سخنگوی دولت می‌گوید: خطاب سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب در بازدید از مناطق زلزله زده غرب کشور و تأکید ایشان بر اینکه از آنچه انجام شده، قانع نیستند تنها دولت نیست، بلکه تمام دستگاه‌های نظام را شامل می‌شود.

نوبخت: مخاطب رهبری همه دستگاه‌ها هستند
قدس آنلاین- سخنگوی دولت می‌گوید: خطاب سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب در بازدید از مناطق زلزله زده غرب کشور و تأکید ایشان بر اینکه از آنچه انجام شده، قانع نیستند تنها دولت نیست، بلکه تمام دستگاه‌های نظام را شامل می‌شود.
محمد باقر نوبخت در نشست خبری دیروز خود در پاسخ به پرسش قدس درباره فرمایش رهبری مبنی براینکه هنوز از اقدام‌های انجام شده برای اسکان مردم زلزله زده راضی نیستند و دولت چه برنامه‌ای دارد، گفت: ۹۴۰ میلیارد برای اسکان زلزله زدگان اختصاص یافت. اما سخنان رهبری خطاب به دولت نبود، بلکه مسئولان نظام بود و سخنان ایشان واقع بینانه و متناسب با انتظار مردم بود. وی افزود: بنا شده مسئولیت این اسکان‌ها را به عهده بنیاد مسکن واگذار کنیم، چون هم تخصص دارند و هم توانایی. مسئولیت بازسازی و اسکان موقت را به بنیاد مسکن دادیم، اما بنیاد مسکن اعلام کرد تصمیم ندارد این پول را گرفته و خانه‌های ساخته شده را تحویل مردم دهد، بلکه هر کس خودش برای ساخت اقدام کند، این گونه مردم راضی‌تر هستند.
وی درباره اینکه بازسازی مسکن برای مردم زلزله زده با وام ۲۵ تا ۳۵ میلیون تومانی و کمک بلاعوض ۵ میلیونی اگر کار ناممکنی نباشد، دشوار خواهد بود و در آستانه فصل سرما، اسکان موقت مردم موضوعی دارای اولویت است و تأمین اقلام و مواد اولیه ساخت و ساز برای مردم به چه نحو مدیریت خواهد شد، با بیان اینکه زلزله اخیر اولین تجربه از این دست برای دستگاه‌های مسئول در کشور نیست، گفت: سازوکارها برای این امر تعریف شده است، اگرچه حجم و گستردگی کار ممکن است برخی تصمیم‌گیری‌ها و تدارکات را ایجاب کند، ولی قول می‌دهیم و امیدواریم در این زمینه سرافراز باشیم.
 از منافع ملی خود در برابر توتال عدول نمی‌کنیم
سخنگوی دولت درباره تعلل شرکت توتال در اجرای تعهدات خود در قرارداد نفتی با ایران نیز با بیان اینکه این قرارداد فرایند نسبتاً طولانی را طی کرد و در ایستگاه‌های مختلف مورد مداقّه و ارزیابی قرار گرفت، اظهارداشت: اتفاقاً یکی از نکات قوّت این قرارداد این بود اگر طرف مقابل عدول‌ کرد پیش بینی‌های لازم را کرده‌ایم و ما به هیچ وجه از حقوق ملّی خودمان کوتاه نخواهیم آمد.
سخنگوی دولت درباره حواشی ایجاد شده حول موضوع مسکن مهر پس از زلزله اخیر با تشریح فرآیند تکمیل پروژه‌های این طرح در دولت یازدهم، گفت: اینکه ما سؤال کنیم چرا مسکن مهر در یک شهر خسارت زیادی از زلزله دیده امری طبیعی و منطقی است و نباید برچسب سیاسی به آن زد. وی افزود: این موضوع متوجه دولت‌ها هم نیست، زیرا این خانه‌ها را پیمانکاران ساخته‌اند، بنابراین انتقاد از وضع مسکن مهر تخطئه درباره مسکن مهر نیست و موضع دولت شائبه سیاسی ندارد و وظیفه دولت است که مطالبه کند و البته نباید این موضوع را به همه پروژه‌های مسکن مهر در سراسر کشور تعمیم داد که دچار مشکل هستند، اما باید این بازبینی از تمام ساختمان‌ها صورت گیرد.
گزارش ۱۰۰ روزه دولت آماده ارائه است
نوبخت در پاسخ به پرسش دیگری درباره وعده رئیس جمهور برای ارائه گزارش ۱۰۰ روزه عملکرد دولت، گفت: این گزارش آماده شده و روی‌ میز ‌من است و در اسرع وقت تقدیم رئیس جمهور می‌شود و ایشان نیز آن را به اطلاع مردم شریف ایران خواهند رساند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه، درباره درخواست نمایندگان مجلس برای پرداخت بدهی دولت به تأمین اجتماعی هم با یادآوری اینکه بخشی از این بدهی به دلیل تکالیف قانونی است که مجلس وضع کرده است، اظهار داشت: مطالبات تأمین اجتماعی پیامد انباشت دیون در چند دهه و دولت‌های مختلف است و اینکه نمایندگان بگویند دولت در شرایط خاص امروز تمام این طلب تاریخی را پرداخت کند درست نیست.
نوبخت گفت: نمایندگان از وضع طرح‌های عمرانی باخبرند و امیدواریم از این پس هم کمتر طرح هایی که دولت را بدهکار می‌کند، پیگیری کنند.
منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.