همدان-شهرستان نهاوند، واقع در جنوب استان همدان و توسط رشته کوه‌های زاگرس احاطه شده‌است و لذا شرایط آب و هوایی در این شهرستان موجب شده تا بسیاری از باغداران این منطقه مرغوب ترین نوع سیب را تولید کنند.

شیرینی برداشت سیب در نهاوند کام باغداران را تلخ کرد

قدس آنلاین-گروه استان ها: با وجود تولیدات ۱۲۲ هزارتنی محصولات باغی اما متاسفانه نبود تعادل بین بازار عرضه و تقاضا و همچنین کمبود صنایع تبدیلی موجب می شود تا همه ساله بخش زیادی از این محصول بر روی دست کشاورزان بماند.

بنا بر گفته مسئولان در شهرستان نهاوند تعداد ۷۲۵۰ باغدار و بهره‌بردار در زمینه تولید سیب و محصولات باغی فعالیت دارند که در مجموع بیش از ۱۳ هزار و ۵۰۰ هکتار از این باغ‌ها به انواع درختان میوه اختصاص دارد و سالانه نزدیک به ۱۲۲ هزار تن میوه در آنها تولید می‌شود.

باغداران و ناتوانی در نگهداری محصول

باغداران نهاوندی که بنا بر گفته مدیر کشاورزی این شهرستان امسال توانسته اند در تولید سیب درختی رکورد زده و ۴۰ درصد افزایش محصول داشته باشند اما به نظر می رسد این افزایش محصول نه تنها کمکی به رشد اقتصادی آن ها نداشته بلکه فروس این محصول مازاد به سایر مشکلات آنها افزوده است.

در این رابطه یکی از باغداران نهاوندی اظهار می کند: نبود بازار فروش تضمین شده، کمبود فضای سردخانه، نبود صنایع تبدیلی و قیمت پایین این محصول شرایط نامطلوبی را برای باغداران رقم زده است.

احمد بیگی بیان می کند: باغداری که ۴۰۰ تن محصول از باغ خود برداشت می کند قادر با بازاریابی برای این محصول نیست و لذا برای اینکه میوه خراب نشود مجبور است که دسترنج یک ساله خود را به دست دلالان بسپارد و این موضوع یعنی زدن چوب حراج به محصول.

وی که تنها موفق به ذخیره سازی یک سوم محصول برداشت شده در سردخانه شده است بیان می کند: ظرفیت محدود ذخیره سازی در این شهرستان موجب می شود تا بسیاری از باغداران با تحمیل هزینه محصول خود را به خرم آباد ارسال کنند که این موضع بر قیمت محصول افزوده و باغداران را متضرر می کند.

با وجود تولیدات ۱۲۲ هزارتنی محصولات باغی در نهاوند اما بخش زیادی از این محصول بر روی دست کشاورزان می ماندوی ابراز می کند: باغداران تنها محصولات بدون لک و مرغوب را می توانند با این وضعیت به فروش برسانند و بخشی از محصول که به «پا درختی» شهرت دارد به دلیل نبود صنایع تبدیلی از بین رفته و به زیر خاک برده می شود.

وی اظهار می کند : متاسفانه این وضعیت همه ساله ادامه داشته و حتی موجب انصراف بسیاری از باغداران برا یادامه کار شده است.

وی عنوان می کند: توان یک باغدار در این حد نیست که هم به دنبال برداشت محصول و تامین کارگر و وسیله نقلیه و سردخانه باشد، هم بازار فروش برای خود مهیا کند و هم محصولات خود را به دیگر محصولات تبدیل کند لذا در این راستا حمایت و برنامه ریزی دولتمردان بسیار ضروری است.

ثروتی که از دست می رود

نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی در این رابطه می گوید: سالانه ۲۵ هزار تن محصول سیب در شهرستان تولید می‌شود که تنها سردخانه نگهداری میوه این شهرستان با وجود این ظرفیت کم جوابگوی نگهداری این محصول نیست و این یکی از مشکلات عمده باغداران نهاوندی همین موضوع است.

