نبود نخست وزیر یا دولت ضرر و آسیبی به حزب الله وارد نمی کند. ما تجربه­ای در کشور داریم که ۱۸ ماه لبنان بدون رئیس جمهور بود و حزب الله نیز آسیبی ندید

استعفای حریری آسیبی به مقاومت اسلامی لبنان نمی زند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از هفته نامه بیت المقدس؛ جنگ با داعش و تحولات سوریه و لبنان مدت‌ها بود که لبنان را از کانون توجهات در منطقه تاحدی دور کرده بود، اما انتشار خبر استعفای غیرمنتظره نخست وزیر لبنان بار دیگر دوربین رسانه‌ها و نگاه کارشناسان را متوجه این کشور کوچک اما مهم کرده است.

کمتر از دو روز پس از آن که سعد حریری، نخست وزیر سابق لبنان در پارلمان این کشور حضور یافت، در جریان سفر به عربستان و دیدار با مقامات این کشور در ریاض استعفای خود را به صورت غیرمعمول اعلام کرد.

استعفای نخست وزیر لبنان آنهم خارج از این کشور، با تعجب بسیار لبنانی ها و مقامات سایر کشورها مواجه شد و در خصوص آن تحلیل‌های مختلفی صورتی گرفته است.

در همین راستا با «یاسر الحریری» کارشناس و تحلیلگر سیاسی لبنان گفتگو کردیم که شرح آن از نظر می گذرد:

نظر شما درباره علت استعفای ناگهانی سعد الحریری نخست­وزیر لبنان و نقش سعودی­ها در تحمیل این استعفا بر وی چیست؟

مشخص است که سعودی­ها برای سوق دادن لبنان به سوی گزینه­های گسترده سیاسی و امنیتی طرح و نقشه دارند تا وضعیت تنش­زا شود. طبیعتا این نوع استعفا برای لبنان و جامعه­بین­المللی و منطقه نیز بسیار ناگهانی بود. نخست وزیر لبنان در ریاض تحت بازداشت و اقامت جبری قرار دارد و بر همین اساس نیز «میشل عون» رئیس جمهور لبنان در سخنانی تاکید کرد که اظهارات الحریری در این شرایط مبهم و پیچیده، نظر و سخن وی نیست. بنابراین ما با بازداشت نخست وزیر کشور مواجه هستیم و این اقدام برخلاف قطعنامه­های بین­المللی و منشور سازمان ملل است. سعودی­ها از سوی نهادهای رسمی لبنان به بازداشت سعد الحریری متهم هستند. این اقدام عربستان پیامدهایی را در پی دارد که سعودی­ها نیز به حفظ این پیامدها تمایل دارند.

علیرغم تاکیدات رئیس جمهور و دبیرکل حزب الله لبنان مبنی بر لزوم بازگشت سعدالحریری به کشور، چرا سعودی­ها اجازه بازگشت نخست­وزیر لبنان به بیروت را نمی­دهند؟

مطمئنا بازگشت سعدالحریری در اختیار وی نیست و تصمیم­گیری در این زمینه به­ سعودی­ها به ویژه «محمد بن سلمان» ولیعهد این کشور بستگی دارد. سفیر فرانسه در ریاض نیز پس از دیدار با وی اعلام کرد که وی نتوانست به تنهایی با الحریری دیدار کند بلکه ۶ فرد سعودی در اطراف نخست وزیر لبنان حضور داشتند که با زبان­های مختلفی با هم سخن می­گفتند و همچنین مسئولیت تامین امنیت الحریری را نیز عناصر سعودی برعهده داشتند نه لبنانی. سفیر فرانسه همچنین گفت که سعد الحریری نه تنها هرگونه سخن گفتن در زمینه سیاسی را رد و از او عذرخواهی کرده بود بلکه دعوت سفیر فرانسه برای صرف ناهار در محل این سفارتخانه در ریاض را هم رد کرده بود. بنابراین نخست وزیر لبنان در ریاض تحت اقامت اجباری است و البته برخی نیز در داخل لبنان با عربستان همصدا شده اند تا این کشور را از این اقدام تروریستی آشکار رفع اتهام کنند.

سعد حریری مدعی شده که در لبنان هدف ترور قرار می­گیرد و احساس خطر می­کند. این ادعای او را چگونه ارزیابی می­کنید؟

طبق اطلاعات شخصی من از نهادهای سیاسی، معتقدم که احساس ترس سعد حریری نسبت به مسائل امنیتی باید از سوی سعودی­ها باشد و من هشدار می­دهم که احتمال دارد سعد یا یکی از اعضای خانواده­اش در لبنان یا خارج از لبنان مورد تعرض سعودی­ها قرار گیرند. زیرا نهادهای امنیتی لبنان هرگونه تلاش برای آسیب زدن به سعد الحریری را تکذیب کرده اند. ما در برابر هجمه امنیتی سعودی­ها علیه لبنان قرار داریم و نهادهای امنیتی لبنان نیز هشدار داده اند که امکان دارد برخی افراد نقاب زده یا عضو گروه­های تکفیری عملیات­های ترور را در لبنان انجام دهند.

آیا هدف از استعفای حریری زمینه سازی برای حمله نظامی به لبنان و فشار بر حزب الله است؟

برخی در لبنان همراه با سعودی­ها در صدد هستند تا اینگونه وانمود کنند که نخست وزیر لبنان و یا دولت تحت فشارهای حزب الله وادار به استعفا شده است. به نظر من اینگونه نگاه و نظر در شرایط کنونی در لبنان به نفع هیچ کس نیست. زیرا نبود نخست وزیر یا دولت ضرر و آسیبی به حزب الله وارد نمی کند. ما تجربه­ای در کشور داریم که ۱۸ ماه لبنان بدون رئیس جمهور بود و حزب الله نیز آسیبی ندید. بر همین اساس نیز حمله نظامی به حزب الله نیازمند محاسبات سیاسی و راهبردی است و این اقدام فقط برای راضی کردن گروهی در لبنان یا سعودی­ها صورت نمی گیرد. به صورت کلی در هر زمانی انتظار حمله نظامی صهیونیست­ها و آمادگی مقابله با آن وجود دارد ولی اسرائیل به خوبی می­داند که اکنون محور مقاومت از لبنان تا سوریه و عراق و یمن گسترده شده است و این جنگ برای آنها ساده نخواهد بود. زیرا در صورت بروز جنگ، ما شاهد جنگ جهانی کوچکی در منطقه خواهیم بود.

آیا سعودی­ها قصد دارند شکست­های خود در سوریه، عراق و یمن را با توطئه و تنش­آفرینی در لبنان جبران کنند؟

سعودی­ها در سوریه، لیبی، آفریقا، پاکستان و یمن و در قبال مصر و ترکیه شکست خورده اند و معتقدم که تنش آفرینی آنها در لبنان در چارچوب فشار بر محور مقاومت صورت می­گیرد تا بدین صورت با اقناع ائتلاف بین المللی، از منطقه سهم خواهی کنند اما سیاست­های محمد بن سلمان منجر به حل و فصل امور و به نفع سعودی­ها نخواهد شد.

 هفته نامه بیت المقدس دوشنبه هر هفته ضمیمه روزنامه قدس منتشر می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.