مشهد- اجرای «سیاست‌های سلامت» که از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده و خدمت رسانی در حوزه سلامت به مناطق محروم از اولویت‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد است و برنامه تحول نظام سلامت با این هدف در همه حوزه‌ها باید با قوت ادامه پیدا کند. این مطلب را رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار ما و در راستای معرفی برنامه‌های کاری خود عنوان می کند.

کمبود ۲۷۰۰ تخت بیمارستانی در خراسان رضوی

قدس آنلاین-گروه استان ها- پروین محمدی: دکتر محمدرضا دارابی خاطرنشان کرد: کمبود تخت‌های پزشکی یکی از مشکلاتی است که با وجود افزایش ۱۲۰۰ تخت در سه سال اخیر، باز هم حدود ۲۷۰۰ تخت کم داریم و تلاش خواهیم کرد با رفع این کمبود بتوانیم بهترین خدمات را به لحاظ کمی و کیفی در قطب ۹ کشور به بیمارانی که شمار زیادی از آن‌ها زائر امام هشتم(ع) هستند و به نیت شفا و قصد درمان به مشهد می‌آیند، ارائه دهیم.
دکتر دارابی تربیت نیروی مورد نیاز جامعه با تعهد اخلاقی را اولویت دیگر دانشگاه دانست و تصریح کرد: این دانشگاه با ۸۶۰ عضو هیئت علمی و ۹۲۲۸ دانشجو که ۳۰ درصد آن‌ها در مقطع تحصیلات تکمیلی هستند با بیش از ۳۰ بیمارستان آموزشی و... و ۲۵ هزار نیرو در واحدهای مختلف تحت پوشش یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های کشور است و در جهت سیاست‌های سلامت، ابلاغی رهبر معظم انقلاب (افق ایران در سال ۱۴۰۴) حرکت رو به رشدی در حیطه بهداشت، درمان، آموزش، پژوهش، فرهنگی دانشجویی، غذا و دارو، توسعه مدیریت و منابع داشته است، از این رو سعی داریم در راستای برنامه توسعه شبکه و برنامه‌های وزارت بهداشت در صحن علنی مجلس و اسناد بالادستی با استمرار طرح تحول نظام سلامت و استمرار پزشک خانواده با اتکا به عناصر خدمتگزار این دانشگاه با تمام توان به وظیفه خود عمل کنیم و کارهای بزرگی که در خانه‌های بهداشت و حاشیه شهرها انجام شده با قدرت ادامه دهیم تا تحقق «عدالت اجتماعی» را در مناطق محروم نیز شاهد باشیم.

اخلاق مداری در کنار ارتقای کمی و کیفی

دکتر دارابی با تأکید بر ضرورت رعایت اخلاق پزشکی و تربیت نیروهای اخلاقمدار اظهار داشت: در حوزه آموزش افزون بر ارتقای کمی و کیفی باید اخلاق حرفه‌ای را به دانشجویان آموزش دهیم تا با گسترش اخلاق پزشکی و حرفه‌ای پزشکانی اخلاقمدار و مردمدار که درد مردم را بفهمند و مشروعیت و مقبولیت بین مردم پیدا کنند تربیت کنیم، بنابراین به آموزش نیروهای متخصص و متعهد باید اهمیت بیشتری بدهیم.
وی با اشاره به پیام ارزشمند رهبر معظم انقلاب که «کاری کنید تا بیماران جز دغدغه بیماری نگرانی دیگری نداشته باشند» تصریح کرد: در این راستا اورژانس‌های شهری و بیمارستانی را تقویت خواهیم کرد تا در قالب کاری علمی و خدماتی کمک‌های لازم را به مردم ارائه کنند.
در حوزه بهداشت هم پیشگیری را مقدم بر درمان دانسته و خدمات مورد نیاز را در حاشیه شهرها نهادینه خواهیم کرد تا با ارتقای سلامت مردم بتوانیم روز به روز به جای افزایش تعداد تخت‌ها شمار آن‌ها را کاهش دهیم.
دارابی ادامه داد: در حوزه غذا و دارو نگاهمان به تأمین داروهای اساسی و مورد نیاز مردم است تا بیماران برای تهیه دارو با مشکلی روبه‌رو نشوند.

پرداخت مطالبات پزشکان

وی با قدردانی از خدمات صادقانه پزشکان و صبوری برای دریافت مطالبات چندین ماهه خود اظهار امیدواری کرد با وجود شرایط مالی و مشکلات موجود مطالبات این گروه بهنگام پرداخت و طلب پزشکان و داروخانه‌ها بموقع تسویه شود.
دکتر دارابی به ظرفیت‌های علمی، پژوهشی و نخبه‌های دانشگاه اشاره کرد و یادآور شد: با توجه به اینکه دانشگاه علوم پزشکی مشهد در عرصه‌های مختلف علمی، آموزشی، پژوهشی، بهداشتی و درمانی در کشور برتر شناخته شده است، کاهش مشکلات و چالش‌های این حوزه را سرلوحه فعالیت‌های خود در راستای سیاست‌های حوزه سلامت که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده قرار داده و با بهره‌گیری از توان نیروهای متخصص و کارآمد در معاونت‌های بهداشتی، درمانی، دانشجویی فرهنگی، غذا و دارو، پژوهش، توسعه منابع و مدیریت تلاش خواهیم کرد تا اهداف نظام جمهوری اسلامی را در حوزه سلامت و تأمین نیازهای جامعه در این زمینه تحقق بخشیم.

وی با بیان اینکه ارتقای علمی، پژوهشی، آموزشی، بهداشتی، توسعه و عمران باید متناسب با نیازهای مردم و جمعیت زیرپوشش، اجرایی و خدماتی باشد، گفت: دانشگاه  علوم پزشکی مشهد افزون بر ۶ میلیون جمعیت استان، در سال ۲۷ میلیون زائر ایرانی و خارجی را نیز باید تحت پوشش خدمات بهداشتی درمانی قرار دهد، از این رو با استفاده از ظرفیت‌های مختلف باید بتوانیم مطابق با نیاز این جمعیت مرکز بهداشتی درمانی، بیمارستان، کلینیک ویژه، تحت بیمارستانی و... مهیا کنیم، زیرا دانشگاه تابع مطالبات مردم است و باید کمر همت برای خدمت به مردم ببندیم.

نقش خیرین

دکتر دارابی به نقش خیرین و اهمیت مشارکت نیکوکاران در حوزه سلامت اشاره و اظهار کرد: حضور خیرین در حوزه سلامت ارزشمند است و تاکنون با تشکیل شورای مشارکت‌های مردمی در بیمارستان‌های دانشگاهی کمک‌های خوبی به بیماران نیازمند و مراکز بهداشتی درمانی داشته‌اند و با تهیه ملزومات و تجهیزات بیمارستانی و کمک به بخش مددکاری و... در تأمین هزینه بیماران و کاهش مشکلات آنان سهیم بوده‌اند.
از این رو انتظار داریم خیرین عزیز ما حضور پررنگ تری در حوزه سلامت داشته باشند و با تأمین بخشی از نیازهای این حوزه به کاهش مشکلات بیماران کمک کنند.
وی با اشاره به حضور دانشجویان خارجی مشغول به تحصیل در این دانشگاه اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی مشهد با توان بالای علمی و ظرفیت‌هایی که دارد توانسته است در جذب دانشجوی خارجی موفق باشد که امیدواریم با این ظرفیت بتوانیم مجوز رشته‌های بیشتری را برای جذب دانشجویان خارجی دریافت کنیم و مبادلات علمی وسیع‌تری داشته باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.