حسن بهرام‌نیا با بیان این‌که احداث چند سردخانه نگهداری میوه در شهرستان نهاوند لازم و ضروری است می افزاید: بهترین زمین حاصل‌خیز در مقیاس ملی در شهرستان نهاوند وجود دارد ولی متأسفانه ما از این ظرفیت‌های بالقوه حتی حداقل بهره‌برداری و استفاده نشده است.

وی کمبود سردخانه نگهداری میوه را یکی از مهترین مشکلات باغداران نهاوندی می داند و ادامه می دهد: این مشکل سبب شده محصولات باغی نهاوند روی دست کشاورزان بماند.

 وی با ابراز تاسف از اینکه سالانه در شهرستان نهاوند ۲۵ هزار تن محصول سیب تولید می‌شود و روی دست باغداران شهرستان می‌مان یادآور می شود: ما در زمینه کشاورزی و باغداری در شهرستان نهاوند ظرفیت‌های زیادی داریم و باید کمک کنیم که از این ظرفیت‌ها نهایت استفاده را ببریم و تلاش کنیم که کشاورزان این شهرستان توانمند شوند و انگیزه آن‌ها بالا برود.

وی لبا اشاره به تولید سالانه ۱۲۲ هزار تن محصولات متنوع باغی در این شهرستان اظهار می کند: با وجود مرغوب بودن این محصولات به خصوص محصول سیب و هلو اما این محصولات روی دست کشاورزان می‌ماند و این موضوع موجب تأسف است.

بهرام‌نیا می افزاید: در صورتی که این محصولات در شهرستان فرآوری شوند و یا در شهرستان چند سردخانه نگهداری میوه وجود داشته باشد نه تنها این محصولات به صورت خام از شهرستان خارج نمی‌شوند بلکه سبب شکوفایی اقتصادی و توانمند کردن کشاورزان و باغداران شهرستان نیز می‌شود.

وی عنوان می کند: با وجود این حجم تولید محصولات باغی متأسفانه در شهرستان نهاوند تنها دو سردخانه وجود دارد که یکی از این سردخانه‌ها محل نگهداری گوشت و مرغ است و یکی دیگر از سردخانه‌ها نیز با ظرفیت اسمی پنج هزار تن که ظرفیت واقعی آن تنها دو هزار و ۵۰۰ تن است.

افزایش هزینه های برداشت

مدیر جهادکشاورزی شهرستان نهاوند نیز می گوید: برداشت معمول سیب از باغ‌های نهاوند نزدیک به ۳۰ تن از هر هکتار است. بیش از ۴۵ درصد باغ‌های مثمر نهاوند به تولید انواع سیب قرمز، زرد و سبز تابستانه و پاییزه و سیب گلاب اختصاص دارند که باغداران برحسب علاقه باغ‌های خود را به آنها اختصاص می‌دهند.

احمد باقری تصریح کرد: گرانی جعبه، هزینه‌های کارگر و حمل‌ونقل، ارزانی قیمت خرید محصول، صادر نشدن محصول، کمبود ظرفیت سردخانه‌ها و نبود صنایع وابسته و تبدیلی در شهرستان از مهمترین مشکلات باغداران نهاوندی است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان نهاوند با اشاره به اینکه انواع سیب تابستانه و پاییزه این شهرستان به استان‌های همجوار از جمله تهران، لرستان، مرکزی و کرمانشاه صادر می‌شود، اظهار می کند: هر ساله بیش از ۱۲۲ هزار تن انواع محصولات باغی در نهاوند تولید می‌شود که بنا بر اظهار مسئولان این محصولات ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال درآمد برای شهرستان دارد که چنانچه با تدابیر ویژه مسئولان صنایع تبدیلی در نهاوند و یا حتی در استان احداث شود و امکان بهره‌برداری از محصولات درجه دو و سه هم فراهم شود، این میزان درآمدزایی به مراتب بیشتر خواهد شد و سود فروش و تبدیل این محصولات به شهرستان برمی‌گردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.