۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۸
کد خبر: 574235

اربعین؛ تجلی امت واحده

محمد امین توکلی زاده

رهبر معظم انقلاب روز گذشته در دیدار با جمعی از فعالان فرهنگی استان های آذربایجان شرقی و قم، پدیده‌ی الهی و معنویِ راهپیمایی اربعین را بی‌سابقه و غیرقابل توصیف خواندند و با تشکر از دست‌اندرکاران برگزاری این حرکت عظیم گفتند: از دولت عراق که وسایل برگزاری این حرکت با شکوه را فراهم کرد، از ملت عزیز عراق که اینگونه مخلصانه و شادمانانه از زائران حضرت اباعبدالله علیه‌السلام پذیرایی کرد، از جوانان مبارز عراقی و حشد شعبی و دست‌اندرکاران تأمین امنیت مراسم، و از مسئولان عتبات در نجف اشرف و کربلای معلی، قلباً تشکر می‌کنیم و برکات الهی را برای آنان خواستاریم.

اربعین؛ تجلی امت واحده

قدس آنلاین- رهبر معظم انقلاب روز گذشته در دیدار با جمعی از فعالان فرهنگی استان های آذربایجان شرقی و قم، پدیده‌ی الهی و معنویِ راهپیمایی اربعین را بی‌سابقه و غیرقابل توصیف خواندند و با تشکر از دست‌اندرکاران برگزاری این حرکت عظیم گفتند: از دولت عراق که وسایل برگزاری این حرکت با شکوه را فراهم کرد، از ملت عزیز عراق که اینگونه مخلصانه و شادمانانه از زائران حضرت اباعبدالله علیه‌السلام پذیرایی کرد، از جوانان مبارز عراقی و حشد شعبی و دست‌اندرکاران تأمین امنیت مراسم، و از مسئولان عتبات در نجف اشرف و کربلای معلی، قلباً تشکر می‌کنیم و برکات الهی را برای آنان خواستاریم.
تقدیر رهبر معظم انقلاب از همراهی دولت و ملت عراق در شکل گیری پدیده عظیم اربعین حسینی، جلوه ای دیگر از نقش آفرینی بی بدیل راهپیمایی و اجتماع اربعین در شکل گیری امت واحده اسلامی را نمایان می سازد.
همه آن ها که حضور در این اجتماع به حق بی سابقه و غیر قابل توصیف را تجربه کرده اند و حتی آنان که از طریق رسانه های گروهی با جلوه های پرشکوه "همگرایی" و "خدمت رسانی" در این عرصه آشنا شده اند، به خوبی احساس می کنند که اربعین به حماسه ای بدل شده که فراتر از جغرافیا، قوم، ملیت، نژاد، مذهب و زبان، جماعتی به ظاهر متفرق را تحت لوای پرچم اباعبدالله الحسین(ع) گردهم می آورد و "همراه و همگام" می سازد.
شاید تا همین چند سال قبل سخن گفتن درباب وحدت مسلمین و شکل دهی «تمدن اسلامی» ذیل «امت واحده اسلامی» کمی دور به نظر می رسید. اما این "معجزه الهی" به خوبی نشان داد که تحقق افق روشن مدنظر امام راحل و مقام معظم رهبری به مراتب نزدیکتر از آنی است که گمان می بردیم.
اما چرا اربعین توانست فراتر از تمام ساختارها به این دستیافته مهم نائل شود و به طلیعه دوران طلایی تمدن اسلامی بدل شود؟ این سوالی است که پاسخش را می توان در سخنان امروز رهبر معظم انقلاب جست و جو کرد. تقدیر ایشان از دولت، ملت، جوانان مبارز و حشد الشعبی، مسئولان تأمین امنیت و مسئولان عتبات عالیات نشان دهنده شبکه ای از همگرایی و هم افزایی است که توانست حماسه ای بی بدیل را رقم بزند.
همه ما می دانیم که امروز ارتباطات دیپلماتیک حسنه ای میان دولت و سایر ساختارهای حاکمیتی جمهوری اسلامی ایران با عراق برقرار است، اما این ارتباطات به تنهایی نمی توانست چنین اتفاقی را رقم بزند.
به عبارت دقیق تر مجموعه اضلاعی که رهبر معظم انقلاب از آن ها یاد کردند، همگی در کنار هم توانستند همدلی و همگرایی دراین سطح را ذیل فرهنگ و اندیشه بلند عاشورایی رقم بزنند و جلوه ای دیگر از پیروزی خون بر شمشیر در حماسه عاشورا را نمایان کنند.
ارتباطات عتبات عالیات عراق با مردم ایران و سایر کشورها که به عنوان زائر به این مشاهد مشرفه مشرف می شدند و هم چنین تعامل عتبات با اعتاب مقدسه ایران اسلامی یکی از زمینه های مهمی بود که مرزهای جغرافیایی و قومیتی را از میان برداشت.
از دیگر سوی همکاری های بسیج مردمی و جوانان مبارز عراق با برادرانشان در جمهوری اسلامی در مبارزه با تروریسم منطقه ای و به ویژه گروهک های دست ساخته استکبار جهانی نیز تجربه ای بدیع از همکاری های نظامی را به نمایش گذاشت که در جریان اربعین حسینی و تأمین امنیت این اجتماع عظیم نیز نقش آفرین بود.
فراتر از همه این ها اما مردم عراق بودند که نقش اول این حماسه را ایفا کردند. عراقی ها که سال های سال زیارت اربعین حسینی را به عنوان سنتی از پدرانشان به جای می آوردند، پس از آماده شدن زمینه حضور ارادتمندان ساحت قدسی اباعبدالله (ع) از دیگر کشورها، مذهب ها و ملت ها با آغوشی باز آن ها را پذیرفتند و از این فرصت ناب برای خدمت به زائران امام حسین (ع) به خوبی بهره بردند و به بهترین شکل ممکن «آئین میزبانی» و «دیپلماسی فرهنگی مردمی» را متجلی ساختند.
به تبع این همگرایی در سطوح غیر حاکمیتی، دولت عراق نیز به حق تلاش های موثری را رقم زد و با تسهیل حضور زائران اقصی نقاط جهان، بر شکوه این حماسه افزود.
حماسه اربعین نشان داد که با وجود جنگ هشت ساله رژیم بعث با حمایت استکبار جهانی در برابر ملت و نظام نوپای اسلامی، پیوندهای اعتقادی و تمدنی بین مردم عراق با ملت مسلمان ایران همچنان استوار است.  
حالا اما حماسه اربعین برای همه ما یک الگو و نمونه روشن است. مسیر رسیدن به امت واحده اسلامی دقیقا همان راهی است که زائران پیاده اربعین حسینی می پیماند. اربعین، حماسه ای است که مردمی ایجاد شد و امروز هم مردمی نگاه داشتن این حماسه وظیفه ای برعهده همه مسئولان و کارگزاران.
بهترین زمینه شکل گیری امت واحده اسلامی نیز اربعین است. تسری فرهنگ اربعین به تمامی تعاملات مسلمین مهم ترین راهبردی است که می تواند ملت های مسلمان را از همه چالش ها رهایی بخشد و به نقطه اقتدار و شکوه برساند ...

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.