یکشنبه شبی که گذشت، شدیدترین زلزله تاریخ غرب ایران را تجربه کردیم. زلزله‌ای ۳/۷ ریشتری که دل تمام مردم کشور را تکان داد و سبب شد هر فرد به میزان توانش اقدام به کمک کند. اما اعلام شماره حساب‌هایی مختلف از سازمان‌ها، ارگان‌ها و نهادهای گوناگون سبب سردرگمی مردم شده است.

مراقب سوء استفاده سودجویان از احساسات نوع‌دوستانه مردم باشید

قدس آنلاین- یکشنبه شبی که گذشت، شدیدترین زلزله تاریخ غرب ایران را تجربه کردیم. زلزله‌ای ۳/۷ ریشتری که دل تمام مردم کشور را تکان داد و سبب شد هر فرد به میزان توانش اقدام به کمک کند. اما اعلام شماره حساب‌هایی مختلف از سازمان‌ها، ارگان‌ها و نهادهای گوناگون سبب سردرگمی مردم شده است. تبلیغات و درخواست‌هایی در شبکه‌های مجازی که در انتها تأکید بر وابستگی‌شان به سازمان هلال احمر کشور نیز شده، بر این سردرگمی‌ها افزوده است.

رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر کشور با اعلام اینکه بهترین کمک به زلزله‌زده‌های غرب کشور، کمک‌های نقدی است به خبرنگار ما می‌گوید: به هموطنان عزیز، بخصوص آن‌ها که در استان‌هایی دوردست بوده و با استان کرمانشاه فاصله زیادی دارند، پیشنهاد می‌کنیم کمک‌های خود را به صورت نقدی در اختیار سازمان هلال احمر بگذارند؛ چرا که این زلزله حداقل تا سه ماه آینده نیاز به یاری‌رسانی دارد و اقلامی که مردم برای کمک به مناطق ارسال می‌کنند، معمولاً قابلیت نگهداری تا زمان پایان امداد رسانی را ندارد.

دکتر رضا اندام در ادامه می‌گوید: این در حالی است که بر اساس تجربیات حوادث گذشته، تا دو هفته نخست مردم این کمک‌ها را ارسال می‌کنند. اولویت ما کمک‌های نقدی است؛ زیرا می‌توانیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن و در اسرع وقت از استان‌های همجوار مایحتاج زلزله‌زده‌ها را تأمین کرده و برای آن‌ها ارسال کنیم.

وی تأکید می‌کند: با این حال اگر آن‌ها مایل به ارسال کمک‌های غیرنقدی هستند، درخواست می‌کنیم که این کمک‌ها شامل پتو، پوشاک، چادر و کنسروجات باشد و از ارسال سایر مواد غذایی برای دشوار بودن نگهداری آن‌ها خودداری کنند. علاوه بر آن از مردم خواهش می‌کنیم از فرستادن پتو یا لباس‌های مستعمل خودداری کنند؛ چرا که قابلیت ضدعفونی کردن آن‌ها در این فضا وجود ندارد.

اندام تأکید می‌کند: تنها متولی ساماندهی به زلزله‌زده‌های غرب کشور در این مقطع سازمان هلال احمر کشور است و تمامی کمک‌های نقدی و غیرنقدی باید از این طریق به مردم آسیب‌دیده برسد. اما در این چند روزه شاهد حضور افراد خیر و دلسوز در منطقه بوده‌ایم که خود با تهیه اقلامی اقدام به امدادرسانی کردند. اما باید اعلام کنیم که با این کار امنیت منطقه را به خطر می‌اندازند.

رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر با تأکید بر اینکه ارسال کمک نقدی به هر شماره حسابی غیر از شماره حساب سازمان هلال احمر غیرمجاز بوده و سلامت آن‌ها تأیید نمی‌شود، می‌گوید: متأسفانه در این چند روزه پس از زلزله، موارد بسیاری مشاهده شده است که افراد سودجو از احساسات پاک و نوع‌دوستانه مردم سوء استفاده کرده و به نام سازمان هلال احمر، شماره حساب‌هایی جهت جمع‌آوری کمک‌های نقدی مردم اعلام کرده‌اند. حتی در فضاهای مجازی به نام افراد معروف تعدادی شماره حساب اعلام شده و مردم هم به واسطه تمایل برای ارسال سریع کمک، تحت تأثیر قرار گرفته و کمک‌های خود را به آن حساب‌ها واریز می‌کنند. کمک‌هایی که مشخص نیست به همین منظور استفاده می‌شود یا خیر. البته بیشتر این کمپین‌ها به نیت خیرخواهانه راه می‌افتد، اما زمینه سودجویی برخی افراد نیز به واسطه آن‌ها هموار می‌شود.

وی یادآور می‌شود: باز هم تأکید می‌کنم هیچ‌کدام از این شماره حساب‌ها و وابستگی‌ها به سازمان هلال احمر مورد تأیید نیست. از مردم نوع‌دوست کشورمان می‌خواهیم در صورت مشاهده چنین مواردی، سریعاً به مراجع قضایی اطلاع دهند. به همین منظور علاوه‌بر جمع‌آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی مردم در پایگاه‌های ایجاد شده در مناطق و معابر عمومی شهرهای کشور، شماره حساب ۹۹۹۹۹ به نام هلال احمر نزد بانک‌های ملی، ملت، صادرات، رفاه، ‌ مسکن، ‌ دی، تجارت، ‌ سپه، پارسیان، شهر، ‌ آینده و رسالت، ۷۰۲۰۷۰ ارزی دلار، ۸۰۰۳۰۰ ارزی یورو بانک ملی، ۱۴۰۴۴۴۰ارزی دلار بانک ملت ایجاد شده است. همچنین کدهای #۱۱۲*۳*۷۴۱* و #۷۲۴* به همراه شماره کارت ۶۱۰۴۳۳۷۷۷۰۰۶۴۶۰۶ برای دریافت و ارسال کمک‌های نقدی به زلزله‌زدگان استان کرمانشاه در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر کشور آخرین مبلغ کمک‌های مردمی تا صبح روز چهارشنبه را افزون بر ۵/۴ میلیارد تومان اعلام و اضافه می‌کند: نیاز به کمک مردم برای بالاتر بردن این مبلغ داریم. بر اساس براورد سازمان در تلاش هستیم این کمک به بالاتر از ۵۰میلیارد تومان برسد؛ چرا که عمق فاجعه بسیار گسترده بوده و تا مدت‌ها درگیر آن خواهیم بود و تنها کمک‌های نقدی در این مقطع کمک‌رسان است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.