قدس: زمانی دره‌ای بود به نام قرقاول، در میانه جنگل‌های انبوه «سراوان»در ۱۵ کیلومتری جنوب رشت اما با دفن زباله که طبق توافق سازمان محیط‌زیست و شهرداری رشت قرار بود به‌صورت موقت و به وسعت تنها ۲٫۵ هکتار باشد حالا دامنه دفن زباله‌ها به ۱۴ هکتار و به عمق ۷۵ متر رسیده است.

زباله‌های رشت در برابر محیط‌زیست قد کشیدند

قدس آنلاین-گروه استان ها: ارتفاع زباله‌های تلنبار شده رشت، خمام، سنگر و روستاهای اطراف رشت نه‌تنها این دره را پرکرده است، بلکه اکنون به ارتفاع ۱۱۰ متری رسیده است وزندگی گیاهان، حیوانات و انسان‌هایی که در کنار این زباله‌دانی بزرگ در جنگل سراوان زندگی می‌کنند را با بحران مواجه کرده است.

انباشت زباله‌ها همچنین در این منطقه موجب جاری‌شده شیرابه متعفنی شده که نه‌تنها به ازدیاد حشرات موذی منجر شده بلکه آب‌های روان و چشمه‌سارها نیز آلوده کرده است.

اقدامی نشده است

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط‌زیست شورای رشت در این رابطه می‌گوید:  جنگل‌های سراوان یک منابع طبیعی و خدادادی است که براثر بی‌مبالاتی و سوء مدیریت درگذشته به یک بحران تبدیل‌شده است.

فاطمه شیرزاد اظهار می‌کند: تاکنون جلسات متعددی در  خصوص سراوان برگزارشده است اما متأسفانه هنوز اقدام مؤثری در خصوص سراوان انجام‌نشده است. 

تهدید جدی است

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست رشت با ابراز نگرانی جدی در این رابطه اظهار می‌کند: به‌طور میانگین هر ثانیه ۴ لیتر شیرابه از جایگاه دفن زباله سراوان به سمت طبیعت سرازیر می‌شود که بارندگی‌های اخیر موجب افزایش حجم شیرابه‌ها شده تا جایی که در هر ثانیه ۱۴لیتر شیرابه وارد رودخانه‌های رشت می‌شود.

علی‌اصغر خودکار می‌گوید: شیرابه ناشی از زباله‌ها از عوامل ازدیاد جمعیت مگس، بیماری و دیگر مشکلات برای ساکنین منطقه است و رانش اخیر زباله در جایگاه دفن زباله سراوان مشکلات جدی برای این جایگاه به وجود آورده است و سطح بیشتری از جنگل سراوان را اشغال کرده است.

شهرداری کوتاهی می‌کند

وی انگشت اتهام را به سمت شهرداری رشت نشانه گرفته و ادامه می‌دهد: شهرداری رشت در انجام اقدامات لازم برای کم شدن وضعیت بحرانی جایگاه دفن زباله سراوان کوتاهی می‌کند.

علی‌اصغر خودکار تأکید می‌کند: اگر هر چه سریع‌تر برای نصب زباله‌سوز استاندارد نصب نشود، مجبور خواهیم شد از شهردار رشت شکایت کنیم.

وی بابیان اینکه عدم حضور شهردار و معاونین وی در جلسه فرمانداری رشت در خصوص بررسی وضعیت جایگاه دفن زباله هم بسیار عجیب بود،گفت: در حال حاضر خسارت‌هایی که در اثر رانش زباله در این جایگاه به وجود آمده است در حال بررسی است و اگر هر چه سریع‌تر جبران نشود، شهردار جدی رشت به دادگاه معرفی خواهد شد

کوتاهی محیط‌زیست

رئیس شورای اسلامی سراوان نیز با اشاره به مصوبات جلسه شورای تأمین استان برای پیگیری مشکلات زباله سراوان اظهار می‌کند: یکی از مصوبات این جلسه راه‌اندازی کارخانه زباله‌سوز با ظرفیت ۶۰۰ تن است که زمین آن خریداری و اعتبارش نیز تخصیص داده‌شده است.

