حالا درست سه سالی می‌شود که چند دوست جوان از منطقه محروم عربخانه در خراسان جنوبی پس از دیدن تصاویر زائران پیاده کربلا به رفع نیازهایی که کمتر به آن توجه شده است، می‌پردازند و بعدها این راه به اتفاقات خوب تری هم ختم می‌شود.

گوی سبقت می‌برند این خاکیان

به گزارش قدس آنلاین، گاهی اوقات حس‌های خوب می‌تواند، شروع یک راه خوب برای همه باشد. همیشه نشستن سر کلاس و درس خواندن نشانه یاد گرفتن نیست. یک موقع هایی باید معلم باشیم و درس هایی را که یاد گرفته‌ایم به بقیه بیاموزیم و چه زیباست که این کار را با رفتارمان انجام بدهیم.

حالا درست سه سالی می‌شود که چند دوست جوان از منطقه محروم عربخانه در خراسان جنوبی پس از دیدن تصاویر زائران پیاده کربلا به رفع نیازهایی که کمتر به آن توجه شده است، می‌پردازند و بعدها این راه به اتفاقات خوب تری هم ختم می‌شود.

دغدغه‌های کوچک اما جدی زائر

یکی از اعضای موکب «خادم الحسین» در گفت و گو با خبرنگار ما می‌گوید: اربعین سال ۹۴ پس از دیدن زائران پیاده در تلویزیون احساس کردیم که جای موکبی که دوخت و دوز لباس زائرین، تعمیر کیف و کوله و دمپایی آن‌ها را انجام بدهد، خالی است؛ موکبی برای اینکه در هنگام رسیدن زائر به کربلا، زائر، دغدغه نداشته باشد و با ظاهری آراسته به زیارت امام حسین(ع) مشرف شود.

آغاز با ۲ چرخ خیاطی

او که نمی‌خواست، نامش را بنویسیم، توضیح می‌دهد: کارمان را با دو چرخ خیاطی و یک چرخ تعمیر کیف و کفش و با تعدادی کفی کفش و واکس و... شروع کردیم و وسایل معدودی را با خودمان بردیم و در عمود۸۲۸ در موکب صاحب الزمان و در ۲۰کیلومتری کربلا مستقر شدیم.

وی در ادامه با اشاره به این نکته که در این کار ۱۰نفر با ما همراه شدند که دارای تخصص‌های گوناگون و تحصیلات دیپلم تا کارشناسی ارشد بودند، تأکید می‌کند: همان سال در بزرگ‌ترین موکب چند هکتاری که متولی آن خیرین تهرانی بودند، مستقر شدیم و این در حالی بود که از همه اقشار و نقاط کشور برای کمک به زائر امام حسین(ع) حضور داشتند و از طرفی به دلیل آنکه گروه ما از منطقه عربخانه خراسان جنوبی بود و به زبان عربی مسلط بودیم، این موضوع برای کمک به زائران در ایجاد ارتباط کلامی با عراقی‌ها به ما کمک می‌کرد.

خیّری که در کربلا در گذشت

وی حادثه تلخ از دست دادن خادم الحسین «جواد جمالی» یکی از اعضای گروه را که متخصص برق بود و در موکب امام رضا(ع) و موکب صاحب الزمان حضور جدی داشت، یادآوری می‌کند که سال گذشته در آخرین روز برگشت، در یک حادثه تصادف بین جاده کربلا - نجف درگذشت.

وی ادامه می‌دهد: در سال ۹۵ به یادبود این خدمتگزارِ زائران سیدالشهدا موکبی به نام «موکب خادم الحسین» در مقابل موکب صاحب الزمان برپا کردیم و در آن، این بار چرخ خیاطی‌های بیشتر و کار تعمیر کالسکه بچه ها، ویلچر را هم اضافه کردیم.

