مجلس شورای اسلامی روز پنجشنبه به یک فوریت طرح ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها رأی مثبت داد. در واقع این طرح یک فوریتی که از سوی پورمختار، نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ و عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ارائه شده بود، پس از بررسی در صحن علنی با ۱۲۲ رأی موافق،۱۷ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع به تصویب رسید.

اجرای طرح ساماندهی زندانیان، جرایم را افزایش می‌دهد

قدس آنلاین- مجلس شورای اسلامی روز پنجشنبه به یک فوریت طرح ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها رأی مثبت داد. در واقع این طرح یک فوریتی که از سوی پورمختار، نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ و عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ارائه شده بود، پس از بررسی در صحن علنی با ۱۲۲ رأی موافق، ۱۷ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع به تصویب رسید.

اما با طرح یاد شده قرار است چه اتفاق خاصی بیفتد؟ آیا هدف بیشتر کاهش هزینه‌های دولت و دستگاه قضایی در ارتباط با نگهداری زندانیان است؟ از سوی دیگر این پرسش مطرح است که حتی در صورت تصویب نهایی طرح ساماندهی زندانیان و اجرای آن جمعیت کیفری تا چند درصد کاهش می‌یابد و مهم‌تر از همه اینکه آیا با کاهش جمعیت کیفری، شاهد افزایش آمار تخلفات و جرایم در کشور نخواهیم بود؟

محمد وحدتی هلان، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به قدس، می‌گوید: تخفیف مجازات‌ها و رها کردن مجرمان تبعات زیادی را متوجه جامعه می‌کند؛ یعنی مشکلات مردم در ارتباط با وقوع سرقت‌ها و بعضی از جرایم دیگر بیشتر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه نباید ۸۰ میلیون نفر را نادیده بگیریم و فقط به فکر کاهش جمعیت ۲۷۰ هزار نفری زندانی‌ها باشیم، می‌افزاید: آزاد بودن مجرمان سبب آزار و اذیت مردمی می‌شود که خواهان آسایش بیشتر و زندگی بهتری هستند.

وی کم توجهی به مجازات مجرمان را سبب سوء استفاده بیشتر این افراد می‌داند و می‌افزاید: از سوی دیگر این موضوع در جامعه ایجاد بدآموزی می‌کند.

وحدتی هلان در همین زمینه تصریح می‌کند: اگر طرح ساماندهی در بررسی نهایی مجلس تصویب شود و به تأیید شورای نگهبان هم برسد، باید در اجرای آن دقت بیشتری به خرج بدهیم؛ یعنی نباید طوری عمل کنیم که افرادی که هنجارشکنی می‌کنند و به عمد مرتکب جرم و جنایت می‌شوند، بدون تحمل مجازات آزاد شوند. چون این امر عوارض مختلفی در پی دارد که افزایش آمار جرایم یکی از آن هاست.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، کاهش عناوین مجرمانه را بهترین روش برای کم کردن آمار جمعیت کیفری می‌داند و می‌گوید:به جای تخفیف مجازات مجرمان باید در تعاریف جرم بازنگری کنیم به این شکل افراد کمتری وارد زندان‌ها می‌شوند و هزینه‌های نگهداری زندانیان نیز برای دستگاه قضایی و دولت کاهش می‌یابد.

وی از توسعه اقدامات فرهنگی در سطح زندان‌ها و جامعه به عنوان راهکار موثر دیگر در کاهش جمعیت کیفری یاد می‌کند و می‌گوید: باید به کمک رسانه‌ها در زمینه پیشگیری از جرم فرهنگسازی کنیم، اما وقتی جرمی اتفاق افتاد باید قاطعانه و طبق قانون با مجرم برخورد کنیم، در غیر این صورت زمینه تکرار بیشتر جرم را توسط وی فراهم می‌کنیم.

 وی اگرچه کاهش آمار زندانیان در صورت اجرای طرح یاد شده را کاملاً طبیعی می‌خواند، اما می‌گوید:به طور قطع با این طرح تعدادی از زندانی‌ها آزاد می‌شوند ولی اینکه درصد کاهش آمار جمعیت کیفری تا چند درصد خواهد بود، مشخص نیست.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.