قدس: با وقوع زلزله در غرب کشور با وجود اینکه بسیاری از نهاد ها و دستگاه های اجرایی بنا بر وظیفه ذاتی و قانونی وارد عرصه عمل و اقدام برای کمک به زلزله زدگان شدند اما صفوف عاشقی که برای کمک به همنوعان ایرانی در اقصی نقاط ایران ایجاد شده جلوه هایی را به منصه نمایش گذاشت که قلم و تصویر از بیان احساس آن عاجز است.

غیرت ملی مرهم زخم های زلزله زدگان

قدس آنلاین-گروه استان ها: همزمان با وقوع زلزله و نیاز به کمک به زلزله زدگان موسسات خیریه، سازمان های مردم نهاد و فعالان اجتماعی به سرعت وارد عرصه شدند و از طریق مختلف به ویژه فضای مجازی و تلگرام پیام هایی مبنی بر نیازهای مردم زلزله زده منتشر کردند که این پیام ها به سرعت در گروه ها و کانال ها و صفحه های مختلف تلگرام و اینستاگرام و حتی توسط افراد شناخته شده سطح کشور بازنشرداده شدند.

کمپین هایی که توسط مردم به طور خودجوش برای جمع آوری کمک های مردمی به زلزله زدگان در استان کردستان تشکیل شد و توانستند حجم زیادی از کالاهای مورد نیاز حادثه دیدگان هم چون پتو، لباس گرم، آب معدنی، شیرخشک و غیره را جمع آوری و به کرمانشاه منتقل کنند.

مردم مراقب باشند

هر چند که گروه های بسیاری در فضای مجازی دست به کار شدند تا محور جمع آوری کمک های نقدی و غیر نقدی باشند اما در همین رابطه رئیس پلیس فتای استان کرمانشاه هشدار می دهد: مردم به هیچ عنوان به شماره‌ حساب‌های شخصی که در فضای مجازی اعلام می‌شود، کمک نقدی برای زلزله زدگان واریز نکنند.

سرهنگ علی کریمی می گوید: در شرایط کنونی که تعدادی از هم استانی‌های ما نیازمند کمک هستند، عده‌ای افراد سودجو با سوءاستفاده از عواطف و احساسات مردم با اعلام شماره حساب‌هایی در فضای مجازی قصد اخاذی دارند.

وی تاکید می کند: شهروندان به هیچ عنوان به شماره‌ حساب‌های شخصی که در فضای مجازی اعلام می‌شود، کمک نقدی برای زلزله زدگان واریز نکنند.

نوبت عاشقی

گذشته از اقدامات سودجویانه ای که در هر حادثه ممکن است از طرف افراد سودجو بیفتد اما در حادثه اخیر هر فردی متناسب با توان خود برای کمک در این راستا اعلام آمادگی کرد.

تعدادی از کامیون داران استان کردستان حمل کالاها به طور رایگان به مناطق زلزله زده را متقبل شدند و عده ای از صاحبان فروشگاه های غذایی هم آب معدنی و خرما را تامین و دیگر اقشار مختلف مردم هم به اندازه وسع و توان خود اقلامی را تهیه کردند.

صفوف عاشقی که برای کمک به همنوعان ایرانی در اقصی نقاط ایران ایجاد شده جلوه هایی را به منصه نمایش گذاشته که قلم و تصویر از بیان احساس آن عاجز استدر میان اقشار مختلف مردم، اهالی رسانه استان کردستان هم از قافله عقب نماندند و برای پوشش خبری و تصویری این حادثه ناگوار به مناطق زلزله زده رفتند تا پشتیبان خبرنگاران و عکاسان کرمانشاهی در پوشش بهتر اخبار این رویداد باشند.

کمک هایی هم از طرف ارگان ها ونهادهای دولتی مختلف در استان کردستان تاکنون به مناطق زلزله زده کرمانشاه ارسال شده است.

وقف هزینه مراسم هفته کتاب

در همین راستا اسماعیل احمدی مدیرکل کتابخانه های عمومی کردستان می گوید: هر ساله به مناسبت ایام هفته کتاب، جشنی در راستای تقدیر از فعالان این بخش در استان کردستان برگزار می شود که امسال این مراسم در کردستان برگزار نخواهد شد.

وی اظهار کرد:  با توجه به هماهنگی صورت گرفته کل هزینه برگزاری این جشن و همچنین کمک های جمعی آوری شده از سوی کتابداران استان کردستان به زلزله زدگان استان کرمانشاه اهدا می شود

شوق خدمت تاکسی داران

لرزش زمین و نیاز به جابجایی حادثه دیدگان در کرمانشاه موجب شد تا تاکسی داران این شهر خدمت به همنوع را به گونه دیگری به منصه ظهور برسانند لذا خودرو های خود را برای کمک به مراکز امدادی بسیج کردند.

مدیر عامل سازمان تاکسیرانی کرمانشاه در همین رابطه از استقرار ۵۰ دستگاه تاکسی ون در بیمارستان ۵۲۰ ارتش این شهر جهت انتقال و جابجایی مصدومان ترخیص شده از بیمارستان خبرداد.

سجاد سلیمانی اظهار کرد: این تاکسی ها مصدومان را به هرنقطه از شهر کرمانشاه و یا شهرستانهای استان انتقال می دهند.

حراج مدال اختراعات

مخترعان تبریزی نیز دو مدال طلای جهانی اختراعات خود را برای زلزله‌زدگان کرمانشاه حراج کردند.

این مخترعان همصدا با دیگر هموطنان، با مردم زلزله زده این دیار ابراز همدردی کردند.

سیروس پالدی و جواد دست یافته مخترعین ایرانی، مدالهای طلای سالهای ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ خود را برای حمایت از کودکان زلزله زده غرب کشور به حراج گذاشتن و اذعان کردند بااین کار میخواهیم با عنایت الهی عواید این کار صرف کودکانِ زلزله زده غرب کشور شود .

کمک های مردمی

در راستای کمک به هموطنان حادثه دیده شهرداری سنندج نیز با برپایی ایستگاه های جمع‌آوری کمک‌ در میدان قبا، میدان شورا، شهرک مولوی، فیض‌آباد و میدان قانع مردم را فراخواند.

رئیس شورای شهر سنندج گ در این رابطه گفت: شهرداری سنندج ۵۰۰ میلیون ریال به مناطق زلزله‌زده کرمانشاه کمک می‌کند.

جلال شریعتی بیان کرد: به شهرداری سنندج این اجازه داده می‌شود که تا سقف ۵۰ میلیون تومان بابت استقرار، پشتیبانی، تدارکات لازم و خروج نیروهای شهرداری برای کمک به آسیب‌دیدگان زله کرمانشاه هزینه کند.

ایجاد پایگاه های جمع آوری کمک های مردمی در اقصی نقاط ایران اسلامی و حتی محروم ترین رئستاها و شهر های ایران به گونه ای زیاد و با استقبال فراوان روبرو شده است که قابل یادآوری دراین گزارش نیست اما حضور چشمگیر تمامی ایرانیان در صف های عاشقی برای مرهم نهادن بر زخم های زلزله بر تن هموطنان غرب کشور صجنه هایی را در مقابل دیگاه جهان و دوربین های خبری قرار داده است که حیرت آور است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.