وی می‌افزاید: امسال پنج چرخ خیاطی و ۲۰ نفر به موکب صاحب الزمان با تخصص‌های گوناگون و هر کدام به نیابت از یک شهید حضور پیدا کردند. این گروه که در گروه سنی بین ۱۶ تا ۴۵ هستند، شبانه روز به زائران خدمات می‌کردند.

تعمیر کالسکه، ویلچر، موبایل، اهدای عینک و ماسک

وی خاطرنشان می‌سازد: همچنین با نیازسنجی که کردیم، دریافتیم، تعمیر تخصصی موبایل، تعمیرعینک و اهدای ۱۵ هزار ماسک یکبار مصرف هم موارد دیگری است که به کار زائران می‌آید.

وی تأکید می‌کند: گاه عینک برخی از زائران می‌شکست، ازاین رو فریم عینک و نیز نیروی اپتومتریست را هم برای این موضوع درنظرگرفتیم.

وی با اشاره به اینکه هر زائری با هر مذهب و ملیتی در این کاروان‌های پیاده حضور دارد، می‌گوید: ما و همه موکب‌ها به زائران با یک نگاه خدمت کرده‌ایم.

بودجه‌ها با مطالعه هزینه شود

وی با عنوان کردن این نکته که ساماندهی و صرف هزینه در موکب‌های مسیر ایران به عراق نیز نیاز به مطالعه دارد، تصریح می‌کند: گاه متأسفانه با صحنه هایی از اسراف در ارائه خدمات روبه رو می‌شویم که به اعتقاد من با یک برنامه ریزی می‌توان این هزینه‌ها را بهتر مدیریت و هزینه کرد.

ادامه راه اربعین در روستاهای محروم خراسان جنوبی

این عضو گروه خادم الحسین از ادامه این حس خوب پس از ایام اربعین به کربلا روایت می‌کند و می‌افزاید: همین گروه در روستای حسن آباد و کردآباد منطقه عربخانه که اغلب سکنه آن پیرمردان و پیرزنان هستند، کارلایروبی قنوات را در روستاهای محروم منطقه رایگان انجام می‌دهند و این در حالی است که این کار نیاز به تخصص و مهارت دارد و کار پر خطری نیز هست.

وی به تأثیر این حرکت خودجوش جوانان عربخانه اشاره کرده، می‌افزاید: در روستای حسن آباد فقط یک خانوار و در روستای کردآباد دو خانوار زندگی می‌کردند که پس از لایروبی قنات این دو روستا، مهاجرت معکوس اتفاق افتاد و هم اکنون پنج خانوار در حسن آباد و۱۰خانوار در کردآباد ساکن شده‌اند و مهاجرت‌های فصلی هم افزایش یافته است.

وی از ارائه سایر خدمات این گروه درهمین روستا نیز چنین می‌گوید: ساخت حسینیه، حمام، سرویس بهداشتی، خوابگاه، مسجد و آشپزخانه از دیگر اقدام‌های این گروه جهادی است و تلاش می‌کنیم، جوانان نیکوکارعلاقه مند را با خود همراه کنیم.

یک همت حسینی برای زلزله

وی در پایان به زلزله اخیر درغرب کشور اشاره می‌کند و با بیان اینکه شنیده‌ام، خوشبختانه برخی موکب هایی که نزدیکی مرز و کرمانشاه برای مراسم و ارائه خدمات به زائران پیاده بودند، با بروز این حادثه غمبار برای ارائه خدمات به آسیب دیدگان، رهسپار مناطق زلزله زده شده‌اند، تأکید می‌کند: می‌توان با یک همت عالی، نیروهای تازه نفس و خیّر در اقدامی بشردوستانه و خداپسندانه برای کمک هایی چون ارائه غذای گرم و تأمین نیازهای اولیه به هموطنان عزیزمان حضور داشته باشند و ثواب خدمتگزاری به زائران سیدالشهدا در ایام اربعین را با ثواب رسیدگی و کمک به هموطنان آسیب دیده از زلزله مضاعف کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.