رئیس نظارت حیات وحش محیط زیست استان زنجان شمار آهوان دشت سهرین را یک هزار و ۱۰۵ راس برشمرد و گفت: این آمار رضایت‌بخش نیست و جمعیت کنونی آخرین بازماندگان آهوی شمال‌غرب زنگ خطری برای حیات وحش است.

زنگ خطر برای جمعیت آهوان دشت سهرین

به گزارش قدس آنلاین، علی قره‌جه‌لو دراین باره گفت:  متاسفانه به علت تخریب زیستگاه آهوان دشت سهرین، این گونه‌های نادر به اطرف پراکنده شده بودند اما هم اکنون مشاهده می‌شود که گله‌های ۱۰۰ راسی، ۲۰۰ راسی و بیشتر به این منطقه بازگشتند.

وی کشت‌های گسترده و مدیریت نشده، حفر چاه‌های غیرمجاز، تغییرکاربری‌های غیرمجاز، آمد و شدهای غیراصولی افراد، خودروهای سبک و سنگین را علت بروز نا آرامی در زیستگاه آهوان دشت سهرین برشمرد و گفت: این جانوران به علت نبود امنیت از زیستگاه خودشان پراکنده می‌شوند.

وی شمار آهوان در سرشماری پارسال را یک هزار و ۸۲ راس برشمرد و گفت: امسال جمعیت آهوها به یک هزار و ۱۰۵ راس رسیده است اما با توجه به زاد و ولد آن‌ها انتظار می‌رفت جمعیت شان بیش از این باشد اما رشد چندان نداشته و کم و بیش ثابت مانده است.

وی ثابت ماندن تقریبی آخرین ذخایر ژنتیک آهوی شمال‌غرب کشور را زنگ خطری برای حیات وحش خواند و گفت: این جانوران آخرین بازماندگان آهوی ایرانی در منطقه شمال‌غرب هستند و باید همه مردم برای حفظ آن حساس باشند.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.