یزد - مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان یزد گفت: یزد به لحاظ تعداد رقبات وقفی جایگاه نهم کشور را دارد ولی با توجه به این که ۷۰ درصد از رقابت کشاورزی است که در شرایط خشکسالی‌های اخیر استان فاقد درامدزایی مطلوب است.

وقفیات کشاورزی یزد به دلیل شرایط خشکسالی‌ها فاقد درآمدزایی است

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین ، حجت الاسلام حسین زارع زاده پیش از ظهر چهارشنبه در نشست خبری با خبرنگاران  به مناسبت روز وقف با تسلیت به مناسبت حائثه زلزله غرب کشور اظهارداشت : یکی از کارکردهای وقف کاهش آلام و دردهای مردم می باشد خیرین باید  به این نوع کارکرد وقف در وقفیاتشان توجه داشته باشند .

وی افزود: در یزد موقوفاتی داریم به نحوی که نیت یکی از موقوفات استان برای زلزله‌زدگان و سیل‌زدگان خراسان است که توسط یکی از زرتشتیان استان انجام شده و سال گذشته نیز از عواید این موقوفه ۵۰ میلیون تومان به ستاد مدیریت بحران استان تحویل داده شد تا در این زمینه برای آسیب‌دیدگان احتمالی حوادث مذکور در خراسان هزینه شود.

زارع زاده تصریح کرد : ۷۰ درصد از رقابت کشاورزی است که در شرایط خشکسالی‌های اخیر استان فاقد درامدزایی مطلوب است و اوقاف استان از نظر کسب درامد رقبات جایگاه به مراتب پایین‌تری دارد لذا برای جبران این مشکل موضوع سرمایه‌گذاری در موقوفات را در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی خاطر نشان ساخت : در سال های اخیر  سرمایه‌گذاری روی موقوفات استان از رونق بیشتری برخوردار شده تاکنون ۲۰ طرح سرمایه‌گذاری تعریف شده که برخی مورد بهره‌برداری قرار گرفته و برخی نیز در دستور کار است.

این مسئول در حصوص برنامه های هفته وفق  در استان گفت:  برنامه‌های هفته وقف از پنجشنبه ۲۵ آبان‌ماه آغاز می‌شود و این هفته یک روز زودتر یعنی از امروز با به صدا درآمدن زنگ وقف در برخی مدارس یزد آغاز شد ولی فردا پنجشنبه شاهد ادای احترام به شهدای گمنام مدفون در میدان امیرچخماق، دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد، افتتاح مرکز راهنمایی و مشاوره وقف و آغاز بکار نمایشگاه وقف در امازاده سید جعفر محمد(ع) یزد خواهیم بود.

زارع‌زاده سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه در استان، غباروبی امام‌زاده جعفر(ع)، نشست‌های وقف با حضور استاندار، مسئولان دانشکده علوم قرانی میبد و جامعه فعالان قرانی و ویژه برنامه‌های روز شهادت امام رضا(ع) در بقاع و متبرکه را از برنامه‌های روزهای جمعه تا یکشنبه این هفته ذکر کرد.

وی از افتتاح دفتر نمایندگی اوقاف در بخش زارچ با توجه به موقوفات متعدد در این منطقه ذکر کرد و گفت: عیادت از سالمندان خانه سالمندان مهریز و دیدار با بازنشستگان اوقاف از دیگر برنامه‌های این روز است. ونشستی با موضوع فرصت‌های سرمایه‌گذاری وقف، اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال در نظر داریم که امیدواریم از طریق بتوانیم سرمایه‌های بیشتری را جذب کنیم.

زارع زاده افتتاح تربت‌خانه امامزاده شاهزاده فاضل(ع) و بهره‌برداری از طرح بازسازی مجتمع امامزاده سید نصرالدینف نشست با کارشناسان اداره کل ثبت اسناد با توجه به اهمیت اخذ سند مالکیت موقوفات برای حفظ آنها، افتتاح سالن اجتماعات امامزاده قاسم ساغند و کلنگ‌زنی ساختمان جدید اوقاف استان و نیز نشست آموزشی مستاجرین رقبالت کشاورزی را از دیگر برنامه‌های این هفته برشمرد.

وی در مورد اقدامات صورت گرفته در حوزه معاونت توسعه اوقاف نیز به تدوین سند راهبردی پنج ساله بقاع متبرکه اشاره کرد و افزود: برگزاری ۷۴۱۴ نفر ساعت اموزش کارکنان، ادغام ساختمان‌های اوقاف استان و شهرستان یزد و استقلال واحد قرانی از معاونت فرهنگی اوقاف را از دیگر این اقدامات بیان کردو.

وی از انعقاد ۴۳۰۲ سند اجاره با مستاجرین در یک سال اخیر خبر داد و گفت: این رقم در سال گذشته ۳۵۹۲ مورد بوده و در بخش عمرانی ۷۳ طرح در ۴۳ بقعه با متراژ ۵۳ هزار و ۷۱۰ نیز با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی در دست اقدام است و در راستای تعمیر و نگهداری موقوفات نیز ۲۸ طرح در متراژ ۱۱ هزار مترمربع در حال انجام است، ضمن این که در راستای تامین اعتبار طرح‌های امامزادگان یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان تهسیلات به شش امامزاده و دو بقعه تخصیص یافته است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد همچنین از تنظیم سند اجاره ۴ هزار و ۳۰۲موقوفه استان خبر داد و اظهارداشت : سال گذشته آمار اسناد اجاره استان ۳ هزار و ۵۹۳ مورد بود که با همراهی مستاجران وقف و پیگیری‌های حقوقی اداره اوقاف، این اسناد امسال افزایش داشته است.

زارع زاده همچنین از تعیین وضعیت ۱۰ هزار رقبه در استان یزد خبر داد و اظهار داشت: تایید رقبات نیز امسال در دست انجام است و تاکنون اطلاعات ۲ هزار و ۵۴۶ رقبه در سامانه اطلاعات موقوفات درج شده است.

وی در مورد ساخت و ساز در امامزادگان نیز بیان کرد: بر اساس دستورالعمل سازمان اوقاف، همه امامزادگان دارای طرح جامع هستند و هرگونه ساخت و ساز در امامزادگان باید منطبق با طرح جامع باشد و در امامزادگان استان یزد ۲۷ پروژه در فضایی به وسعت ۱۱ هزار مترمربع در حال اجراست و ۹ پروژه نیز در امامزادگان و بقاع متبرکه به بهره برداری رسیده است.

مدیر کل اوقاف تصریح کرد: به نظر می‌رسد که با وجود حجم گسترده اطلاع‌رسانی در مورد وقف، هنوز درک درستی از وقف در جامعه ایجاد نشده ولی امیدواری مردم با ارائه ایده‌ها و کارکردهای جدید وقف، ما را در ترویج این سنت حسنه بیش از پیش یاری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.