محمد بن سلمان اعتراف کرده که عربستان سعودی به‌همراه کشورهای عربی و با حمایت آمریکا به آرامی درحال ایجاد یک ائتلاف علیه ایران هستند.

رؤیای ائتلاف، امید به ترامپ

قدس آنلاین- محمد بن سلمان اعتراف کرده که عربستان سعودی به‌همراه کشورهای عربی و با حمایت آمریکا به آرامی درحال ایجاد یک ائتلاف علیه ایران هستند. ولیعهد عربستان سعودی که این‌روزها درحال اجرای یک کودتای سیاسی علیه رقبای خود برای رسیدن به کرسی پادشاهی است و به‌نظر میرسد با ایجاد جنجال و فضاسازی علیه ایران و سرگرم‌کردن کشورهای عربی به آنچه تهدید ایران در منطقه و مداخله تهران در امور کشورهای عربی مینامد، سعی در منحرف کردن اذهان جامعه عرب از اقدامات داخلی خود دارد، در مصاحبه با توماس فریدمن، روزنامه‌نگار نیویورک‌تایمز گفته است که دونالد ترامپ رئیس جمهوری مناسب و در زمان مناسب (برای اقدام علیه ایران) است.

ادعای محمد بن سلمان درباره شکلگیری ائتلافی از کشورهای عربی علیه ایران با کمک آمریکا، درحالی صورت گرفته که عملاً رسانههای غربی هم این ادعا را یک توهم و غیرواقعی تحلیل میکنند.

خبرگزاری انگلیسی رویترز روز پنجشنبه در گزارشی با اشاره به عدم حمایت کشورهای عربی از تمایل عربستان سعودی برای تقابل‌جویی مستقیم با ایران نوشته اقدامات محمد بن سلمان علیه ایران ناکام مانده است. رویترز با اشاره به نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب در قاهره به خواست عربستان که برای مقابله با تهران طراحی شده بود نوشت: با وجود اتهامات کلامی بسیار در بیانیه این نشست، اعراب نتوانستند برسر اقدامات ملموس علیه آن‌ها به توافق برسند.

رویترز استعفای حریری با فشار ریاض را شکست دیگری برای عربستان خوانده و نوشت: گمان سران سعودی آن بود که می‌توانند حریری را کنار بزنند و با پس‌گرفتن پوشش سیاسی از حزب‌الله، مقابله با آن را برای کشورهای عربی، آمریکا و اسرائیل آسان‌تر کنند. اما بعد از کناره‌گیری ناگهانی حریری، لبنانی‌ها از تمامی جناح‌های سیاسی به حمایت از او برخاسته و تأکید کردند که استعفای او به‌دلیل آن‌که با فشار سعودی‌ها صورت گرفته، اعتباری ندارد.

رویترز آورده است: ریاض که درگیر جنگ یمن و بحران با قطر است، بدون ائتلاف عملاً توانایی به‌چالش‌کشیدن حزب‌الله در لبنان را نخواهد داشت.

جالب آن‌که فریدمن، دبیر ارشد نیویورک تایمز هم در همان مصاحبه با محمد بن سلمان نوشت: وجود ناهنجاری‌ها در روابط و خصومت میان کشورهای سنی، عربی تاکنون مانع ایجاد یک جبهه واحد شده است و به همین دلیل است که ایران غیرمستقیم بر پایتخت چهارکشور عربی (دمشق، صنعا، بیروت و بغداد) کنتر ل دارد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.