غلام پور با اشاره به کوتاهی محیط‌زیست در اجرای وظایف خود بیان می‌کند: در جلسه شورای تأمین مصوب شد تا زمانِ راه‌اندازی زباله‌سوز، از شهرهایِ اطراف، زباله‌ای به سراوان آورده نشود و فقط زباله‌های رشت و بخش‌های تابع شهرستان رشت در آنجا تخلیه شود.

وی اظهار کرد: شیرابه‌های ناشی از زباله‌ها موجب شده تا چاه‌های آب سراوان از رده خارج شوند.

شهرداری تنهایی قادر به حل مشکل نیست

شهرداری رشت که این روزها به‌واسطه ناتوانی در رفع مشکل زباله‌ها در معرض مواخذه قرار دارد بنا بر گفته شهردار ظاهراً  تنهایی قادر به حل این مشکل نیست.

ارتفاع زباله‌های تلنبار شده رشت، خمام، سنگر و روستاهای اطراف رشت نه‌تنها این دره را پرکرده است، بلکه اکنون به ارتفاع ۱۱۰ متری رسیده استشهردار رشت در این رابطه توضیح می‌دهد: شهرداری نمی‌تواند مدعی این موضوع باشد که معضل فاضلاب شهری را حل می‌کند و جلوی ورود فاضلاب به رودخانه‌ها را می‌گیرد.

مسعود نصرتی اظهار می‌کند: همه باید در این راه همراه شهرداری رشت شوند.

وی بیان می‌کند: روزانه یک هزار و ۱۰۰ تن زباله در سراوان تخلیه می‌شود که ۶۰۰ تن آن مربوط به شهر رشت است ابراز می‌کند: برای حل معضل زباله در سراوان نیاز به عزم استانی و کمک همگانی است و ۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای خرید دستگاه‌های زباله‌سوز اختصاص داده‌شده است.

وی می‌گوید: متأسفانه در حال حاضر ارتفاع زباله‌های انباشته‌شده در سراوان به ۱۱۰ متر رسیده است.

بدهی ۷۳۰ میلیارد تومانی

وی با اشاره به اینکه در سال ۱۳۵۵ شهر رشت یکی از ۵ شهر توسعه‌یافته ایران بود اذعان می‌کند: متأسفانه در سال ۹۵ با در نظر گرفتن مؤلفه‌های مختلف شهر رشت پس از شهرکرد در جایگاه بیست و ششم قرار گرفتیم.

شهردار رشت با اشاره به این موضوع که شهرداری رشت ۷۳۰ میلیارد تومان بدهی دارد ادامه می‌دهد: اگر بخواهیم با همان روند گذشته کارها را پیش ببریم چندین سال باید هیچ فعالیت عمرانی انجام نشود تا بدهی ۷۳۰ میلیارد تومانی شهرداری رشت پرداخت شود.

وی با اشاره به اینکه برخی از کارکنان شهرداری ماه‌ها است که حقوق دریافت نکرده‌اند ادامه می‌دهد: با شرایط فعلی حتی نمی‌توان بدهی کارکنان را پرداخت کرد.

در انتظار پسابرجام

دفن غیراصولی زباله  و معضل ناشی از زباله‌ها در منطقه سراوان در حالی شدت گرفته است که طی سه سال گذشته بنا بر اظهارات استاندار استان گیلان تعداد ۲۰۰ نشست در خصوص مدیریت پسماند برگزارشده است و بااینکه دکتر نجفی مدعی است این جلسات نتایج خوبی داشته است اما مشکلاتی که در حال حاضر گریبان گیر مردم این منطقه و محیط‌زیست شده است حکایت دیگری دارد.

استاندار گیلان همچنین اظهار داشته است: راه‌اندازی زباله‌سوز و کمپوست با مشارکت طرف خارجی ازجمله برنامه‌هایی است که قطعاً در فضای پسابرجام شکل خواهد گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.