با شکست کامل گروه تروریستی داعش در سوریه و عراق، تحولات منطقه وارد مرحله جدیدی از گذار شده است و به موازات این تحول بنیادین و مهم دیپلماسی منطقه‌ای ایران نیز با حداکثر ظرفیت اجماعی قوای مجریه و مقننه روزهایی پرکار را سپری می‌کند.

دیپلماسی حداکثری ایران برای مدیریت پساداعش

قدس آنلاین- با شکست کامل گروه تروریستی داعش در سوریه و عراق، تحولات منطقه وارد مرحله جدیدی از گذار شده است و به موازات این تحول بنیادین و مهم دیپلماسی منطقه‌ای ایران نیز با حداکثر ظرفیت اجماعی قوای مجریه و مقننه روزهایی پرکار را سپری می‌کند.
پیروزی کامل محور مقاومت که با پایداری و حمایت ایران و توفیق دیپلماسی تهران در پای کار آوردن روسیه محقق شد، جهان را به تحسین واداشت، اما به باور کارشناسان و اهل فن دوران پساداعش و تثبیت سیاسی و گذار در سوریه و تحکیم امنیت و بازسازی عراق و سوریه، حساسیت و اهمیتی کمتر از شکست دادن گروه‌های تروریستی ندارد و مدیریت این مرحله تعیین کننده روند تحولات آینده خواهد بود.
به همین منظور جمهوری اسلامی ایران بار دیگر به دنبال ایفای نقش محوری خود در ساماندهی و هدایت امور این مرحله در مسیر صحیح است.
بویژه در شرایطی که رژیم عربستان سعودی با تمام قوا مترصد فضاسازی و اعمال فشار بر ایران و عناصر قدرت منطقه‌ای آن است که اتفاق‌هایی مانند بحران سیاسی اخیر در لبنان و طرح اتهام علیه حزب‌الله لبنان و ایران با ادعای مداخله در امور آنچه سعودی‌ها هویت ملی عربی می‌خوانند و می‌خواهند رهبری خود را بر این هویت تحمیل کنند و حتی سطح تحریک کنندگی را تا حد تهدید ایران و القای برخورد محتمل میان جبهه عربی و تهران ارتقا داده هماهنگی میان محور مقاومت و ائتلاف سه گانه ایران، روسیه و ترکیه در مدیریت پساداعش در سوریه و حتی عراق بسیار پر اهمیت است.
از این رو نه تنها دستگاه دیپلماسی کشور که شخص رئیس جمهور و در کنار او علی لاریجانی رئیس قوه مقننه در حاشیه مجمع مجالس آسیایی در ترکیه و در یک رویکرد جدید و بی‌سابقه رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کشور نیز دور جدیدی از دیپلماسی فعال و دیدارهای منطقه‌ای را در این مسیر به پیش می‌برند.
دیدار سه جانبه سران ایران، روسیه و ترکیه در سوچی برای تنظیم سیاست سه کشور در مورد مرحله گذار و تثبیت سیاسی سوریه بالاترین سطح از توافق و دیپلماسی هماهنگ محور جدید در منطقه و یک اتفاق بی‌سابقه در چهار دهه گذشته به شمار می‌رود.

پایان کار داعش، پایان کار ایران، روسیه و ترکیه نیست
مهم‌ترین نکته در این ائتلاف سازی، شکل‌گیری یک ائتلاف و همکاری تنگاتنگ نظامی در منطقه ضد تروریست‌ها و محور حمایت از آن‌هاست؛ توافقی که نشان می‌دهد پایان کار داعش پایان کار همکاری سه کشور نیست و تازه گروه‌های تروریستی دیگر در صدر فهرست قرار خواهند گرفت.
وزارت دفاع روسیه روز گذشته اعلام کرد: در جلسه فرماندهان ستاد مشترک نیروهای مسلح ایران، ترکیه و روسیه که در سوچی انجام شد، بر موضوع مبارزه مشترک با گروه تروریستی وهابی جبهه النصره نیز توافق شده است که ضربه مهلک دیگری بر پیکر محور سعودی حامی جریان سلفی و وهابی به شمار می‌رود، بویژه آنکه این توافق به معنای تغییر صد درصدی سیاست‌ها و رویکرد ترکیه که در گذشته از حامیان جبهه النصره به شمار می‌رفت تلقی می‌شود و جریان مقابله با تروریست‌ها در سوریه را کاملاً دگرگون خواهد کرد.
از هم اکنون آثار این تحولات جدید در منطقه و مدیریت میدانی ایران و حالا دیپلماسی فشرده تهران آثار خود را نمایان کرده است. توافق سوچی، حضور بشار اسد در روسیه پیش از این نشست، بازگشت سعد حریری به لبنان و انصراف از استعفای برنامه‌ریزی شده‌اش در ریاض و ائتلاف نظامی مثلث مبارزه با تروریسم تنها طلیعه رخدادهای جدید در منطقه هستند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.