارت خارجی باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.